یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ اختتامیه ششمین جشنواره مجلات علمی واحدهای آموزشی

حوزه/ دبیر جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزوی، گفت: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه درصدد است تا با اجرای طرح «آموزش گام به گام تولید مجله واحد آموزشی» قدمی دیگر در ترویج راه‌اندازی مجله در واحدهای آموزشی بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام عباس اکبرپور روشن، دبیر جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه، پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه که در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، گفت: در ششمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی به رشد کمّی و کیفی این بستر علمی برای طلاب واحدهای آموزشی رسیده‌ایم.

وی در ادامه افزود: ارتقای کمّی و کیفی مجلات این دوره، در بین واحدهای آموزشی، حاکی از گسترش دغدغه‌ی واحدهای آموزشی، نسبت به نشاط علمی در بین طلاب است و این نشانه‌ای امیدبخش، از شجره طیبه‌ای است که شاخ و برگ‌های آن در حال توسعه و رشد به تمام مدارس علمیه کشور است.

حجت‌الاسلام اکبرپور اظهار داشت: ششمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی در حالی برگزار می‌شود که از دوسالانه به سالانه تبدیل شده است و در این جشنواره با توجه به سالانه شدن جشنواره و تناسب آماری آن با پنج دوره از جشنواره‌های برگزار شده، شاهد رشد حدود ۲۰۰ درصدی حضور مجلات هستیم.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از شاخص‌های مورد توجه، رشد حضور ۹۰ درصدی استان‌هاست، ادامه داد: از شرکت ۱۱ استان در جشنواره پنجم به مشارکت ۲۰ استان در جشنواره ششم رسیده‌ایم؛ سه برابر شدن حضور مجلات واحدهای حوزوی در جشنواره ششم، از یک سو بارقه‌های امید در جهت رونق پژوهش در واحدهای آموزشی را ایجاد کرده است و از طرفی، حمایت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه از نشریات واحدهای حوزوی را می‌طلبد.

دبیر جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزوی ابراز داشت: دبیرخانه ششمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی با استقبال ۹۹ عنوان مجله در ۲۰۴ شماره، فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا، با بررسی اولیه و تفکیک سطوح علمی، آمار مجلات رسیده پرداخت.

وی ادامه داد: در سطح یک واحد آموزشی ۴۶ عنوان، در سطح دو واحد آموزشی ۱۰ عنوان، در سطح سه واحد آموزشی ۲۵ عنوان و در سطح سه مراکز تخصصی ۱۸ عنوان مجله به دبیرخانه جشنواره واصل شد.

حجت‌الاسلام اکبرپور خاطرنشان کرد: پس از تفکیک سطوح علمی، ارزیابی اجمالی و شکلی در فرآیند کار قرار گرفت؛ با بررسی اجمالی، ۵۰ عنوان مجله در ۷۹ نسخه توانستند به عنوان مجلات علمی به مرحله ارزیابی محتوایی برسند.

وی ادامه داد: در مرحله‌ی ارزیابی محتوایی، با تصویب و تدبیر کارگروه علمی جشنواره مجلات واحدهای آموزشی، مقرر شد مدیران مسئول و سردبیران مجلات، دو مقاله از مقالات طلاب که در مجلات دریافتی به چاپ رسیده را جهت ارزیابی محتوایی به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند، با این تدبیر ۱۴۳ مقاله از طلاب مورد ارزیابی محتوایی جشنواره قرار گرفت.

دبیر جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزوی یادآور شد: پس از فرآیند بررسی و ارزیابی شکلی و محتوایی، و جمع‌بندی شورای علمی و تأیید معاون محترم پژوهش، ۱۲ عنوان مجله حائز رتبه برتر جهت تقدیر در جشنواره قرار گرفت که سه عنوان مجله حائز رتبه دوم شدند و نه عنوان رتبه سوم را کسب کرده‌اند، در این دوره متأسفانه هیچ‌کدام از مجلات، مطابق آئین‌نامه، نتوانستند رتبه اول جشنواره را کسب کنند.

وی ادامه داد: شورای علمی ششمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی در میان مجلات شرکت کننده در جشنواره، چهار عنوان مجله که اولین شماره خود را به جشنواره ششم ارسال کردند و در ارزیابی نمره قابل قبولی کسب کردند شایسته لوح سپاس دانسته، و با تقدیم هدیه‌ای از فعالیت‌های مدیر مسئول، سردبیر و هیئت تحریریه قدردانی می‌کند.

حجت‌الاسلام اکبرپور با بیان که بیشترین اقبال موضوعی در بین مقالات طلاب، در رشته علم کلام بوده است، بیان کرد: در حوزه‌های علمیه گروه‌هایی به صورت جهادی در عرصه پژوهش فعال هستند که در آینده نزدیک نشست مستقل با این گروه‌ها برگزار خواهد شد که بعضاً دارای نشریات علمی هستند.

وی ادامه داد: شورای علمی جشنواره به منظور تقویت این گروه‌ها و تشویق آنان به نشریات علمی بر آن شد تا نشریاتی از این دست در جشنواره مجلات واحدهای آموزشی مشارکت داشته باشند که در حال حاضر یکی از این نشریات به رتبه سوم برگزیدگی رسیده است و در این جشنواره مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

دبیر جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزوی ابراز داشت: از مهم‌ترین ضعف‌های نشریات واحدهای آموزشی، در دوره‌های گذشته، می‌توان به هزینه‌های بیش از ظرفیت واحد آموزشی، عدم سازمان‌دهی و حمایت منطقی، نداشتن سایت معتبر و عدم تبیین جایگاه نشریات واحدهای آموزشی یاد کرد.

وی ادامه داد: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه درصدد است تا با اجرای طرح «آموزش گام به گام تولید مجله واحد آموزشی» قدمی دیگر در ترویج راه‌اندازی مجله در واحدهای آموزشی بردارد و استان‌هایی که داوطلب برگزاری دوره باشند در اولویت قرار خواهند گرفت، در این فرآیند هدف آن است که هر واحد آموزشی (که حداقل ۶۰ طلبه دارد) یک مجله علمی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    0 0
    حالا به دردی هم میخوره؟