شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
دکتر محمود مهتدی

حوزه/ دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی در کشورهای مصر و الجزایر به تشریح چگونگی پیوند خوردن موجودیت اسرائیل با نظم بین الملل پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمود مهتدی امروز در همایش بین المللی "فردای صادق" با محوریت "بررسی تحولات دانشجویان اروپا و آمریکا" در مدرسه علمیه معصومیه قم گفت: ژاپن در شرایطی مخیر شد که تسلیم آمریکا و شوروی شود که در نهایت آمریکا را انتخاب کرد. آنها به آمریکا گفتند که تسلیم شما می شویم ولی به سنت های ما احترام بگذارید.

وی افزود: انگلیس نیز این شرایط را در جنگ جهانی داشت ولی هیچ تسلیمی در شکل ظاهری رخ نداد. در نهایت انگلیس تسلیم آمریکا شد، ولی هیچ تسلیم ظاهری وجود ندارد. امروز می بینیم که کلیه منابع انگلیس به دست آمریکا افتاده و همه تصمیمات آمریکا با موافقت و همراهی انگلیس مواجه می شود.

دیپلمات پیشین کشورمان بیان کرد: در جنگ افغانستان و عراق و حتی امروز در حمله به یمن می بینیم که انگلیس تسلیم محض آمریکا است.

وی تصریح کرد: در زمینه موجودیت اتحادیه اروپا می بینیم که این اتحادیه روی دو قطب انگلیس و فرانسه شکل می گیرد ولی پس از جنگ ۳۳ حزب الله و اسراییل یک هیئت اروپایی با حضور سارکوزی به اسراییل اعزام می شوند و در فرودگاه بن گوریون طرح دو دولت را مطرح می کند. او بیان می کند که کسی در صداقت دوستی من با اسراییل شک ندارد ولی این مطلب را نیز مطرح می کند.

مهتدی عنوان کرد: فرانسه در دوران سارکوزی شاهد نفوذ گسترده اسرائیل و تفکر صهیونیستی در تمام ارکان حکومت این کشور بود.

وی گفت: محیط بین الملل پس از جنگ جهانی دوم در امتداد این محیط پیش از جنگ بین الملل اول نیست. محیط بین الملل پس از جنگ جهانی دوم، توسط موجودیت اسراییل ایدئولوژیزه شده است.

مهتدی افزود: پس از جنگ جهانی دوم سازمان ملل شکل می گیرد که این رویکرد با ظهور موجودیت اسرائیل در منطقه نیز همزمان است. مطالعه جنگ جهانی دوم بسیار مهم است زیرا هرچه در این زمان رخ می دهد ناشی از آن رویداد است.

دیپلمات پیشین کشورمان بیان کرد: در سال ۱۹۳۵ چرچیل در نوشته های خود می آورد صهیونیست ها حضور گسترده ای در آمریکا دارند و ما باید از این حضور استفاده کنیم. وقتی به این مساله نگاه می کنیم از روی تحلیل نتایج به این نتیجه می رسیم که گویا کسانی که بین آمریکا و انگلیس در جنگ جهانی وساطت کرد، صهیونیست ها هستند. امروز نیز می بینیم که شاهد همراهی گسترده و تبعیت محض انگلیس از آمریکایی ها هستیم.

وی تصریح کرد: کسانی که پشت پیمان سایسکس پیکو و وعده بالفور هستند در واقع غنایم بین پیروزمندان تقسیم می شود. پیروز اصلی جنگ جهانی دوم، آمریکا و شوروی بود و اروپا بین بلوک شرق و غرب تقسیم شد. ولی با تعجب می بینیم که استالین اولین کسی است که به دنبال استقرار و رسمیت یافتن اسراییل است.

مهتدی عنوان کرد: نبرد ما با اسرائیل غاصب با یک پهنه کوچک جغرافیایی نیست بلکه جنگ ما با اسرائیل جنایتکار یک رویکرد تمدنی است.

وی گفت: امروزه کشورهای عربی به این باور رسیده اند که اگر می خواهند در آمریکا نفوذ داشته باشند باید از باب اسراییل وارد شوند.

دیپلمات پیشین کشورمان یادآور شد: مرحوم نادر طالب زاده در فهم عمیق روابط بین الملل جلوتر از بسیاری از سیاستمداران بود. او بود که دریافت که جنگ اصلی کجا است و چه جریانی در این عرصه وجود دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha