دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگرچه با وجود این گنج و گنجینه بی پایان ، انتظار آن است که همه در شمار رستگاران باشیم اما سرگردانی بشر امروز حکایت از آن دارد که همچنان از این دریای پر گهر غافل مانده و ازآن طرفی بر نبسته ایم و این واقعیت مسئولیت ما را در قبال آن مضاعف می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی به همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه اصفهان که توسط حجت الاسلام معتمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان قرائت شد، آورده است: انسان، مظهر جمال و کمال الهی است و معرفت الهی، مهمترین راه صلاح و فلاح به شمار می‌رود. فهم بشر از آفرینش و خالق در فرآیند تکامل، منوط به فهم حقیقت است و حقیقت فهم تنها از مجاری زلال حکمت متعالی و نورانیت کلام آسمانی میسر می‌شود.

یکی از براهین مسلم الهی، برهان لطف است که ارسال رسل و نزول، از آن جمله بوده و تابناک ترین وجوه رحمانی الهی، همان وجود مبارک پیامبر اکرم به عنوان رحمه للعالمین و ائمه هدی (علیهم السلام) است.

آنچه از بیان مبارک آن پیام‌آور نور و روشنی و اهل بیتش صادر شده و هر آنچه در رفتار و سیره آنها به ما رسیده، منشور و میزان راستی و درستی است، زندگی سعادتمندانه در قاموس گفتاری و رفتاری آنان به زیبایی تبیین شده و سعادتمندان کسانی هستند که در صراط مستقیم رسول و امام حرکت کنند.

در این میان چهره تابناک امیرالمومنین (علیه السلام) کامل‌ترین نمونه و مثل اعلای انسان کامل برای رهروان طریق کمال به شمارمی رود، مطالعه شخصیت وجودی حضرت سرشار از آموزه‌های روشنگرانه‌ای است که انسان می‌توان در آئینه آن به حقیقت نائل شود و اثر ارجمند او "نهج‌البلاغه"نیز بلیغ‌ترین کلام مادون خالق و مافوق مخلوق است که از آن امام همام برای ما به عنوان چراغ راه و راهنمای مسیر سعادت قلمداد می‌گردد.

اگرچه با وجود این گنج و گنجینه بی پایان، انتظار آن است که همه در شمار رستگاران باشیم اما سرگردانی بشر امروز حکایت از آن دارد که همچنان از این دریای پر گهر غافل مانده و از آن طرفی بر نبسته‌ایم و این واقعیت، مسئولیت ما را در قبال آن مضاعف می‌کند. از همین روی غبار زدایی از چهره مهجور نهج‌البلاغه که در واقع غبار گرفتن از سیمای مظلوم حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) است، باید در صدر اولویت‌های احیاگران عدالت قرار گیرد، تردیدی نیست که ترویج فضائل علوی در گرو شناخت شخصیت حضرت و مستلزم شناسایی منظومه معرفتی و معنوی آن امام همام است.

دنیای امروز تشنه چنین فرهنگ و فضیلتی است که باید بیش از پیش بدان پرداخته شود، کنگره علمی امام علی علیه السلام و باز خوانی جلوه‌های متعالی شخصیت، اندیشه و سیره آن رهبر آزادگان جهان در نگاه و قلم اندیشمندان و دانشمندان معاصر، اتفاق و رویداد مبارکی است که از رهگذر طرح ملی کاشان، پایتخت نهج‌البلاغه ایران شکل گرفته است.

بی گمان دنیای امروز، تشنه چنین فرهنگ و فضیلتی است که باید بیش از پیش بدان پرداخته شود، سعی و اهتمام مجدانه بانیان این همایش ارزشمند را که متبرک به نام مولای پارسایان و موحدان است ارج نهاده و امیدواریم شاهد تداوم و استمرار این حرکت نورانی و نجات بخش باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha