دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مسئول نهضت نهج البلاغه خوانی بیان کرد: امام علی (ع) در حکمت ۴۵ نهج البلاغه فرمود: نشانه ایمان محبت من و نشانه نفاق بغض من است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین حمید رضا مهدوی ارفع در جمع مجازی طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمة زهرا (سلام الله علیها) قائم‌شهر، با اشاره به موضوع پذیرش ولایت امیرالمومنین (علیه السلام)، بیان کرد: مسئله پذیرش ولایت امام علی (علیه السلام) و محبت از یک جهت بسیار آسان و از زاویه دیگر به شدت سنگین و پیچیده است؛ یکی از حقایق محبت به اهل بیت (علیهم السلام) به خصوص حضرت علی (علیه السلام) لین است که در فطرت هر انسان پاک زاده‌ای وجود دارد که جنبه آسان قضیه است، اما همین مسئله وقتی می‌خواهد به کمال برسد سخت‌ترین کار است، یعنی صیانت از ولایت امام به شدت دشوار بوده و سخت‌ترین و شدیدترین امر در عالم است.

وی با بیان خطبه ۱۸۹ نهج‌البلاغه تصریح کرد: ایمان بر دو قسم است، اول ایمانی که در دل‌ها ثابت و مستقر شده و بیرون نمی‌رود و دوم ایمانی که در میان سینه‌ها ناپایدار است؛ حضرت می‌فرمایند، نشانه ایمان محبت من و نشانه نفاق بغض من است.

وی افزود: در کلام حضرت آمده، راه مستقر کردن ایمان در قلب هجرت است یعنی کسی که حجت خدا بر روی زمین را شناخته و به امامت او اقرار کند، لذا بعضی از کسانی که همراه پیامبر (صلی الله علیه و آله) از مکه به مدینه هجرت کردند در واقع مهاجر نبوده و فقط تظاهر می‌کردند اما کسی هم در رختخواب پیغمبر (صلوات الله علیه و آله) خوابید و از مکه خارج نشد ولی مهاجر بود زیرا حجت خدا را شناخت و شهادت داد.

مهدوی ارفع با بیان بخش دیگری از خطبه‌های نهج‌البلاغه اظهار کرد: امر ولایت اهل بیت (علیهم السلام) ذاتاً سخت است و بعد از پذیرش آن دشواری‌ها به سمت انسان می‌آید و هر کسی نمی‌تواند ولایت ایشان را بپذیرد؛ هر که اهل بیت را دوست دارد باید برای خود لباس فقر آماده کند یعنی خلفای جور آن قدر سخت می‌گیرند تا مردم از ولایت ایشان دست بردارند.

وی گفت: امروزه ولایت امیرالمومنین بهانه‌ای برای شادی، پوشیدن لباس نو، پخش شیرینی و تفریح و استراحت در روز تعطیل است، چون هنوز در لایه‌های سطحی محبت مانده‌ایم؛ برای پذیرش و فهم ولایت امام علی (علیه السلام) صرفاً محبت ایشان کافی نیست، نمونه تاریخی آن زبیر است که همواره همراه حضرت بود و در رکاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) جنگید و بارها تا آستانه شهادت پیش رفت، اما اولین فتنه علیه امام را در جنگ جمل راه انداخت و همان جا کشته شد؛ به برکت فهم درست فرمایشات امام علی (علیه السلام) محبت نسبت به اهل بیت به ایمان مستقر تبدیل می‌شود.

مسئول نهضت نهج‌البلاغه خوانی خاطرنشان کرد: برای فهم درست معارف امام باید تلاش بشود و خواندن کتاب گرانقدر نهج‌البلاغه در بین مردم و جامعه رواج پیدا کند؛ به جای اینکه به مردم بگویند که این کتاب چقدر مهم و مفید است، گفتند این کتاب سنگین و پیچیده است و این باعث شد مردم به سراغ نهج‌البلاغه نروند، در حالی که مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره) معتقد بودند که نهج‌البلاغه از قرآن آسان‌تر است، چون اولین مخاطب قرآن، پیامبر (صلی الله علیه و آله) یعنی عقل کل عالم و مخاطب نهج‌البلاغه مردم کوچه و بازار بودند.

مهدوی ارفع عنوان کرد: وظیفه طلاب، روحانیون و مبلغین آسان‌سازی دین برای مردم است، از این رو ما باید نهج‌البلاغه را بخوانیم، بفهمیم و روش درست خواندن آن را به مردم آموزش بدهیم؛ وی در ادامه به بیان مراحل شش گانه خواندن نهج‌البلاغه در گام اول و حمایت و پشتیبانی نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی در این امر و پاسخ به پرسش‌ها و آموزش مدیریت جلسات نهج‌البلاغه خوانی پرداخت.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    "مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره) معتقد بودند که نهج‌البلاغه از قرآن آسان‌تر است، چون اولین مخاطب قرآن، پیامبر (صلی الله علیه و آله) یعنی عقل کل عالم و مخاطب نهج‌البلاغه مردم کوچه و بازار بودند." یعنی قرآن که چندین بار مکرر می فرماید:"وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ؟"و همانا ما قرآن را براى تذكّر (و پند پذيرى)، آسان ساختيم، پس آيا پندپذيرى هست؟ از روی هوا و بیهوده چنین چیزی گفته است؟ مخاطب قرآن کل بشریت هستند و کتاب خدا باید آسان و قابل فهم برای همه و بدور از پیچیدگی باشد. مفسران هستند که قرآن را پیچیده تفسیر می کنند.