یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام عبدالله محمدی

حوزه/ امام جمعه میانه در جمع دانشگاهیان این شهرستان گفت: رمز موفقیت سردار سلیمانی، داشتن برنامه ریزی منسجم و دقیق بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، سومین نشست از سلسله نشست‌های بصیرت افزایی به مناسبت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی به همت بسیج دانشجویی و اساتید با حضور رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، کارکنان و برخی از دانشجویان واحدهای دانشگاهی شهرستان میانه در محل دانشگاه پیام نور میانه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی، امام جمعه میانه در این نشست، شرط لازم بصیرت افزایی را داشتن اطلاعات کافی در سایه تحقیق و مطالعه دانست و گفت: برای شناخت ریشه فتنه‌ها در برهه‌های مختلف زمانی و همچنین بصیرت افزایی در راستای مقابله با فتنه‌های احتمالی در آینده، باید مطالعه دقیق در زمینه احزاب داشته تا به شناخت نسبی در مورد تشکّل های سیاسی برسیم.

وی با اشاره به این اصل که پایبندی به مواضع حق بر پایبندی به منافع حزبی و جناحی اولویت دارد؛ اظهار کرد: اصل کار تشکیلاتی مذموم نیست و اگر هدف و نیت الهی باشد؛ بسیار پسندیده است؛ لیکن ما بارها در تاریخ با این واقعیت تلخ مواجه بوده‌ایم که وقتی فردی از یک حزب و تشکّل سیاسی خاص به مسئولیت می‌رسد؛ ملاک را منافع حزبی می‌داند و گاه در انتصاب افراد زیرمجموعه خود، به جای شایسته سالاری، رویکرد جناحی دارد؛ که این امر نهایتاً به ضرر آینده کشور تمام می‌شود.

وی افزود: خطرناک‌تر آنجایی است که دیدگاه‌های حزبی مانع از موضع‌گیری افراد بر اساس حق و عدل می‌گردد؛ چنانچه بارها دیده‌ایم که یک مقام مسئول در برابر تخلفات هم حزبی‌های خود سکوت کرده و حتی آن را لاپوشانی می‌کند و متأسفانه این بزرگترین آفتی است که در بحث مدیریت و امور اجرایی بدان دچار شده‌ایم.

امام جمعه میانه با تشریح اجمالی تاریخ احزاب اسلامی در ایران و نحوه پیدایش، نوع گرایش و دیدگاه‌های آنها، مسئله نفوذ را آسیبی جدی دانست و گفت: در اوایل انقلاب افرادی داشتیم که به داشتن افکار متحجرانه مشهور بوده و به برخوردهای سفت و سخت و چکشی اعتقاد داشتند؛ اما بعد از گذشت چند سال ظاهری روشنفکر به خود گرفتند و به اصطلاح از آن طرف بام افتادند؛ و در نهایت ارتباطات برخی از مهره‌های تأثیر گذار آنها با خارج از کشور، روشن شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی، رویارویی و درگیری‌های جناحی و حزبی را برخلاف مصالح نظام و کشور دانسته و افزود: اگر امروز در مسائل اقتصادی و یا فرهنگی با مشکلاتی مواجه شده و به موفقیت‌های چندانی دست نیافته‌ایم به این دلیل است که در اداره امور کشور به جای اینکه رویکرد علمی داشته باشیم؛ در اکثر موارد رویکرد حزبی، جناحی و باندی حاکم بوده است.

امام جمعه میانه در ادامه، حوزه و دانشگاه را صاحبان فکر و اندیشه خواند و تاکید کرد: برای برون رفت از مشکلات کنونی؛ وظیفه حوزه و دانشگاه این است که ماورای گفتمان‌های حزبی، یک برنامه علمی و متقن برای اداره کشور ترسیم کند.

وی افزود: امروز ما این حقیقت را دریافته‌ایم که با تفکرات حزبی نمی‌توانیم از سد مشکلات بگذریم؛ و در این راه، حوزه و دانشگاه به عنوان نهادهای متولی باید در جهت تولید افکار جدید پیشرو باشند چراکه مدیریت کشور و همچنین بصیرت افزایی نیازمند راهکار و برنامه می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی، رمز موفقیت سردار سلیمانی را داشتن برنامه‌ریزی منسجم و دقیق دانسته و اظهار داشت: اینکه ما منتظر بمانیم که اقدامی علیه ما انجام شود تا در برابر آن واکنشی نشان دهیم؛ این مدیریت اصولی نیست بلکه یک مدیریت مرده است. مدیران باید برنامه‌ریزی علمی داشته باشند؛ تهدیدات دشمن را پیش بینی کنند و در قبال آنها برنامه دقیقی را ترسیم نمایند.

وی افزود: در مبحث تهاجم فرهنگی با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری، متأسفانه حوزه، دانشگاه و نهادهای متولی امر، برنامه‌ریزی اصولی در مقابله با آن نداشتند که آثار سو آن را به عینه در جامعه مشاهده می‌کنیم. هرچند در زمینه مقابله با تهاجم فرهنگی به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته‌ایم لیکن آنچه که انتظار می‌رود بالاتر از این اقدامات است‌.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با تاکید بر لزوم شایسته سالاری در انتصابات دولت جدید، بیان کرد: انتظار مردم از دولت جدید این است که طبق وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی خود، فراجناحی عمل کند. اگر در این دولت نیز مثل دولت‌های گذشته، ملاک انتصاب مسئولان و مدیران، دیدگاه‌های حزبی و جناحی باشد؛ وضعیت اصلاح نخواهد شد و در برخی حوزه‌ها روندهای ناصواب گذشته، همچنان تداوم یافته و اشتباهات گذشته تکرار خواهد شد؛ لذا وظیفه حوزویان و دانشگاهیان این است که در برابر انتصابات جناحی، هشدار داده و جهت اصلاح برخی روندهای اشتباه، برنامه علمی ارائه کنند.

وی افزود: امروز ما ضمن اینکه باید در بین نسل جوان، پایه‌های اعتقادی، معنویت و ارزش‌های دینی و فضائل اخلاقی همچون ایمان، ایثار و شجاعت را تقویت کنیم؛ می‌بایست حس مطالبه‌گری و مسئولیت پذیری را هم بین آنها تزریق کنیم تا سازوکارهای اشتباه در روند مدیریتی کشور اصلاح شود.

انتهای پیام./‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha