جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: ویژگی‌های نهج‌البلاغه این است که همچون کلام پروردگار، گذشت زمان گردوغبار کهنگی بر آن نمی‌افشاند و آمد و رفت نسل‌ها از عظمت و اهمیتش نمی‌کاهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، در پیامی به کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، مدیر مؤسسه نهج البلاغه اصفهان قرائت شد، آورده‌اند:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز، تشکیل این کنگره پرشکوه در مسیر بزرگداشت کتاب بزرگ و نفیس نهج‌البلاغه را به شما عزیزان، اساتید محترم، دانشجویان گرامی و همه دست‌اندرکاران و مسئولان محترم صمیمانه تبریک می‌گویم.

بی‌شک اگر همه ما گرد قرآن و نهج‌البلاغه جمع شویم و رهنمودهای بسیار ارزنده آن را چراغ فروزان راه زندگی خود قرار دهیم، در تمام زمینه‌ها پیروز خواهیم شد، چراکه در قرآن و نهج‌البلاغه هر چه بخواهیم، وجود دارد و از ویژگی‌های نهج‌البلاغه این است که همچون کلام پروردگار، گذشت زمان گردوغبار کهنگی بر آن نمی‌افشاند و آمدورفت نسل‌ها از عظمت و اهمیتش نمی‌کاهد، بلکه هر زمان حقایق تازه‌ای از آن کشف می‌شود و بر طراوت و بالندگی آن می‌افزاید.

خطبه اشباح آن مشتمل بر بالاترین معارف الهی و اسلامی است، در خطبه قاصعه بهترین دروس همزیستی مسالمت‌آمیز و طرق رسیدن به اهمیت جامعه دیده می‌شود و خطبه همام به تمام آنچه در سیر و سلوک الی الله لازم است، اشاره می‌کند.

وصیت‌نامه امیرمومنان (ع) به امام حسن مجتبی (ع) یک دوره علم اخلاق و عرفان اسلامی است و عهدنامه مالک اشتر آئین کشورداری را به عالی‌ترین صورت تشریح می‌کند و هر یک از کلمات قصار حضرت، مکتبی است برای تربیت رهروان راه حق.

فنون فصاحت و بلاغت در نهج‌البلاغه چنان با عمق معنی و عرفان و حکمت آمیخته است که همه فصحا، بلغا و عارفان در برابر آن زانو می‌زنند و اگر سخنانی که دوست و دشمن درباره عظمت نهج‌البلاغه گفته‌اند گردآوری شود، به یقین کتابخانه با ارزشی خواهد شد.

برادران و خواهران عزیز، بکوشید روز به روز آشنایی خود را با سخنان مولا در نهج‌البلاغه بیشتر کنید، حضور نهج‌البلاغه را در زندگی فردی، اجتماعی، مادی و معنوی عمیق‌تر سازید، دل و جان خود را با فروغ نهج‌البلاغه روشنی بخشید و بدانید زندگی در پرتو قرآن و نهج‌البلاغه لذت دیگری دارد.

بار دیگر بهترین درود خود را به شما عزیزان و همه دست‌اندرکاران این همایش بزرگ نثار می‌کنم و موفقیت شما را از خداوند متعال خواستارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

ناصر مکارم شیرازی

یادآور می‌شود، کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با محوریت «انسان در تراز نهج‌البلاغه» امروز، ۲۵ بهمن‌ماه در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha