یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست عملی «امام علی (ع) در آیینه ی پژوهش های عربی

حوزه/مسیحیان با توجه به ارادت و عشقی که به علی بن ابی طالب و فرزندان ایشان علهیم السلام دارند خودشان را شیعه مسیحی می دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، همزمان با ایام ولادت امام علی (ع)، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه قم و معاونت پژوهشی، نشست چهارم از سلسله نشست‌های امیرالمومنین (ع) را با عنوان «امیرالمومنین در آئینه پژوهش‌های عربی» از طریق کتابخانه مرکزی با سخنرانی دکتر مریم حکمت نیا عضو هیئت علمی دانشگاه قم برگزار شد.

حکمت نیا در این نشست، به فراوانی مباحث و فضائل حضرت علی بن ابی طالب و سیر تکاملی تدریجی دین الهی اشاره و عنوان کرد: یقیناً دین الهی کامل است، ولی به مرور زمان انسان‌ها با پیشرفت بیشتر با دین شناخته و آشنا خواهند شد و همین ایجاب می‌کند با شخصیت‌های دینی بیشتر آشنا شوند که در رأس آن شخصیت‌ها علی بن ابی طالب (ع) است.

وی در ادامه به بروز و ظهور شخصیت امام علی (ع) در دوره معاصر عربی اشاره و تصریح کرد: به مراتب بروز و ظهور شخصیت امام علی (ع) در دوره معاصر در بین شیعیان بیشتر بوده، اما بیشتر از این در بین مسیحیان بوده و می‌بینیم که آنها بیشتر رغبت دارند تا در مورد امام علی (ع) بنویسند.

درخشش امام علی (ع) در نوشته‌ها و پژوهش‌های عربی در دوره‌های معاصر

حکمت نیا هجوم غرب استعماری به کشورهای عربی را از عوامل درخشش علی (ع) در پژوهش‌های دوره معاصر عربی دانست و بیان کرد: وقتی ناپلئون به مصر حمله می‌کند مظاهر تمدنی را با خود می‌آورد او دانشمندان بسیاری برای تحقیق و پژوهش در آثار مصر را همراه دارد و هجوم استعماری علی رغم سلبیات باعث شد جامعه عرب از خواب طولانی بیدار شود و به هویت خود بازگردد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این حرکت استعمارگران سبب شد بعضی از نظر دینی بازگشت به گذشته پیدا کنند و بعضی دیگر هم به تمدن گذشته خود برگردند. افراد مسلمان و غیرمسلمان در بازگشت به گذشته در همه ابعاد به شخصیت علی بن ابیطالب برخورد کردند.

وی در ادامه افزود: حمله ناپلئون به کشورهای عربی موجب رشد ادبیات عرب و شناخته شدن علی در بین مردم و نویسندگان و پژوهشگران شد.

نوشته‌های مسیحیان در دوره معاصر در رابطه با امام علی (ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تاکید بر اینکه نوشته‌های مسیحیان در این دوره بسیار بوده گفت: اولین کسی که در مورد امام علی (ع) حماسه نوشت آقای عبدالمسیح انطاکی بود، او ادعای عربیت داشت و قصد داشت ادبیات عرب را غنی کند، دیوانی با بیش از شش هزار بیت نوشته است و علی بن ابی طالب (ع) را قهرمان حماسه‌های عرب در مقابل حماسه‌های غربی دانسته است.

حکمت نیا با اشاره به اینکه مسیحیان نسبت به علی بن ابی طالب (ع) از معرفت و شناخت عمیقی برخوردارند، عنوان کرد: مسیحیان با آن چیزی که در باره علی بن ابی طالب نوشته اند زیست کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که امروزه ما نیازمند علی بن ابی طالب (ع) هستیم.

وی به کاربرد اصطلاح تشیع مسیحی توسط مسیحیان برای خودشان اشاره و بیان کرد: مسیحیان با توجه به ارادت و عشقی که به علی بن ابی طالب و فرزندان ایشان دارند خودشان را شیعه مسیحی می‌دانند.

وی در پایان امام علی (ع) را محوریت برای تمام ادیان آسمانی و تمام انسانیت در همه جهان دانست و اظهار کرد: جرج جرداق که یکی دیگر از نویسندگان و دانشمندان مسیحی است و هزار صفحه کتاب درباره امام علی (ع) نوشته و ایشان را وسیله‌ی تواصل بین امتها در تمام دوره‌ها می‌داند. مسیحیان به علی بن ابی طالب احساس نیاز می‌کنند و آن را الگو برای خودشان می‌دانند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha