یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اوکراین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

«اسفند دیوانه» به کشاورزان اخطار داد

پروفسور حسین اردکانی پیشکسوت صنعت هواشناسی اظهار داشت: بین ۲۹ بهمن ماه تا ۴ اسفند موج هوای سرد در کشور حاکم خواهد شد، به طوری که می‌تواند به محصولات کشاورزان لطمه وارد کند. وی افزود: این موج هوای سرد بیشتر از همه در شمال شرق کشور و خراسان‌ها و در مراحل بعدی سیستان و بلوچستان احساس می‌شود، سپس مرکز کشور و تهران و در آخر شمال غرب کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما بیشترین سرما در خراسان و شمال شرق کشور وجود خواهد داشت. این کارشناس صنعت هواشناسی کشور ادامه داد: اسفند ماه دو جبهه هوای گرم و دو جبهه هوای سرد داریم که من نام اسفند دیوانه را برای این رویداد گذاشته‌ام. وی با انتقاد از عملکرد سازمان هواشناسی تصریح کرد: سازمان هواشناسی با این همه پرسنل به موقع نمی‌تواند اطلاعات دقیق را در اختیار کشاورزان قرار دهد تا به موقع هشدارهای لازم را در اختیار آنها قرار گیرد. اردکانی گفت: هواشناسی بی‌دقتی و ضعف مدیریتی دارد و از اطلاعات موجود هواشناسی در سطح جهان به درستی نمی‌توانند استفاده کنند و لازم است برای حداقل ۲ هفته آینده بتوانند پیش بینی‌های صحیح ارائه دهند.

منبع: تسنیم

«موقعیت مهدی» رکورددار شد

برندگان سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر در بخش‌های مختلف معرفی شدند. اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر با پخش سرود و قرائت آیاتی چند از قرآن کریم در برج میلاد تهران آغاز شد. این دوره از ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار و ۲۲ فیلم به بخش مسابقه سودای سیمرغ راه یافت. ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ؛ بی رو ساخته مرتضی علی‌عباس میرزایی، مرد بازنده ساخته محمدحسین مهدویان، شادروان به کارگردانی حسین نمازی، علفزار ساخته کاظم دانشی، برف آخر به کارگردانی امیرحسین عسکری، لایه‌های دروغ به کارگردانی رامین سهراب، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس، ماهان به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی، بی‌مادر ساخته سیدمرتضی فاطمی، دسته دختران به کارگردانی منیر قیدی، هناس ساخته حسین دارابی و شب‌طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا، نگهبان شب ساخته رضا میرکریمی، موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی‌فر، بی رویا ساخته آرین وزیردفتری و بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی، شهرک ساخته علی حضرتی و ۲۸۸۸ ساخته مشترک کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری، ضد به کارگردانی امیرعباس ربیعی و خائن‌کشی ساخته مسعود کیمیایی، دِرب ساخته سیدهادی محقق و نمور به کارگردانی داوود بی دل هستند. برندگان سیمرغ جشنواره چهلم عصر امروز (جمعه، ۲۲ بهمن) طی مراسمی با اجرای محمد سلوکی اعلام شد که به شرح زیر است:

منبع: شبکه خبر

ریاض کاروان تروریست‌ها را وارد عراق کرد

صالح المطلک معاون نخست وزیر اسبق عراق سخنان حیدر العبادی درباره ورود ۵ هزار تروریست سعودی به عراق را تأیید کرد. وی که در گفتگویی تلویزیونی شرکت کرده بود تاکید کرد: سخنان حیدر العبادی درباره ورود ۵ هزار تروریست سعودی به داخل عراق ممکن است درست باشد. وی همچنین گفت که کشورهای منطقه‌ای با رویکرد سیاسی و ملی گرایانه با عراق رفتار نمی‌کنند آنها به دنبال یک پلیس برای اجرای دستورات خود هستند. حیدر العبادی نخست وزیر اسبق عراق پیشتر گفته بود که ۵ هزار تروریست سعودی وارد عراق شده‌اند. این در حالی که رویدادهای اخیر عراق و برخی ناامنی‌ها از تلاش آمریکا و برخی کشورهای عربی برای بازگشت و احیای داعش در این کشور حکایت دارد. انتقال اعضای داعش از اردوگاه الهول سوریه و نیز حمله به زندان حسکه و فرار زندانیان داعش در این راستا تحلیل می‌شود.

منبع: مهر

روس‌ها اوکراین را محاصره کردند

تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان دهنده افزایش حضور و استقرار نیروهای روسی در سه جبهه اطراف اوکراین است و این مساله نگرانی‌ها درباره وقوع یک تهاجم را افزایش می‌دهد.این تصاویر که روز پنجشنبه توسط کمپانی فناوری "ماکسار" مستقر در کلورادو منتشر شد نشان می‌دهد که سربازان و تجهیزات روسی در جبهه‌های این کشور در کریمه، بلاروس و غرب روسیه مستقر شده‌اند. اگرچه روسیه بارها هرگونه آمادگی و برنامه ریزی برای انجام حمله به اوکراین را رد کرده اما حدود ۱۳۰ هزار سرباز روسی اکنون در نزدیکی مرز این کشور مستقر شده‌اند. کمپانی ماکسار همچنین گزارش داده که استقرار بزرگ سربازان و تجهیزات نظامی و ارتشی روسی اخیراً به منطقه آموزشی شرق روسیه به نام "کورسک" رسیده‌اند که ۷۵ مایلی شرق مرز با اوکراین است. همچنین بیش از ۵۵۰ چادر و صدها خودروی زرهی نیز در فرودگاه "اوکتیابرسکویه" بزرگترین شهر شبه جزیره کریمه دیده شده است. همچنین در دیگر شهرهای کریمه نیز استقرار توپخانه‌ای و فعالیت‌های آموزشی و همچنین استقرار در شهر "اسلاونه" مشاهده و گزارش شده است. اوکراین هم‌چنین می‌گوید که روسیه عملاً دسترسی این کشور از طریق دریا به بیرون را مسدود کرده است. این درحالی است که روسیه برای یک مانور دریایی در طول هفته آینده آماده می‌شود. دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین گفت که دسترسی این کشور به دریای آزوف کاملاً سد شده و نیروهای روسیه دسترسی این کشور به دریای سیاه را هم تقریباً به طور کامل قطع کرده‌اند. مانورهای دریایی روسیه هفته آینده در این دو دریا در جنوب اوکراین انجام خواهد شد. روسیه با اشاره به انجام آزمایش‌های موشکی و توپخانه‌ای هشدارهای ساحلی صادر کرده است. وزارت خارجه اوکراین گفت که "وسعت بی سابقه ناحیه محل مانورها کشتیرانی در هر دو دریا را عملاً غیرممکن می‌کند" و اولکسی رزنیکف، وزیر دفاع این کشور در توییتی نوشت که آب‌های بین‌المللی این دو دریا توسط روسیه مسدود شده است. روز پنجشنبه همچنین وزارت خارجه آمریکا توصیه سفر خود به اوکراین را به روز کرد و از شهروندانش در این کشور خواست تا هر چه سریع‌تر اوکراین را ترک کنند چون دولت آمریکا در صورت حمله روسیه به اوکراین نمی‌تواند آنها را از اوکراین خارج کند. نیوزویک پیشتر گزارش کرده بود که آمریکا در حال استقرار سربازانش در اورپاست و به زودی ۱۷۰۰ سرباز دیگر را در مرز با لهستان به منظور تقویت متحدانش در ناتو مستقر می‌کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا رزمایش‌ها یا مانورهای نظامی قرار است انجام شود یا خیر. کریستوفر دوناهو، یکی از مقام‌های ارتش آمریکا در پی ورود به لهستان گفت: مشارکت ملی ما در اینجا در لهستان نشان‌دهنده همبستگی ما با همه متحدانمان در اروپاست و بدیهی است که در این دوره عدم اطمینان، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با هم قوی‌تر هستیم.

منبع: ایسنا

سیمرغ‌های فیلم فجر پر کشیدند

اختتامیه جشنواره فیلم فجر با معرفی فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر به عنوان بهترین فیلم، رضا میرکریمی به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم «نگهبان شب» و جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم «برف اخر» و بدون اهدای سیمرغ مردمی و در حالی که «موقعیت مهدی» و پس از آن «علفزار» و «برف اخر» رکورددار دریافت جایزه بودند، برگزار شد. ختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر با حدود ۲۰ دقیقه تأخیر از زمان اعلام شده (۱۸:۳۰) شامگاه ۲۲ بهمن ماه با پخش سرود و قرائت آیاتی چند از قرآن کریم برپا شد. پس از بخش ویدئویی حاوی تصاویری از اتفاقات اوایل انقلاب و با مضمون وحدت کلمه در راه پیروزی انقلاب اسلامی در چهل و سومین سالروز جشن انقلاب، محمد سلوکی که اجرای این مراسم را برعهده داشت در جایگاه حاضر شد و سپس ویدئویی از روزهای برگزاری چهلمین دوره این رویداد به نمایش گذاشته شد. در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، زینب سلیمانی دختر شهید سلیمانی و هنرمندانی چون علی نصیریان، بهرام رادان، پژمان جمشیدی، مجید برزگر، امین حیایی، هادی حجازی‌فر، حبیب‌الله والی‌نژاد، نوید محمدزاده، فرشته حسینی، بهرام رادان، ترلان پروانه، آرین وزیردفتری، شادی کرم رودی، مجید صالحی و … حضور دارند.

منبع: ایسنا

سبک‌ترین سیاره فراخورشیدی کشف شد

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که نزدیک‌ترین ستاره به خورشید می‌تواند میزبان سه سیاره باشد. اخترشناسان شواهدی از گردش یک سیاره سوم به دور ستاره پروکسیما قنطورس (Proxima Centauri) یافته‌اند. پروکسیما قنطورس یک ستاره کوتوله است که در فاصله تنها ۴.۲ سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد. تخمین زده می‌شود که این سیاره با نام "پروکسیما d" تنها ۲۵ درصد از جرم زمین را داشته باشد و اگر این موضوع تأیید شود، سبک‌ترین سیاره فراخورشیدی کشف شده تاکنون خواهد بود. "ژائو فاریا" (João Faria)، محقق اصلی این مقاله در بیانیه‌ای گفت: این اکتشاف نشان می‌دهد که نزدیک‌ترین ستاره به منظومه شمسی میزبان جهان جدیدی است. می‌دانیم که ستاره پروکسیما قنطورس میزبان یک سیاره به نام "پروکسیما b" است که اندازه‌ای تقریباً مشابه زمین دارد و هر ۱۱ روز یکبار ستاره خود را دور می‌زند. این موضوع آن را در منطقه قابل سکونت ستاره قرار می‌دهد. محدوده‌ای که در آن امکان وجود آب مایع روی سطح سیاره وجود دارد. "پروکسیما b" در سال ۲۰۱۶ کشف شد. سه سال بعد از آن محققان گزارش از وجود احتمالی یک سیاره دوم در این منظومه دادند. این سیاره احتمالی "پروکسیما c" نام گرفت که دست‌کم ۶ برابر بزرگ‌تر از زمین است. اگر "پروکسیما c" وجود داشته باشد، برای میزبان حیات بودن بسیار سرد است. این سیاره فرضی هر ۵.۲ سال یکبار به دور ستاره خود می‌چرخد. اکنون "فاریا" و همکارانش گزارشی از وجود سیاره‌ی احتمالی دیگری در این منظومه داده‌اند که هر پنج روز یکبار ستاره خود را دور می‌زند. این مدار نشان دهنده‌ی گرمای بیش از حد سیاره برای تشکیل حیات است. محققان "پروکسیما d" را به کمک ابزاری به نام ESPRESSO در تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در شیلی کشف کردند. ESPRESSO اولین شواهد از وجود یک سیاره سوم را در سال ۲۰۲۰ و هنگامی که در حال رصد این منظومه برای تأیید وجود سیاره "پروکسیما b" بود، مشاهده کرد. "فاریا" و تیمش سپس اندازه‌گیری‌های بعدی را انجام دادند که نشان می‌داد سیگنال جدید توسط یک سیاره تولید می‌شود و نه عوامل دیگر. محققان مطالعه جدید خود را در روز ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) در مجله‌ی Astronomy & Astrophysics منتشر کردند.

منبع: ایسنا

واشنگتن پول‌های سرقت شده از مردم افغانستان را آزاد می‌کند

منابع آگاه اعلام کردند که دولت آمریکا قصد دارد نیمی از ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در آمریکا را برای کمک به مردم این کشور آزاد کند و این در حالی است که مابقی این پول جهت رسیدگی به شکایات قربانیان تروریسم، در ایالات متحده باقی خواهد ماند. یکی از افراد آگاه مذکور، بدون ارائه جزئیات در مورد چگونگی توزیع این منابع، گفت که دولت ایالات متحده برای تضمین دسترسی به ۳.۵ میلیارد دلار از این دارایی‌ها به آ نچه که وی «نفع مردم افغانستان و آینده این کشور» نامید، تلاش خواهد کرد. براساس این گزارش، این طرح چند مرحله‌ای مستلزم آن است که نیمی دیگر از این بودجه پیرو دادخواهی‌های مداوم قربانیان تروریسم آمریکایی، از جمله بستگان کسانی که در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ جان باختند، در ایالات متحده باقی بماند. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بعنوان بخشی از این طرح یک فرمان اجرایی را روز جمعه امضا خواهد کرد که بر اساس آن مؤسسات مالی ایالات متحده باید تمام دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که در اختیار دارند، به حساب تلفیقی جدیدی که در بانک فدرال رزرو نیویورک نگهداری می‌شود، انتقال دهند. افغانستان ۲ میلیارد دلار دیگر ذخایر ارزی دارد که در کشورهایی از جمله انگلیس، آلمان، سوئیس و امارات متحده عربی نگهداری می‌شود که بیشتر آن وجوه نیز مسدود شده است. واشنگتن پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، منابع مالی این کشور در بانک‌های آمریکا را بلوکه کرد که موجب اعتراض مقامات طالبان و دیگر کشورها شد.

منبع: مهر

رنگ آبی از نقشه کرونایی کشور پاک شد

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، طبق رنگ بندی جدید کرونایی، تعداد شهرهای قرمز از ۱۲۰ شهر به ۲۴۷ شهر افزایش یافت. بر اساس همین گزارش، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهر نیز در وضعیت زرد قرار گرفته اند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، رنگ آبی از نقشه کرونایی کشور پاک شد.

منبع: مهر

طالبان آمریکا را دزد پول‌های مردم افغانستان دانست

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به تصمیم دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در بلوکه نگه داشتن نیمی از ذخایر ارزی افغانستان در ایالات متحده واکنش نشان داد. وی در این باره در توییتی که منتشر کرد، نوشت: دزدی پول‌های مسدود شده ملت افغان توسط آمریکا و تصرف در آن نشان دهنده پایین‌ترین سطح نزول انسانی و اخلاقی یک کشور و یک ملت است. سخنگوی طالبان در ادامه افزود: شکست و پیروزی در تاریخ و زندگی بشر امری عادی است، اما بزرگترین و شرم آورترین شکست آن است که شکست نظامی و اخلاقی دست به دست هم بدهند. پیشتر منابع آگاه اعلام کردند که دولت آمریکا قصد دارد نیمی از ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان را برای کمک به مردم این کشور آزاد کند و این در حالی است که مابقی این پول جهت رسیدگی به شکایات قربانیان تروریسم، در ایالات متحده باقی خواهد ماند. افغانستان ۲ میلیارد دلار دیگر ذخایر ارزی دارد که در کشورهایی از جمله انگلیس، آلمان، سوئیس و امارات متحده عربی نگهداری می‌شود که بیشتر آن وجوه نیز مسدود شده است. واشنگتن پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، منابع مالی این کشور در بانک‌های آمریکا را بلوکه کرد که موجب اعتراض مقامات طالبان و دیگر کشورها شد.

منبع: مهر

بارش در کشور ماندنی شد

صادق ضیائیان اظهار کرد: جمعه (۲۲ بهمن‌ماه) در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب و جنوب غرب، استان‌های ساحلی خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، نواحی مرکزی کشور و از اواخر وقت در شمال شرق کشور بارش برف و باران، وزش باد شدید موقت و در مناطق جنوبی رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: شنبه (۲۳ بهمن‌ماه) بارش در شمال غرب کشور قطع خواهد شد ولی در سایر مناطق ذکر شده همچنین در برخی نقاط استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، یزد و خراسان جنوبی بارش خواهیم داشت. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه یکشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) در استان‌های ساحلی خزر و برخی مناطق استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، یزد و خراسان جنوبی بارش پیش‌بینی می‌شود، گفت: دوشنبه (۲۵ بهمن ماه) در شمال خراسان رضوی، اردبیل، گیلان و سه شنبه در اردبیل، گیلان و مازندران بارش پراکنده رخ خواهد داد. ضیائیان ادامه داد: روز شنبه (۲۳ بهمن‌ماه) در نوار شمالی و یکشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) در نوار شرقی کشور کاهش دما پیش‌بینی می‌شود. روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه) در نیمه شرقی و جنوب کشور وزش باد شدید و در برخی نقاط خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. وی با بیان اینکه جمعه (۲۲ بهمن ماه) شمال خلیج فارس، شنبه (۲۳ بهمن‌ماه) خلیج فارس و تنگه هرمز و یکشنبه و دوشنبه (۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه) دریای عمان مواج هستند، گفت: دریای خزر نیز جمعه و یکشنبه (۲۲ و ۲۴ بهمن‌ماه) مواج است. رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۲۳ بهمن ماه) نیمه ابری تا ابری گاهی وزش باد و بارش باران با احتمال رگبار و رعد و برق اوایل شب کاهش ابر با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۱ درجه و برای روز یکشنبه (۲۴ بهمن ماه) قسمتی ابری، گاهی وزش باد در اواخر وقت نیمه ابری با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۱۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۲ و ۲۳ بهمن ماه) بندرعباس با دمای ۲۴ و ۲۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۶- و ۷- سانتی‌گراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

منبع: مهر

مردم ایران چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن گرفتند

پرواز بادکنک‌ها و کاغذهای رنگی بر فراز برج آزادی و انجام جلوه‌های ویژه، سقوط چتربازان نیروهای مسلح و انجام عملیات نمایش هوایی، اجرای سرود توسط رزم‌نوازان دژبان آجا، اجرای مداحی حاج میثم مطیعی، قرائت قطعنامه سراسری یوم‌الله ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ و همچنین مراسم گلباران مردم توسط بالگردهای ارتش از برنامه‌های راهپیمایی امروز در تهران بود. طبق اعلام مسئولین، ۲۰۰ خبرنگار و تصویربردار خارجی و بیش از شش هزار و ۳۰۰ عوامل رسانه‌ای داخلی در سراسر کشور راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ را پوشش دادند. براساس اعلام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، رهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در ۱۵۰۰ شهر و ٣٠ هزار روستا برگزار شد و ۶۰ هزار مسجد و ۴۰ هزار پایگاه بسیج میزبان برگزاری جشن‌های ایام دهه فجر در ۴۴ طلوع انقلاب اسلامی بودند. این مراسم در شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به صورت خودرویی و موتوری و در دیگر شهرها با تدبیر مسئولین استانی و حفظ تمام دستورالعمل‌های بهداشتی، به صورت محدود برگزار شد.

منبع: خبرنگاران جوان

حلیمه سعیدی مادر شهید و بازیگر تلویزیون درگذشت

حلیمه سعیدی مادر شهید و بازیگر سریال‌های تلویزیون، امروز جمعه ۲۲ بهمن در منزل خود درگذشت. جلال لشگری فرزند این بازیگر که نمی‌توانست به راحتی صحبت کند، به بیماری سرطان وی اشاره و درگذشت این بازیگر را تأیید کرد. حاجیه خانم مرحومه حلیمه سعیدی، مادر شهید «رضا لشگری» از شهدای دوران دفاع مقدس بود. رضا لشگری متولد سال ۱۳۴۶ بود و در ۲۵ خرداد ۱۳۶۳ زمانی که در خط مقدم مشغول خنثی‌سازی مین بود، مجروح شد و در نهایت به شهادت رسید. اولین حضور مرحومه سعیدی جلوی دوربین در فیلم «دکتر قریب» در نقش مادر علی بوده است. پس از آن رضا عطاران بازیگر و کارگردان ایرانی به او پیشنهاد بازی داد و پس از گرفتن تست در برابر دوربین، مشغول به بازی در آثار طنز شد. از معروف‌ترین کارهای هنری او مجموعه خوش نشین‌هاست. مرحومه سعیدی در سریال‌های «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» هم به ایفای نقش پرداخته است.

منبع: خبرنگاران جوان

موشک ماهواره بر آمریکایی سقوط کرد

یک موشک ماهواره بر آمریکایی که دارای چهار ماهواره بود در اقیانوس سقوط کرد. عملیات پرتاب موشک ماهواره بر شرکتی نوپا از «پایگاه فضایی کیپ کاناورال» به فضا، با سقوط موشک در اقیانوس و از میان رفتن چهار ماهواره همراه آن به پایان رسید.

منبع: خبرنگاران جوان

دلار روی شیب سقوط قرار گرفت

۲۲ بهمن ۱۴۰۰ قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی ایران ۲۵ هزار و ۱۵۸ تومان است. همچنین هر اسکناس یورو نیز به مبلغ ۲۸ هزار و ۶۹۶ تومان فروخته می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

جاسوسی سیا از شهروندان آمریکایی لو رفت

دو تن از سناتورهای دموکرات کنگره در نامه‌ای فاش ساختند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در برنامه‌ای سرّی دست به جمع آوری اطلاعات از شهروندان آمریکایی زده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز نوشت که گرچه سیا و سناتورها جزئیات داده‌های جمع آوری شده را منتشر نکرده اند، با این حال این دو عضو کمیته اطلاعاتی سنا، سازمان جاسوسی مذکور را متهم کرده اند که مدتهاست جزئیات این برنامه را از مردم و کنگره پنهان نگاه داشته است. ران وایدن سناتور ایالت اورگون و مارتین هاینریش سناتور ایالت نیومکزیکو در نامه‌ای به مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا خواهان افشای جزئیات بیشتری از این برنامه و خارج شدن آن از طبقه بندی شده بودند. بخش عمده‌ای از این نامه که اواسط بهار امسال ارسال شده به تازگی از حالت محرمانگی خارج شده است. وایدن سال گذشته نیز خبر داده بود که آژانس اطلاعات دفاعی این کشور در سال‌های اخیر اطلاعات مکانی تلفن‌های هوشمند آمریکا را بدون مجوز جمع آوری کرده است. وی سندی را منتشر کرده بود که نشان می‌داد تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی در ۲ سال و نیم گذشته پنج بار در پی خرید اطلاعات مکانی تلفن‌های هوشمند در آمریکا بر آمده‌اند.

منبع: شبکه خبر

رونالدو روی نوار افت قرار گرفت

فوق ستاره تیم فوتبال منچستریونایتد که توانسته رکوردهای مختلفی را در دنیای فوتبال جابه‌جا کند، در آستانه رسیدن به رکوردی دیگر قرار دارد رکوردی که چندان برای این ستاره خوش آیند نیست. تیم فوتبال منچستریونایتد حال و روز خوشی ندارد. این تیم مدام در حال امتیاز از دست دادن در لیگ است و به نظر می‌رسد که رفته رفته از مدعیان مانند ابتدای فصل فاصله بگیرند. شیاطین سرخ پرحاشیه ترین سال خود را سپری می‌کنند که این حواشی به تیم ضرر زیادی زده است. شرایط تیم اما این روزها بیش از هر کس به نظر می‌رسد که روی کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی اثر گذاشته است. این بازیکن در تابستان به اولدترافورد بازگشت تا همراه منچستر جام‌های زیادی را فتح کند اما اینگونه نشد و بر عکس آن هم اتفاق افتاد. رونالدو در شرایطی سال ۲۰۲۲ را آغاز کرده که در ۴۱ روزی که از امسال می‌گذرد، نتوانسته گل بزند و پاس گل بدهد. منچستریونایتد در این هفته در شرایطی با تساوی یک بر یک مقابل برنلی متوقف شد که رونالدو یک دروازه خالی را در این بازی گل نکرد تا همچنالن بدون گل زده باقی بماند. در سال ۲۰۲۲ در لیگ جزیره تنها دو بازیکن بیشتر از روونالدو شوتزنی کردند اما در گلزنی ناکام بودند. ژائو کانسلو بازیکن منچسترسیتی و رافینیا ستاره نو ظهور لیدز. طبق نوشته سان این بدترین رکورد رونالدو در بیش از ۱۰ سال اخیر است.

منبع: ایرنا

جلسه کارگروه رفع تحریم برگزار شد

نشست «کارگروه رفع تحریم‌ها» با حضور کارشناسان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ برگزار شدجلسه کارگروه اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان جمهوری اسلامی ایران وگروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شد. دور هشتم مذاکرات وین روز سه شنبه با برگزاری جلسه دوجانبه میان «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و «انریکه مو را» از سر گرفته شد.

منبع: مهر

جاده چالوس یکطرفه شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز گفت: محدودیت تردد تمامی وسایل نقلیه در مسیر جنوب به شمال محور چالوس محدوده بیلقان به علت تخلیه بار ترافیکی اجرا شد. علی زندی‌فر با اشاره به وضعیت ترافیکی محورهای استان البرز اظهار کرد: محدودیت تردد تمامی وسایل نقلیه در مسیر جنوب به شمال محور چالوس محدوده بیلقان به علت تخلیه بار ترافیکی اجرا شد. وی بیان کرد: این محدودیت تا تخلیه کامل بار ترافیکی تداوم دارد.

منبع: مهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha