پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
سبک زندگی حضرت زهرا(س)، سبکی به روز و کارآمد است

حوزه/ مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی فدک همدان گفت: سبک زندگی حضرت زهرا(س) به روز و کارآمد است و قابلیت بهره برداری به عنوان زندگی امروزی را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، طاهره افشین زاد، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی فدک همدان در همایش «خانواده فاطمی» که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه صدیقه کبری (س) شهرستان بهار برگزار شد، ضمن بزرگداشت هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر با اشاره به زندگی سراسر خیر و برکت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: این بانوی جلیل القدر به عنوان الگوی زنان مسلمان که چهارده قرن پیش زندگی می‌کرده، قابلیت بهره برداری از سیره زندگی ایشان با توجه به زندگی امروزی وجود دارد.

وی افزود: زندگی پر برکت آن بانوی نمونه اسلام در چهار دوران بسیار مهم قابل بیان است از جمله؛ ۱- دوران قبل از تولد ایشان که پیامبر گرامی اسلام (ص) چهل شبانه روز در مکان خلوت به عبادت مشغول بوده و پس از چهل روز روزه داری و تهجد شبانه بود که نطفه حضرت زهرا (س) منعقد شد.

افشین زاد بیان کرد: حال سوال این است آیا ما هم می‌توانیم برای داشتن نسل طیب و صالح از سیره زندگی ایشان که به عنوان الگوی حسنه معرفی شده‌اند تبعیت کنیم و به خاطر خدا از لذات مادی دست کشیده و یک اربعین که برای به کمال رسیدن فرد مؤثر است و نیز در ایام حمل از چیزهای حرام و شبهه ناک دوری کنیم!!

وی در ادامه به دوران زندگی قبل از ازدواج این بانوی ارجمند اشاره کرد و افزود: یکی از القاب حضرت فاطمه (س) ام‌ابیها می‌باشد که حضرت زهرا (س) با تاسی و پیروی از قرآن کریم به پدر خود احسان و نیکی می‌کرد بنابراین می‌شود قبل از اینکه مادر شد مادر بود.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی فدک همدان به بیان دوران سوم و طلایی حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره و خاطرنشان ساخت: از قبایل بزرگ و افراد شاخصی که از آن بانوی جلیل القدر خواستگاری می‌کردند، پیامبر اکرم (ص) علیرغم میل خویش به دلیل عدم شایستگی آنان به عنوان همسر دختر بزرگوارشان، ایشان را در جریان خواستگاری قرار می‌داد و حضرت زهرا (س) به دلیل رعایت اصل هم‌کفو بودن راضی به ازدواج با آنها نبود تا اینکه با حضرت علی (ع) که نمونه کامل ایمان و اخلاق حسنه و از شرافت خانوادگی برخوردار بودند ازدواج کرد، این خود درسی است که از ملاک و معیارهای آن حضرت (س) در ازدواج تبعیت کرد.

وی در ادامه این همایش به دوران بعد از ازدواج و برخورد با همسر و فرزندان پرداخته و افزود: در حدیث شریف کساء می‌خوانیم که حضرت زهرا (س) خطاب به فرزندانشان می‌فرمایند " یا قره عینی و ثمره فوادی" همواره با محبت و احترام با همسر و فرزندانشان برخورد می‌کردند. آیا ما در برخورد با همسر و فرزندان خود از این اصل پیروی می‌کنیم؟

افشین زاد در پایان گفت: شاه کلید این چهار کلید در رضایت خداوند است و وظیفه و تکلیفی که ما در زندگی فردی و خانوادگی بایستی رعایت کنیم این است که محوریت زندگی باید رضایت خداوند از ما باشد همانطور که در سایه رعایت این امر مهم بود که در زیارت نامه حضرت زهرا (س) به ایشان اینگونه خطاب می‌کنیم " السلام علیک ایتها الرضیة المرضیه" پس ما هم می‌توانیم با در نظر گرفتن رضایت خداوند در تمام شئون زندگی خود مشمول شفاعت آن حضرت قرار گرفته و برای آخرت خود توشه‌ای برگیریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha