چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
عسگری

حوزه / محمد عسگری گفت: شهدایی چون شهید شیرودی برای جوانان امروز الگوی سلحشوری است.

محمد عسگری، کارگردان فیلم سینمایی «آسمان غرب» در گفتگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: قبل از ساخت این فیلم سینمایی آشنایی چندانی با شهید شیرودی نداشتم. تمام اطلاعات من همان چیزی بود که در بین مردم رایج است. وی قهرمانی شجاع بود که جانش را برای حفظ این سرزمین فدا کرد و شهید شد. اما وقتی مرا برای ساخت این فیلم انتخاب کردند تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای پیرامون این شخصیت برجسته را آغاز کردم و به وجوه مثبت بسیار او واقف شدم.

وی افزود: در وهله اول کتاب‌ها و اسنادی که درباره ایشان بود را مطالعه کردم. سپس با همرزمان و خانواده او گفتگوهای مفصلی انجام دادم. تا به زوایای جدیدی از زندگی او برسم. البته باید بدانیم شهید شیرودی تنها قهرمانی جنگی نبود بلکه در خانواده و دیگر فعالیت‌های اجتماعی نیز نقش یک قهرمان را ایفا کرد. وی در ابتدای جنگ دستورات رئیس جمهور وقت (بنی صدر) را گوش نکرد و با همرزمانش در مقابل دشمن ایستاد. این امر نشان دهنده جسارت و شجاعتی است که در وجود این قهرمان ملی بود.

این فیلمساز با بیان اینکه مردم قهرمانانی چون شهید شیرودی را از یاد نمی‌برند، گفت: زمانی که تحقیقات میدانی این کار را انجام می‌دادم با مردمی سخن گفتم که از نزدیک با شهید شیرودی ملاقات داشتند. جالب است همه آنها وقتی از سیره این شهید حرفی می‌زدند به پهنای صورت اشک ریختند. آنها می‌گفتند قهرمانانی نظیر شهید شیرودی مایه افتخار تاریخ این سرزمین هستند. لازم به ذکر است برای ساخت فیلمی درباره شهید شیرودی نیازی به اغراق نیست چون نشان دادن واقعیت به تنهایی می‌تواند تصویرگر شهید شیرودی باشد.

وی با بیان اینکه شرایط برای اکران فیلم‌هایی نظیر «آسمان غرب» مهیا نیست، بیان کرد: متاسفانه شرایطی به وجود آمده که فیلم‌هایی نظیر «آسمان غرب» فرصت دیده شدن را پیدا نمی‌کنند. این در حالیست که فیلم‌های طنز تمام شرایط و امکانات اکران را در اختیار دارند البته من با فیلم‌های کمدی مشکلی ندارم اما حرفم این است جدا از فیلم‌های طنز دیگر گونه‌های سینمایی را فراموش نکنیم به ویژه آثاری چون «آسمان غرب» که در آن افتخار و ایثار قهرمانان این مرز و بوم روایت می‌شود.

عسگری تاکید کرد: تصویرسازی از قهرمان یک امر ضروری در سینما است چون وقتی بتوانیم قهرمان را در آثار سینمایی تصویر کنیم در حقیقت حس سلحشوری را در جامعه اشاعه داده‌ایم. این امر یک الزام برای هر کشوری است چون اگر غیرت و تعصب وطن پرستی وجود نداشته باشد ما در مقابل دشمنان آسیب پذیر می‌شویم اما حمایت از فیلم‌های قهرمان محور به جوانان و نوجوانان انگیزه خواهد داد و احساس وطن پرستی را در آنها احیا خواهد کرد.

وی در انتهای این گفتگو اظهار کرد: برای اینکه قهرمان شکل واقعی و باورپذیر داشته باشد نباید الگوسازی غیر واقعی از قهرمان داشت. به نظر من شهید شیرودی در «آسمان غرب» تصویری واقعی دارد چون از اظهار نظر تماشاگران در سالن‌های مختلف به این نتیجه رسیدم. در انتها به کسانی که مدعی حمایت از آثار دفاع مقدسی هستند توصیه می‌کنم که حمایت خود را از شکل کلامی خارج و تبدیل به عمل کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha