چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ـ ایران تصریح کرد: از جمله ویژگی های بارز جامعه غیرتمند، خردمندی و عقلانیت است.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه اساساً عادی سازی رسانه‌ای منجر به عادت سازی و ایجاد انگاره‌های جدید و محور هنجارها و اعتقادات پیشین می‌شود، اظهار داشت: رسانه با تولیدات خود می‌تواند در سه ساحت انگاره سازی، عادت سازی و عادی سازی اقدام کند که اگر این سه در راستای فرهنگ‌های مفید و مقوم آموزه‌های مؤثر پیشین باشد، حُسن محسوب شده و از کارکردهای قابل توجه رسانه‌ای قلمداد می‌شود اما زمانی که این سه در راستای تغییرات قالب‌های فرهنگی جوامع و القای فرهنگ‌های وارداتی باشند، می‌تواند اثراتی بلندمدت، خزنده و غیر قابل جبران به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: همواره یکی از پرسش‌های مهم در مواجهه با پیام‌های رسانه‌ای این است که این پیام یا محتوا بناست چه سبک زندگی و ارزشی را خلق کرده یا از بین ببرد، اگر در بررسی محتوایی و گفتمانی محصولات وارداتی یا گاهاً تولیدی داخل دقت داشته باشیم، اکثر محتواها خالق ارزش‌های جدید و کم رنگ کننده ارزش‌های پیشین هستند.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای با بیان اینکه کاهش غیرت دینی از جوامعی با ساخت و بافت دینی و سنتی یکی از خروجی محصولات رسانه‌ای می‌تواند باشد، گفت: از بین رفتن غیرت دینی البته در دل خود معنای بی تفاوتی نسبت به همه رخدادها دارد، چه آنکه بسیاری از افراد سعی دارند غیرت را تعصب، تحجر و … جلوه دهند که اساساً غیرت چیزی فراتر از برچسب زنی‌هایی است که مطرح می‌شود یا حتی چیزی جدای از رفتارهای غلط برخی افراد در جامعه با عنوان غیرت دینی است.

نصیری با اشاره به فاجعه غم انگیز قتل زنی ۱۷ ساله در جنوب کشور توسط همسرش، این را بر خلاف غیرت دینی دانست و افزود: بسیاری سعی دارند رفتارهای توحش گونه را به مقوله غیرت ربط دهند در حالی که اساساً نه در اسلام، نه شرع و نه عقل و منطق چنین اجازه‌ای به افراد داده شده که حق حیات را از دیگری بگیرند و اسم عمل قبیح و غیر انسانی خود را غیرت بگذارند، چرا که غیرت مقوله‌ای فراتر از این نمایش‌های غلط و به رخ کشیدن‌های کودکانه است.

معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران همچنین جامعه بدون غیرت را جامعه‌ای خنثی و بی تفاوت توصیف کرد و افزود: رسانه در بازتولید این حس و البته بازتعریف آن مؤثر است. رسانه می‌تواند خلق انگاره کند، موقعیت‌ها را عادی سازی کرده و قبح برخی موارد را از بین ببرد. البته نباید غیر منصفانه همه تولیدات رسانه‌ای را در این چارچوب تحلیل و بررسی کرد، اما متأسفانه گاهی شاهد برخی تولیدات در این راستا هستیم.

وی در خاتمه صحبت‌های خود، غیرت دینی را مبتنی بر عقل و جامعه غیرتمند را جامعه‌ای خردمند دانست که دچار بی تفاوتی نشده و مسخ گونه رفتار نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha