چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
مصاحبه هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان گفت: شعار تساوی زن و مرد به نحو مطلق در واقع نوعی آغاز دوران جاهلیت مدرن است؛ بر اساس این شعار، نقش مادری و همسری زن به بهانه حضور در اجتماع و مشارکت در امور اجتماعی کمرنگ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم ضیاء حسینی در حاشیه برگزاری همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» که در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان برگزار شد، به چالش‌های پیش روی زنان در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ زنان مورد ظلم فراوانی قرار گرفته‌اند حتی در عصر ما که شعار آزادی زنان داده می‌شود، بیش از همه شخصیت زن پایمال شده و ظلم‌ها در اشکال نوین بر زنان وارد شده است.

وی به عوامل زمینه‌ساز ظلم در حق بانوان اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل زمینه ساز این ظلم‌ها، شعار به ظاهر زیبای برابری جنسیتی است که مسئله مساوات بین زن و مرد و عدم تفاوت بین آن دو در تمام سطوح و نفی هرگونه محدودیت بر اساس جنسیت را مطرح می‌کند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان ادامه داد: شعار تساوی زن و مرد به نحو مطلق در واقع نوعی آغاز دوران جاهلیت مدرن است؛ بر اساس این شعار، نقش مادری و همسری زن به بهانه حضور در اجتماع و مشارکت در امور اجتماعی کمرنگ شده است و ساختار خانواده سنتی تبدیل به روابط آزاد گردیده و حق سقط جنین به زنان داده شده است.

خانم ضیاءحسینی، کاهش شدید عواطف خانوادگی و افزایش آمار طلاق که موجب مشکلات روحی و روانی برای فرزندان و در نتیجه بزهکاری و خشونت در کودکان و نوجوانان شده است را از نتایج سوء این تفکر دانست.

وی به راهکارهای ترویج گفتمان هویت اصیل زن مسلمان در سطح بین‌المللی اشاره کرد و عنوان نمود: آنچه که می‌تواند هویت و شخصیت زن را به جایگاه اصلی خود بازگرداند، توجه به عدالت جنسیتی بین زن و مرد است؛ یعنی باید تفاوت طبیعی بین این دو جنس را پذیرفت؛ درست است که هر دو انسان هستند و دارای حقوق فردی و اجتماعی می‌باشند اما تشابه بین حقوق آنها صحیح نیست.

استاد حوزه اضافه کرد: باید به طرح گفتمان عدالت جنسیتی پرداخت، یعنی حقوق یک انسان و تکالیف خواسته شده از او باید متناسب با وضع روحی و جسمی و توان او باشد، در غیر اینصورت مصداق ظلم خواهد بود.

خانم ضیاءحسینی در این رابطه به کلام شهید مطهری در مقدمه کتاب حقوق زن در اسلام پرداخت و بیان کرد: ایشان با اشاره به تفاوت بین تساوی و تشابه بیان می‌کنند که «حقوق زن و مرد از نظر ارزش‌های مادی و معنوی مساوی هست ولی لازمه آن این نیست که مانند و هم شکل و همسان باشند» و تاکید می‌کنند که «انسان بودن زن نباید موجب فراموشی زن بودن او گردد».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha