دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ نخستین کرسی آزاد اندیشی مدرسه علمیه امام خمینی تهران (شعبه ۲) با تأیید هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نخستین کرسی آزاد اندیشی علمی ترویجی مدرسه علمیه امام خمینی (ره) تهران (شعبه ۲) با تأیید رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی (هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره) برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام فرهاد داودی پور از اساتید سطوح عالی حوزه و رئیس گروه منطق و علوم عقلی مدرسه علمیه امام خمینی (ره) به ارائه نظریه (ضرورت وجود احکام موقعیتی) پرداخت.

بر اساس مهندسی فرآیند تشریع از سوی شارع، و مبتنی دانستن فرآیند تشریع بر الگوی بهینه سازی مقید پویا، و با توجه به تغییر شرایط و مناسبات حاکم بر زندگی انسان، ضرورت وجود تغییر در احکام و موقعیتی بودن برخی احکام را نتیجه گیری نمود.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین مقدمی رئیس مرکز مطالعات معاونت تبلیغ حوزه ضمن تقدیر از برگزاری اصل نشست و تحسین شجاعت استاد داوودی که مقاله خویش را در حضور شاگردان خود در معرض نقد گذاشته است، با وارد دانستن ایرادات شکلی و محتوایی به مقاله، به بیان نظرات انتقادی پیرامون نظریه پرداخت و ضمن پذیرش اصل وجود برخی تغییرات در دین، اما در حدود و ثغور آن و اینکه تغیبر در اصل حکم صورت پذیرد را مورد مناقشه قرار داد و محدوده تغییر را تنها در تغییر موضوعات احکام ممکن دانست.

در بخشی پایانی این نشست، حجت الاسلام مرادی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) شعبه ۲ تهران ضمن قدردانی از برگزاری نشست و مشارکت طلاب و اساتید در کرسی آزاد اندیشی، معیار بودن مسائل تربیتی و روحیه تعبد در عمل به احکام را شاخص نقضی برای این نظریه دانست، و بیان کرد: چه بسا پروردگار به جهت آزمون روحیه تعبد پذیری بندگان یک موضوع را در زمان‌ها و شرایط مختلف تنها با یک حکم تشریع نماید.

وی ضمن هشدار نسبت به نزدیک شدن به نگاه نسبیت گرایی ورود نگاه‌های اقتصادی و برخی اصول شبه ریاضی در موضوع را زمینه ساز برخی اشتباهات در نتیجه گیری از بحث دانست.

در ادامه این نشست، حضار نیز به ارائه نظرات و نقد پرداختند و در پایان، جلسه با جمع بندی و دفاع حجت الاسلام داودی پور به پایان رسید.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha