سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
امام هادی علیه السلام

حوزه / استاد جامعة الزهرا(س) گفت: زیارت جامعه کبیره از امام هادی(ع) اقیانوس مواج از معارف الهی است که در آن به مباحث بسیاری از جمله معرفی ائمه، دشمن شناسی، توحید شناسی و اصل ولایت و امامت پرداخته شده است.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری، در سالروز شهادت امام هادی (ع) اظهار داشت: این زیارت نامه یکی از زیارت نامه‌هایی است که اختصاص به امام خاصی نداره و توصیف بلند و بلیغی از کل اصل ولایت، امامت و نسبت به تمام ائمه یک نگاه وجود دارد که همه نور واحد هستند.

وی افزود: تاکید بر رهبری ائمه شیعه به عنوان پیشوایان الهی در این زیارتنامه وجود دارد، وقتی بر روی معانی نگاه می‌کنیم این دعاها برهان اهل بیت علیهم السلام را نشان می‌دهد از این رو تنها شیعه کسانی را باید اطاعت کند که طبق فرامین الهی قرآن ناطق هستند.

استاد جامعة الزهرا (س) تاکید کرد: هر کسی از این معارف بهره مند شود ارتباط بین امامت و توحید برقرار می‌شود چراکه اهل بیت علیهم السلام مهمترین محک برای نجات شیعیان هستند.

وی با بیان اینکه دین از سیاست جدا نیست گفت: در این زیارتنامه به ابعاد مختلف دین پرداخته شده است و اینکه عده‌ای شعار جدایی دین از سیاست را مطرح کردند به دنبال این هستند تا مردم را از دین جدا کنند.

درویشی گفت: در این زیارت نامه به مباحث مختلفی از جمله ابعاد مختلف سیاست و دین شناسی و دشمن شناسی پرداخته شده است و از این رو کشف کدهای کلامی اهل بیت در این زیارت نامه بسیار مهم است.

وی ابراز داشت: ائمه از عصمت برخوردار هستند و عاشقان ائمه باید به تولی و تبری نسبت به دشمنان و دوستان دقت داشته باشند.

این استاد حوزه، با اشاره به منبع این زیارت نامه گفت: شیخ صدوق در کتاب «من لا یحضره الفقیه» و «عیون اخبار الرضا» از موسی بن عبدالله نخعی روایت کرده است که خدمت حضرت امام علی النقی (ع) عرض کردم: یا بن رسول‌الله، مرا زیارتی با رسا و تأثیرگذار بیاموز که کامل باشد تا اینکه هرگاه خواستم یکی از شما را زیارت کنم، آن را بخوانم.

وی افزود: در این مستند تاریخی آمده است که امام فرمود: چون به درگاه حرم رسیدی، بایست و شهادتین را بگو که واهی می‌دهم که معبودی جز خدا نیست، یگانه است و شریکی ندارد و گواهی می‌دهم که محمد بنده و فرستاده اوست.

استاد حوزه، خاطر نشان کرد: در این هنگام باید با حالت غسل باشی؛ چون داخل حرم شوی و قبر را ببینی بایست و «سی مرتبه» «اللّٰهُ أکْبَرُ» بگو، سپس اندکی با آرامش و وقار راه برو و در این راه رفتن، گام‌ها را نزدیک یک‌دیگر گذار؛ آنگاه بایست و «سی مرتبه» «اللّٰهُ أکْبَرُ» بگو، پس نزدیک قبر مطهّر برو و «چهل مرتبه» «اللّٰهُ أکْبَرُ» بگو تا «صد تکبیر» کامل شود و بعد این زیارت نامه را بخوان.

به گفته وی، غیر از کتاب «من لایحضره الفقیه»، کتاب «تهذیب الاحکام» مرحوم شیخ طوسی که از کتب اربعه شیعه است نیز روایت زیارت جامعه کبیره را با همان سند نقل کرده است. که مؤید گفتار مرحوم صدوق است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha