یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
میرمرشدی

حوزه/ رایگان شدن اینترنت، زندگی دوم، کپی رایت، بلاکچین، اشتراک گذاری حافظه‌های ذهنی و احساسی، حذف روزنامه‌های کاغذی، حذف خبرنگاری و جایگزینی خبرنگارها به روایتگرهای لحظه‌ای با افزایش دوربین‌های محیطی و گزارشگران مردمی و محیطی از دیگر تحولات آینده در افق سال ۲۰۵۰ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام میر مرشدی کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی، در دوره سواد رسانه‌ای که در مؤسسه دارالاعلام برگزار شد، با اشاره به مقام شناخت وضعیت کنونی فضای مجازی و اهمیت آینده پژوهی فضای مجازی، گفت: وضعیت فعلی فضای مجازی ما و دست و پا زدن ما در آن به علت عدم آینده پژوهی ما در گذشته است که امروز را ندیده ایم و برای مدیریت این فضا دست و پا می زنیم.

وی افزود: همزمان با تلاش‌ها برای مدیریت، فضای مجازی نیز در حال پیشرفت است و ضرورت آینده پژوهی این است که غافلگیری در چند مدت آینده را نداشته باشیم.

متخصص حوزه فضای مجازی، گفت: برخی معتقدند که فضای حال را از دست داده ایم، اما به دلیل اینکه مدیریت فضا به دست ما نیست، میزان تأثیر ما مشخص نیست؛ در علوم استراتژیک آینده پژوهی کمک می‌کند که هدف را درست انتخاب کرد.

وی با اشاره به متاورس گفت: فضای مجازی با فضای حقیقی ارتباط مستقیم دارد و این خوب است، ولی یک بدی دیگری دارد از لحاظ آینده پژوهی این است که در برخی حیطه‌ها تغییراتش بسیار سریع است، روزی می‌گفتند عصر هجر، عصر پارینه سنگی و عصر بخار است، ۵۰۰ سال برای انتقال از عصری به عصر دیگر طول می‌کشید، اما در زمان کنونی هر عصر بسیار با سرعت از عصر دیگر حرکت می‌کند، برای مثال روند انتقال از گوشی‌های دکمه‌ای به لمسی نمونه‌ای از این انتقال است.

این محقق حوزوی، گفت: دانشمندان برآیند دقیقی از آینده فضای مجازی ارائه نمی‌دهند، زیرا سرعت بسیار بالا است و توان تنظیم دقیق فراهم نیست، در بین محققان افراد خیلی کمی یافت می‌شوند که در موضوعات اساسی کار کنند؛ آینده پژوهی و آینده نگری بر این است که در آینده غافل گیر نشویم و از جامعه جهانی عقب نمانیم.

وی در ادامه به بررسی تحولات کلان و مهم آینده تکنولوژی و فضای مجازی در افق ۲۰۵۰ پرداخت و گفت: آینده پژوهی به این شکل هست که شرکت‌های بزرگ و قدرت‌های بزرگ این عرصه، تکنولوژی‌هایی که کامل شده یا جوانه زده اند را بررسی می‌کنند و پس از بررسی ایده‌ها در کارتل‌های علمی و تحقیقاتی از وضعیت فعلی و آینده‌ای که قرار است رخ بدهد یک وضعیتی را ترسیم می‌کنند؛ آینده پژوهی با رمل و اسطرلاب نیست، بلکه کاملاً مستدل و با بررسی‌ها و تحقیقات علمی صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام میرمرشدی، گفت: به دلیل اینکه فضای مجازی بر روی تکنولوژی سوار است، هر چقدر که تکنولوژی رشد کند ابعاد جدیدی از فضای مجازی را شاهد خواهیم بود.

وی پایه تغییرات نرم افزاری را تغییرات سخت افزاری خواند و با اشاره به اینترنت 5G گفت: ویژگی اینترنت نسل پنجم این است که سرعت انتقالات را ۱۰ یا ۱۰۰ برابر می‌کند.

کارشناس فضای مجازی، افزود: یکی دیگر از تحولات، تبدیل کامپیوترها به پوشیدنی‌ها است و تا ۲۰۵۰ کامپیوترها جزئی از بدن ما خواهند بود، و ساعت واچ ها از نمونه‌های اولیه هستند؛ شخصی با نگاه حقوقی و اخلاقی باید ذهنش را آماده مقابله و بهره گیری از ضررها و فایده ها بشود.

واقعیت کنونی ما با واقعیت مجازی با یکدیگر تلفیق خواهد شد

وی ادامه داد: اینترنت اشیا، یعنی اشیا مستقیم با اینترنت ارتباط برقرار بکنند و به تولید دیتا متناسب با سنسورها و طراحی‌های خود بپردازند؛ اینترنت اشیا مقدمه‌ای برای متاورس هستند؛ متاورس چیزی شبیه بازی است و به جایی خواهیم رسید که واقعیت کنونی ما با واقعیت مجازی با یکدیگر تلفیق خواهد شد، تلفیق بسیاری بین فضای مجازی و حقیقی رخ خواهد داد، بگونه ای که تفاوت بین این دو فضا بسیار اندک می‌شود.

حجت الاسلام میرمرشدی، تبدیل عینک‌ها به لنزهای چشمی هوشمند را از دیگر تحولات آینده فضای مجازی خواند و افزود: در همه تحولات فضای مجازی زمان ما را به بررسی‌های فقهی و اخلاقی و حقوقی می‌کشاند و باید در این عرصه فعال شویم.

وی خاطرنشان کرد: مانیتورهای بسیار بزرگ و نازک و کم هزینه‌ای خواهیم داشت که دیوارها را پوشش می‌دهند؛ مانیتورهای قابل انعطاف با جدیت زیادی در حال رشد هستند، در چند سال آینده مانیتورها همچون پارچه خواهند بود.

این محقق حوزوی افزود: در آینده باطری‌های اتمی با ظرفیت فعالیت ۱۰۰ ساله را تولید خواهند کرد و فضای شارژ کاملاً متحول خواهد شد؛ در حال حاضر شارژ بدون سیم موجود شده است.

وی با اشاره به ظهور کامپیوترهای کوانتومی در آینده گفت: کامپیوترهای کوانتومی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ برابر سرعت پردازش‌ها را افزایش خواهند داد و اطلاعات زیادی را بررسی خواهند کرد.

حجت الاسلام میرمرشدی، افزود: هوش مصنوعی از تحولات دیگر است، در حال حاضر نمایشگاه‌هایی داریم که هوش مصنوعی تصاویر متفاوتی را خلق کرده اند، کورتانا هوشی کامپیوتری و مصنوعی در ویندوز است که به شما در امور متفاوت کمک می‌کند، در گوشی‌های iphone و اندروید نیز دستیار صوتی موجود است و هوش مصنوعی پیش می‌رود و به سرعت و به شدت ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: در اینترنت اشیا یک ترلیون سنسور در اشیا و لوازم مختلف متصل می‌شوند، و یکی از اتفاقات بدی که می‌افتد شکستن حریم خصوصی افراد است؛ تا ۲۰۵۰ دستگاه‌های هوشمند و بسیاری در اطراف ما موجود خواهند شد.

کارشناس عرصه فضای مجازی با بیان اینکه تبلیغات بصورت جدی افزایش پیدا خواهند کرد و شخصی می‌شوند گفت: با مجهز شدن اشیا به اینترنت، تبلیغات به سمتی می‌روند که اختیار افراد برای انتخاب دیدنی‌های اطرافش کم می‌شود؛ تبلیغات شخصی سازی می‌شود.

وی ضمن ترغیب مخاطبان به افزایش آگاهی در این عرصه‌ها گفت: اینترنت اشیا باعث اسکن احساسات و عواطف افراد می‌شود؛ تا ۲۰۵۰ دستگاه‌ها شخصی سازی می‌شوند؛ در آینده می‌توانند امواج مغزی موش را ترجمه کنند و به آن فرمان دهند، در آینده ما با کامپیوتر پیوند خواهیم خورد.

حجت الاسلام میرمرشدی، تزریق چیپست ها بر بدن‌های انسان از طریق واکسن کرونا را مطلبی بدون پایه علمی دانست و افزود: تا سال ۲۰۵۰ کدژنتیکی خواهیم داشت که بر اساس آن شناسایی می‌شویم، تا ۲۰۵۰ نمی‌توان میان هویت فیزیکی و مجازی تفاوت قائل شد، زیرا دستگاه‌های هوشمند نیز مطابق کد ژنتیکی شما کار می‌کنند.

وی افزود: قدرت‌های بزرگ رسانه‌ای و فضای مجازی در حال تلاش و رقابت هستند که دست برتر را در آینده تکنولوژی داشته باشند و هرچقدر که بتوانند برآیند بهتری از ما داشته باشند می‌توانند برنامه ریزی بهتری برای ما در آینده داشته باشند.

کارشناس فضای مجازی، با اشاره به هوش مصنوعی اینستاگرام گفت: اینستاگرام کاری می‌کند که بیشتر با فضای آن درگیر بشوید و هرچقدر بتواند که شما را بیشتر نگه بدارد موفق تر است.

تمام زندگی ما در آینده توسط شرکت‌های تکنولوژی و فناوری طراحی می‌شوند

وی تصریح کرد: یکی از رویدادهای آینده، تجمیع نرم افزارها است، در آینده شرکت‌ها تمام زندگی ما را طراحی می‌کنند و سخت افزار و نرم افزار با یکدیگری یکی می‌شوند و لباس و گوشی و غیر من با هم یکی خواهند شد.

حجت الاسلام میرمرشدی افزود: حکومت‌ها، افول خواهند کرد و آینده دوران حکومت شرکت‌ها خواهد بود، در حال حاضر دولت ایران نمی‌تواند جلوی اینستاگرام و تلگرام را بگیرد، دیگر حکومت معنا نخواهد داشت یا حکومت‌ها چاره‌ای ندارند که شرکت‌ها را بپذیرند.

وی ادامه داد: در آینده سیستم‌های تزریقی و پوشیدنی منتقل کننده پیام می‌شوند، در حال حاضر فضای مجازی صوت و تصویر را منتقل می‌کند، ولی در آینده شاهد انتقال طعم و مزه خواهیم بود، در حال حاضر انتقال بویایی از طریق سنسورهایی اضافه شده است.

کارشناس فضای مجازی بیان کرد: دیگر اتفاقات آینده اسکن‌های مغزی برای استخدام و دیگر موارد مشابه است؛ در پزشکی دستگاه‌های محیطی اطراف ما بر روی سیستم بدنی ما متمرکز خواهند شد و وضعیت جسمانی ما را استخراج می‌کنند.

وی ادامه داد: با ظهور عصر فضای مجازی و قدرت گیری شرکت‌های بزرگ بحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه از بحث‌های مهم است، در آینده فضای مجازی انتقال افراد از مکانی به مکان دیگر با سرعت بالا محقق خواهد شد.

حجت الاسلام میرمرشدی در پایان گفت: رایگان شدن اینترنت، زندگی دوم، کپی رایت، بلاکچین، اشتراک گذاری حافظه‌های ذهنی و احساسی، حذف روزنامه‌های کاغذی، حذف خبرنگاری و جایگزینی خبرنگارها به روایتگرهای لحظه‌ای با افزایش دوربین‌های محیطی و گزارشگران مردمی و محیطی از دیگر تحولات آینده در افق سال ۲۰۵۰ خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha