پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
رسول عباسی

حوزه/ استادیار دانشگاه حضرت معصومه (س) گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تبدیل به گفتمان رایج است که می‌تواند از یک الگوی حکمت‌بنیان به راهنمای عملی تعالی کشور، مبدل شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، رسول عباسی، عضو هیأت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) در گفت و گویی گفت: گفتمان‌سازی، تلاشی است در جهت همگانی‌سازی، عمومیت‌بخشی و درونی‌سازی پدیده الگو و دیگر سازی از الگوهای توسعه غربی.

وی اظهار کرد: برای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌توان دو مرحله ترویج گفتمانی برشمرد.

اولین مرحله، مرحله گفتمان‌سازی کلیت الگو و تبدیل آن به موضوع گفتمانی بین عموم جامعه است.

مرحله دوم، گفتمان‌سازی عرصه‌های الگوست تا اجرای عرصه‌ها هموار شود.

هر دو مرحله با برساخت شعارها با محتوای شناختی و احساسی، تحقق می‌یابد. گفتمان‌سازی کلان سند الگو در قیاس با مراحل نظریه‌های تحول متناظر با مرحله خروج از رکود و گفتمان‌سازی عرصه‌ها، متناظر با مراحل تغییر و تثبیت است.

استادیار دانشگاه حضرت معصومه (س) ادامه داد: در گفتمان‌سازی، شعارها به دو وجه غالب انتقادی شامل ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌ها و ایجابی مشتمل بر قوت‌ها و آرمان‌ها تفکیک می‌شوند.

محتوای ارتباطی در طراحی شعارها از نمادهای ارزشی و فرهنگی و میراث ادبی و تمدنی تأمین می‌شود، اما گستره ارتباطی از رهگذر مجراهای ارتباطی رخ می‌دهد که از الزامات اثربخشی آن، تنوع است.

عباسی افزود: نخبگان، نقش مهمی را در فرایندهای صورت‌بندی گفتمانی بر عهده دارند. آنها اقدام به صورت‌بندی و مفصل‌بندی مجموعه‌ای از عناصر فرهنگی می‌کنند که مجموعاً گفتمان را تشکیل می‌دهد. آنها، در واقع، به مردم می‌گویند که چه منافعی در الگو دارند. در واقع، گفتمان، خواست‌ها و منافع مردم را برای آنها توضیح می‌دهد. این مفصل‌بندی، حول دال اعظم یا مرکزی شکل می‌گیرد که می‌تواند منافع همه گروه‌های اجتماعی را در برگیرد و چنانچه روابط دال‌های حاشیه‌ای با دال مرکزی، منطقی و مطلوب باشد و این دالّ مرکزی بتواند منافع و مطالبات اقشار بیشتری از مردم را نمایندگی کند می‌تواند دست به بسیج عمومی زند و در جامعه جریان‌سازی کند. گفتمان، زمانی غالب می‌شود که نماینده بخش اعظم گروه‌ها و جریان‌های اجتماعی باشد، بنابراین هر اندیشه یا اعتقادی که قرار است در جامعه ترویج شود، باید فصل مشترک و مورد وفاق تمام گروه‌های اجتماعی چه اقشار موافق وضع موجود و چه اقشار منتقد یا مخالف وضع موجود باشد.

استادیار دانشگاه حضرت معصومه (س) بیان کرد: گفتمان سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت علاوه بر اینکه باید به سراغ مطالباتی برود که مورد وفاق همه اقشار جامعه است، دارای رسالت آگاهی‌بخشی و جریان‌سازی نیز هست و باید تلاش کند تا مردم را به سمت‌وسوی مطلوب سوق دهد. این گفتمان باید دارای مفهومی مرکزی باشد که هم دغدغه مردم و هم مطابق با تعالیم اسلامی و فرهنگ بومی است.

هدف اساسی گفتمان‌سازی، ایجاد اراده تغییر است که این امر جز با تصویرسازی مثبت از پیشرفت به منزله خیر عمومی در اذهان اعضای جامعه و حس دوری‌گزینی از عقب‌ماندگی‌های کنونی اتفاق نمی‌افتد. انتقال و اقناع، ایجاد تمایل و ترغیب و درونی نمودن آموزه‌های الگو از وظایف گفتمان‌سازی الگوست به نحوی که همبستگی اجتماعی و ذوق و آمادگی روانی برای الگو ایجاد شود.

عباسی گفت: طراحی و نهادینه‌سازی شعارهای ملی، برای گفتمان‌سازی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، امری بسیار مهم و تعیین‌کننده است. شعارهای پیشنهادی باید به صورتی طراحی شوند که اولاً همسو با محتوای غنی تعالیم و آموزه‌های اسلامی جامعه ما باشند و ثانیاً با ویژگی‌های تاریخی و کهن الگوهای فرهنگی و همچنین شرایط کنونی و وضعیت فعلی کشور هماهنگ باشند. این به آن معنا است که حتماً باید در استخراج این شعارها به منابعی که دربردارنده مؤلفه‌های فرهنگی و تاریخی ایران هستند توجه کرد منابعی نظیر شعر، داستان، حکایت‌ها، ضرب‌المثل‌ها، معماری و به طور کلی هنر ایرانی اسلامی. شعارهایی که قرار است در جامعه ترویج شود، باید ماهیتی چالشی داشته باشد و از وضع موجود انتقاد کند.

وی تصریح کرد: در شیوه نشر و انتشار شعار باید نقش محوری را به رسانه ملی داد. علی‌رغم ظهور رسانه‌های جدید نظیر شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه، همچنان صدا و سیمای رسمی کشور، مهمترین رسانه است. اکنون، دو شیوه برنامه‌سازی یعنی برنامه‌های نمایشی و میزگردهای زنده انتقادی از اثرگذارترین قالب‌ها است که در صورت مدیریت درست و هدفمند می‌توانند به ترویج الگوهای ناب فرهنگی در جامعه کمک کنند.

استادیار دانشگاه حضرت معصومه (س) بیان کرد: نکته مهم دیگر، مدیریت هماهنگ و متمرکز این فرایند است. یکی از مهمترین مشکلات در ترویج مسائل و مباحث فرهنگی در کشور، ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها و مطبوعات است. اگر شعاری فارغ از محتوای آن به صورت هماهنگ در جامعه تبلیغ و ترویج نشود، به هیچ وجه امکان فراگیر شدن و عمومیت یافتن ندارد. بنابراین شعارها باید با سیاست‌گذاری هماهنگ و متمرکز بین رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی، ترویج و با وضع قوانین جدی و تخطی‌ناپذیر، تضمین شوند.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • موسوی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    جامعه هدف گفتمان‌سازی الگو نخبگان، مجریان و عموم هستند. مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت باید برای هر یک از این گروه‌ها، برنامه‌های گفتمان‌سازی متناسبی در نظر بگیرد.