یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
طاهر زاده

حوزه/ طاهرزاده گفت: روحانیت نیز باید متوجه رسالت عظیم و وظیفه تاریخی خود باشد، زیرا در تاریخی قرار دارند که بشر جدید برای معنا بخشیدن به خود، به اسلامی نیاز دارد که ابعاد عمیق وجود را جواب دهد و مردم چون می دانند اسلام توان چنین جوابگویی را دارد، اراده دریافت آن معارف عمیق را از روحانیت دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان؛ اصغر طاهرزاده، صبح امروز در مسجد مدرسه علمیه حضرت صاحب‌الزمان (عج) و در جمع طلاب علوم دینی اصفهان با اشاره به موضوع راز امیدواری به آینده نظام اسلامی و وظیفه تاریخی روحانیت اظهار کرد: خوب است که فکر کنیم در چه تاریخی قرار داریم، چرا که با یک واقعه تاریخی رو به رو هستیم به این معنا که یک نظام سیاسی عقیدتی به نام تاریخ اسلام در این دوره به نام انقلاب اسلامی واقع شده و این ادعا را دارد که تنها نظامی است آینده دارد، دقیقاً بلعکس جهان مدرن که می‌گوید، فردا انقلاب اسلامی تمام است.

وی افزود: نکته بعدی این است که جای روحانیت کجا می‌باشد، روحانیتی که در سنت ما، هزار سال سابقه دارد، جای آن در این تاریخ کجا می‌باشد، لذا بحث درباره ملت ایران است، در مقایسه با قبل از انقلاب و در نسبتی که با روحانیت داشته و در حال حاضر دارد و امیدی که باید به آینده نظام اسلامی داشت.

طاهرزاده با بیان این مطلب که بهتر است در این رابطه فکر شود، گفت: اولین چیزی که اشاره می‌شود این است که ما با چه نسلی رو به رو هستیم، یعنی نسل دیروز با قرائتی که از دین شده و به این نسل ارائه گشته، متفکران جامعه شدند، امروز نمی‌توانیم با همان قرائت از دین، با نسل جدید نیز گفت و گو کنیم.

وی اضافه کرد: این جمله آیت الله جوادی آملی جمله خوبی است که می‌فرماید: "علامه طباطبایی با شناخت شبهات و مشکلاتی که بعد از مشروطه پیش آمد مواجه شدند و بر اساس آن المیزان را نوشت"، لذا المیزان تفسیر قرآن در مواجه با این تاریخ است، یعنی در مواجه با مسائل اجتماع به قرآن رجوع کرد و المیزان تألیف شد.

پژوهشگر دینی با تاکید بر نوع مواجه نسل امروز با دین و سیاست تصریح کرد: آیا با نسلی رو به رو هستیم که به جهت سیاسی شدن دین، از دین و روحانیت فاصله گرفته است و یا با نسلی رو به رو هستیم که در جهان جدید با امید به اسلام و با انتظار از روحانیت، نگاه فاخرتر و عمیق‌تر نسبت به اسلام و انسان دارد.

وی با تأیید وجه دوم سوال، به مانع تراشی جریان دیکتاتور رسانه‌ای برای نسل امروز اشاره کرد و افزود: جریان دیکتاتور رسانه نمی‌گذارد این مسئله خوب روشن شود، لذا در جواب این سؤال کافی است، پای صحبت نسل جدید بنشینیم، نسلی که متوجه جهانی بودن خود شده است و خود را در وسعت جهانی دنبال می‌کند.

امام راحل متوجه شد که این نسل آماده حرف‌های بسیار آسمانی است

این پژوهشگر دینی خاطر نشان کرد: نسل امروز در عین حال این که می‌تواند سکولار باشد، عجیب است که از روحانیت و برخی از انقلابیون عصبانی است، به جهت این که آمده است هویت قدسی از روحانیت دریافت کند، اما نه آن هویت قدسی را روحانیت در خود نشان داد و نه بقیه مشکلات را حل کرد.

طاهرزاده عنوان کرد: نسل جدید جهانی بودن خود را در عین قدسی بودن می‌خواهد، فلذا به جامعه‌ای می‌اندیشد که در عین این که او را در جهان، حاضر می‌کند، جوابگوی وجود قدسی این نسل نیز باشد و اعتراض به این جوان نیز از آنجا شروع می‌شود که این نسل را یا دعوت به حضور محدود گذشته و سنت دیروزین می‌کنیم، یا در حضور جهانی، وجود قدسی او را آن طور که شایسته است رعایت نمی‌کنیم.

وی افزود: ما نفهمیدیم این نسل حاضر است در جهان بیکرانه ای که شهدا حاضر شدند و جان دادند حاضر شوند، نود درصد دانشجویان ما از چنین جنسی بودند، لذا اگر انتهای کتاب مصباح الهدایه حضرت امام (ره) را نگاه کنید می‌فرماید: "این مطالب را جز برای اهل آن، از جهت بقیه بخل بورزید"، در حالی که امام در تلویزیون و در آخر عمر خود تفسیر سوره حمد را گفتند، این برای آن بود که حضرت امام (ره) فهمیدند این نسل آماده حرف‌های بسیار آسمانی است، در حالی که ما حرف‌های ساده کلامی زمینی برای این نسل بیان کردیم.

عمق دریافت انسان آخرالزمان از سوره توحید را نشانه بیکرانگی ظرفیت بشر آخرالزمان

طاهرزاده با تاکید بر این که ما نمی‌توانیم با بشر امروز حرف‌های دیروز را بازگو کنیم تصریح کرد: ائمه اطهار (ع) فرا تاریخی می‌باشند، یعنی کل الانسان هستند و روایت‌های آنها نیز کل الانسان است و آیات قرآن نیز متذکر انسان کل الزمانی است، یعنی انسانی که ظرفیت درک بهترین معارف توحیدی را دارد.

وی اضافه کرد: در روایت حضرت سجاد (ع) است که می‌فرماید: "ان الله عزوجل ان یکون آخر الزمان اقوام متعمقا" یعنی خدا می‌دانست در آخرالزمان انسان‌های متعمقی می آیند، لذا "قل هو الله احد" را برای آخرالزمان فرستاد.

مؤلف حوزوی عمق دریافت انسان آخرالزمان از سوره توحید را نشانه بیکرانگی ظرفیت بشر آخرالزمان دانست و گفت: از این روایت فهمیده می‌شود که انسان آخرالزمان، بیش از اینها می‌خواهد، لذا چرا نباید در فقه، در روایت، حکمت و عرفان قوی باشیم و اگر عمق سوره توحید را با این نسل در میان گذاریم، می‌توانیم از بی دینی این نسل را نجات دهیم.

وی با بیان مثالی به شرح عبارت احد پرداخت و افزود: "احد"، یعنی یکی که دو ندارد و به قول عرفا در احدیت پروردگار هر اسمی و رسمی مقهور است و علامه طباطبایی در این باره می‌فرماید هر گاه خواستید احدیت را معنا کنید، با "واحد قهار" معنا کنید و واحد قهار، یعنی یکی که اجازه به حضور دویی نمی‌دهد و این همان معنای حضور بیکرانه مطلق حضرت حق می‌باشد.

استاد طاهرزاده در ادامه به تبیین معنای صمد اشاره و عنوان کرد: اگر که خدا احد است و همه جا می‌باشد، "صمد" نیز یعنی کسی که باید به سوی او رفت، لذا به حکم احدیت در نسبت خود او با ما و همه ما را در برگرفته است، اما متأسفانه به جهت حجاب‌هایی که داریم متوجه حضور بیکرانه خداوند نیستیم، لذا باید حجاب‌های خود را برطرف کنیم و حقیقت این است که باید بودن خود را در آغوش خدا حس کنید.

وی خاطر نشان کرد: روحانیت باید بداند با چه نسلی رو به رو است، نسل آخرالزمانی که ظرفیت دارد با خدایی رو به رو شود که در عین ظاهر، باطن است و این بودن خود را دیگر جدا نمی‌داند، لذا انسان‌های آخرالزمانی که روایت متذکر آنها می‌باشد متوجه می‌شوند که چگونه می‌توانند به ابعاد آخرالزمانی و حضور جهانی خود دست یابند و از همین رو از اسلامی که سیاست را تغذیه می‌کند خسته نمی‌شوند.

طاهرزاده به سوق یافتن قشر دانشجو به حوزه‌های علمیه اشاره کرد و این امر را نشانه جوابگویی به ظرفیت آخرالزمانی این نسل دانست و گفت: این مسئله برای این است که یک امر شرعی می‌خواهند، پس جوانان ما از اسلام خسته نشدند و می‌گویند چیزی بیش از اینها از اسلام می‌شناسیم و باید برویم و آن را بیابیم.

وی افزود: جوانی که از دانشگاه به حوزه می‌رود، رسالت نشان دادن توانایی‌های اسلامی که حضرت امام (را) متذکر بودند را به جهان بشری دارد.

پژوهشگر دینی با بیان خلع توجه به هویت قدسی بشر در آثار و اندیشه‌های هگل و شکست این اندیشه، وجود متفکرانی هم چون شهید مطهری را نعمت بزرگی عنوان کرد و گفت: انتشارات صدرا برخی از کتاب‌های شهید مطهری را تا ۲۰۰ بار چاپ کرده است و هر مرتبه با ۱۰ هزار تیراژ چاپ شده است.

وی اضافه کرد: بحث درباره ظرفیت بیشتر نسلی است که در این تاریخ آمده و انتظار بیشتری که از روحانیت به جهت جوابگویی به نیازهای اصیل دارد می‌باشد، فلذا روحانیت باید منتظر باشد که در آینده رجوع به او بیشتر می‌شود.

روحانیت باید پاسخگویی به جامعه جهانی شود

وی، آینده آمریکا را رو به افول بیان کرد و افزود: به بیانات رهبر انقلاب دقت کنید که فرمودند: "بهترین دلیل افول آمریکا وجود دو رئیس جمهور اخیر آن است" و اگر آمریکا افول کند چیزی نیز از اروپا باقی نمی‌ماند، لذا آن وقت است که باید روحانیت برای چنین جهانی آماده باشد.

مؤلف حوزوی خاطر نشان کرد: امام (ره) تاریخی که طلوع کرده بود را فهمید و در جایی جمله‌ای دارد که می‌فرماید: "والله همه اسلام سیاست است"، یعنی اسلام به معنای حضور در تمام مناسبات جامعه می‌باشد.

اسلام منهای روحانیت یعنی اسلام منهای اسلام

طاهرزاده خطاب به طلاب حاضر در جلسه با تاکید بر لزوم تسلط و مطالعه دقیق طلاب در متونی هم چون المیزان، اسفار، فلسفه اسلامی و فلسفه غرب تصریح کرد: فردا به روحانیت رجوع می‌شود و از ما انتظارات بلند دارند.

وی با اشاره به اهمیت بررسی پدیدارشناسانه رابطه میان مردم و روحانیت، مجال دادن به چنین پدیده‌هایی را موجب بروز خود به خود موضوع عنوان کرد و گفت: ما این افکار را با بی بی سی تحلیل می‌کنیم، در حالی که دشمنان اسلام متوجه این راز ماندگاری ملت، یعنی تعلق ملت به اسلام و روحانیت شده‌اند و تلاش فراوان می‌کنند تا این نسبت را برهم زنند و آیا جز آن است که در بستر تلاش دشمن و با بزرگ کردن ضعف‌های کوچک که در بعضی از روحانیت بوده و می‌باشد و با برجسته کردن آن ضعف‌ها و تعمیم آن به همه، سعی کردند تا روحانیت را از چشم جامعه بیاندازند.

طاهرزاده عنوان کرد: حضرت امام (ره) از یک طرف مکرر به روحانیت متذکر شدند که روحانیت باید زی طلبگی داشته باشد تا مردم متوجه باشند این قشر دین را بهانه دنیاداری نکرده است و از طرف دیگر به مردم متذکر شدند، اسلام منهای روحانیت یعنی اسلام منهای اسلام است.

وی افزود: روحانیت است که ذیل رهنمودهای اهل بیت (ع) و با روش‌های علمی دقیق می‌تواند به ابعاد اصیل اسلام دست یافته و اسلام را به معنای واقعی آن کاربردی کند و وارد زندگی نماید و اینجا همه متفکران جامعه وظیفه دارند این موضوع را به طور پدیدارشناسانه بررسی کنند تا به جای مقصر دانستن نظام اسلامی، از یک طرف متوجه فتنه‌های دشمن بوده و از طرف دیگر روحانیت نیز با توجه به حساسیت زمانه با خودآگاهی بیشتر در این تاریخ ورود کنند.

پژوهشگر دینی در ادامه به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم اشاره کرد و یکی از برنامه‌ریزی های اصلی دشمنان برای نظام اسلامی را حساسیت زدایی نسبت به اصول، بنیان و مبانی انقلاب اسلامی بیان کرد و گفت: می‌خواهند این حساسیت‌ها را به تدریج کم کنند، لذا بر اساس این طرح، گاهی برخی از افراد را که حرف و فکر آنها ارزش ندارد برجسته می‌کنند تا اصول انقلاب را زیر سوال ببرند، اصول انقلابی که راز ماندگاری ما در این تاریخ و بقای نظام جمهوری اسلامی است.

وی به بیان بخش دیگری از بیانات رهبر انقلاب و تبیین این نکته که نظام اسلامی مظهر اعتقاد دینی مردم و ناشی از نگاه انقلابی و برخواسته از دین و مسائل جاری جهان و کشور است پرداخت و افزود: اگر با دقتی پدیدارشناسانه به انقلاب اسلامی بنگریم به نظر می‌آید آینده نگرانه ترین تبیین برای انقلاب اسلامی در جمله فوق وجود دارد، یعنی انقلاب اسلامی در مواجه با مسائل جهان به وجود آمده تا بتوانیم در این جهان و در این تاریخ که تاریخ سیطره استکباریسم است هویت قدسی و معنوی خود را حفظ کنیم و معلوم است که برای این کار تکنوکرات ها و مهندسین کافی نیستند و باید روحانیت به عنوان انسان‌های بصیر و هوشیاری که متوجه امر قدسی بشر امروز است به صحنه بیاید.

طاهرزاده به برنتابیدن این مسئله توسط دشمنان جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: وظیفه متفکران جامعه است که متذکر این مهم به مردم باشند که نباید در میدانی بازی کنند که دشمنان اسلام طراحی کرده‌اند و البته روحانیت نیز باید متوجه رسالت عظیم و وظیفه تاریخی خود باشد، زیرا در تاریخی قرار دارند که بشر جدید برای معنا بخشیدن به خود، به اسلامی نیاز دارد که ابعاد عمیق وجود را جواب دهد و مردم چون می‌دانند اسلام توان چنین جوابگویی را دارد، اراده دریافت آن معارف عمیق را از روحانیت دارند.

وی تاکید کرد: اعتراض برخی افراد به روحانیونی که کوتاهی می‌کنند، به جهت اعتقاد آنها بوده و به جهت ناامیدی آنها نمی‌باشد، لذا هیچ گاه مردم از روحانیت دست برنمی دارند، زیرا مردم از روحانیت انتظار دارند.

طاهرزاده با اشاره به بخش دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب که می‌فرماید عرصه فعالیت دین تمام گستره زندگی بشر است پرداخت و افزود: امروز دین داری با ظلمات دنیای جدید رو به رو است و لذا با دین داری که جان بشر را معنا ببخشد می‌توانید خدمت بزرگی اول به خود و سپس به بشریت کنید در غیر این صورت احساس پوچی می‌کنید، در حالی که بشر امروز به معنا بخشی به خود فکر می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha