جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ کرسی آزاداندیشی با عنوان «حیا و کارکرد آن در زندگی فردی و اجتماعی» به میزبانی مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام عباس پسندیده، مؤلف برتر در حیطه‌ی مسائل خانواده و دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه قرآن و حدیث قم در کرسی آزاداندیشی با عنوان «حیا و کارکرد آن در زندگی فردی و اجتماعی» به تبیین ویژگی‌های روانی حیا، موضوع حیا، ثمره حیا، علت حیا و جلوه حیا پرداخت.

وی، ریشه حیا را ناظر دانستن خدای متعال و ترس از سرزنش مردم معرفی کرد و گفت: حیا در واقع ترک فعل قبیح در محضر ناظر است و کارکرد حیا دوری از کارهای زشت و ترغیب به انجام کارهای زیبا است، حیا هم جنبه سلبی دارد و هم جنبه ایجابی؛ در روایات هم عامل حیا، وجود ناظر است و درباره اهمیت حیا ضرب‌المثلی از انبیا"علیهم السلام" که می‌فرمایند: اگر حیا نکردی هر کاری خواستی انجام بده.

حجت الاسلام پسندیده در ادامه به آسیب شناسی حیا پرداخت و افزود: در مکارم‌الاخلاق هم برای انبیای الهی و مردم چند صفت آمده که یکی از آن‌ها و در رأس شأن حیاست در روایتی نیز از امام صادق "علیه السلام" نقل‌شده که از امام پرسیدند شما زندگی‌تان را بر چه اساس پایه‌گذاری کردید؟ حضرت فرمودند: " دانستم که خدای متعال از من اطلاع دارد، پس حیا کردم".

وی، حیا را امر فطری قلمداد نمود که در نهاد ما طراحی‌شده و ادبیات حیا؛ ادبیات جمیل و قبیح است نه ادبیات واجب و حرام و لذا برای توسعه حیا در جامعه و استفاده از کارکرد آن در جامعه تبیین قبیح و جمیل، و معرفی مصداق‌های فعل قبیح و فعل جمیل برای مردم مؤثر است و علت این‌که در جامعه بعضی از افعال مشاهده می‌شود که به نظر ما با حیا منافات دارد؛ علت آن را شناخته نشدن فعل مورد نظر به‌عنوان فعل قبیح است و راه حل آن معرفی مصادیق قبیح و جمیل و شناساندن صحیح این آموزه‌ها به مردم است حیا نوعی خود مهار گری است و با شناساندن قبیح و جمیل، خود به خود این خود مهارگری و کنترل نفس در افراد شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام پسندیده بیان کرد: نداشتن قدرت تبیین در طلاب علوم دینی یکی از عواملی است که باعث شده افراد در عنصر قبیح و جمیل بودن دچار مشکل و خلط شوند و صحبت کردن با مردم با حالت تحکم، نداشتن اطلاعات دقیق، خواندن احادیث و ایجاد حالت گناه در مردم توسط مبلغان علوم دینی از آسیب‌های تبلیغ در حوزه‌ها و ناکارآمد شدن آن است.

گفتنی است، کرسی آزاداندیشی با عنوان «حیا و کارکرد آن در زندگی فردی و اجتماعی» با مشارکت گروه پژوهشی شهید هادی شامل مدارس علمیه فاطمه الزهرا (س)، النفیسه، سید الشهدا (ع)، فاطمه محدثه (س)، الزهراءالمرضیه (س) و کوثر اصفهان به صورت حضوری در مدرسه علمیه سید الشهدا (ع) اصفهان و به صورت آنلاین در تالار پژوهشی مدرس، در قالب پرسش و پاسخ با حضور حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، مؤلف برتر در حیطه‌ی مسائل خانواده و دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه قرآن و حدیث قم و مریم حبیب اللهی، به عنوان دبیر کرسی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha