دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عبد القادر ابن محیی الدین

حوزه/ تندیس امیر عبدالقادر الجزایری، عارف سلحشور مسلمان و بنیان گذار شعر پایداری الجزایر، در حالیکه قرار بود در یکی از میادین شهر پاریس نصب و رونمایی شود توسط افرادی ناشناس تخریب شده و از بین رفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، تندیس و تمثال عبد القادر ابن محیی الدین معروف به امیر عبدالقادر روحانی مسلمان صوفی مسلک و سیاستمدار الجزایری، چند شب پیش در حالیکه قرار بود صبح روز بعد در یکی از میادین اصلی شهر پاریس رونمایی شود، توسط تعدادی افراد ناشناس تخریب و از بین برده شد.

این اقدام در جامعه الجزایر و بخصوص الجزایری‌های مقیم فرانسه بازخوردی شدید داشت و این عمل را اهانتی آشکار به اسطوره مقاومت کشور خود در برابر استکبار تلقی کرده و خواستار برخورد جدی با عاملان این حرکت شدند.

لازم به ذکر است، عبد القادر ابن محیی الدین، معروف به امیر عبدالقادر سیاستمدار، روحانی مسلمان، صوفی و فرمانده نظامی الجزایری بود که در ۶ سپتامبر ۱۸۰۸ در شهر معسکر نزدیک وهران در الجزایر زاده شد و پدرش محی الدین مصطفی نام داشت که به گفته برخی از مورخان شجره نامه وی به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد. وی جنگی را بر ضد اشغالگران فرانسوی در ۱۸۴۳ رهبری نمود که به فتح ختم شد لذا مردم الجزایر او را قهرمان ملی خود می‌دانند.

امیر عبدالقادر با متحد کردن قبایل بیابان نشین و مردم شهرنشین الجزایر توانست ضرباتی به ارتش فرانسه وارد آورد و برخی از شهرهای الجزایر مانند وهران را تصرف نماید اما وجود اختلاف میان سران مبارز بخصوص احمد بیگ فرمانده نظامی امپراتوری عثمانی با عبدالقادر الجزایری که هردو با فرانسویان مبارزه می‌کردند و هم چنین تجهیزات نظامی فرانسویان باعث گشت عبدالقادر الجزایری در سال ۱۸۴۳ از استعمارگران شکست بخورد و به مراکش بگریزد اما سرانجام بر اثر فشارهای فرانسه مراکش نتوانست از او حمایت کند و نهایتاً دولت فرانسه او را دستگیر کرد و پس از محاکمه به شهر دمشق در سوریه که آن زمان در امپراتوری عثمانی قرار داشت تبعید کرد و سرانجام در ۲۶ می سال ۱۸۸۳ در دمشق در گذشت.

تخریب تندیس قهرمان الجزایری قبل از رونمایی در پاریس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha