دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مسابقه بزرگ کتابخوانی « منشور روحانیت » با حضور طلاب مدارس علمیه استان کرمانشاه

حوزه/مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان قم گفت: یکی از مصادیق بارز جهاد تبیین در حال حاضر، تلاش حوزویان در راستای تبیین و تشریح ابعاد مختلف منشور روحانیت است.

حجت الاسلام اسماعیل امیرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به سالروز صدور پیام تاریخی حضرت امام (ره) به عنوان منشور روحانیت ابراز داشت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در این پیام، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی مطرح کرده اند که باید به طور خاص مورد توجه و عنایت عامه حوزویان به خصوص علما و نخبگان و مدیران حوزه باشد.

وی با بیان این که امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی، زمینه ساز احیای دین و احکام شریعت در عصر کنونی شدند، گفت: پس از ارتحال ملکوتی حضرت امام (ره)، در سایه لطف الهی و هدایت‌های حکیمانه مقام معظم رهبری، کشتی انقلاب در تلاطم حوادث مختلف به سلامت از طوفان‌ها عبور کرده و امروز با اقتدار به مسیری می‌رود که ان شاءالله زمینه ساز ظهور حضرت بقیه الله الاعظم (عج) خواهد بود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با اشاره به این که منشور جاوید روحانیت حضرت امام (ره) حقیقتاً ترسیم کننده تحول در حوزه‌های علمیه بوده است، افزود: امام خمینی (ره) در این منشور، حوزه‌های علمیه و علما متعهد در طول تاریخ را پایگاهی توصیف فرموده اند که در سایه تحمل زحمات و مرارت و جهاد فی سبیل الله، مبدا حفظ منابع دینی و فرآورده‌های دینی بوده اند که از آن جمله می‌توان به فقه، اصول، کلام، حدیث، عرفان، و رشته‌های مختلف علوم دینی اشاره کرد.

وی بیان داشت: از سوی دیگر ایشان با تعبیراتی بسیار انقلابی و در عین حال دقیق، روحانیت را تکیه گاهی برای محرومین برمی شمرند که پشتیبان محرومین و مستضعفین هستند و در این راه علما و حوزویان در همه اعصار مرارت‌ها، تلخی‌ها، تبعیدها، زندان‌ها، آزار و اذیت‌ها، و زخم زبان‌ها را تحمل و شهدا گرانقدری را به پیشگاه خدای متعال تقدیم کرده اند که مایه فخر همه روحانیت است.

حجت الاسلام امیرزاده ادامه داد: حضرت امام (ره) بعد از اشاره به سوابق و جایگاه و خدمات بی نظیر روحانیت در طول تاریخ و از جمله سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از مهم‌ترین آسیب‌ها را متذکر می‌شوند که از جمله آنها خطر تحجرگرایی و مقدس مآبی و نیز آفت جدایی دین از سیاست است.

وی ابراز داشت: پیرجماران در همین منشور روحانیت به صراحت بیان می‌دارند، متحجرین و کسانی که دنبال جدایی دین از سیاست هستند، در واقع همان کسانی هستند که مروج اسلام آمریکایی می‌باشند، چه خود بدانند و چه خود ندانند.

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان قم همچنین گفت: از سوی دیگر امام خمینی (ره) در این منشور به شدت بر روی حفظ وحدت و یکپارچگی روحانیت و حوزه‌های علمیه و مقابله با تفرقه و چنددستگی تأکید می‌کنند.

وی افزود: به طور خاص ایشان تأکید دارند که نباید طلاب عزیز و انقلابی بخاطر بعضی تندی‌ها و یا بعضی انتقادها، طرد و کنار گذاشته شوند. در نقطه مقابل نیز اساتید حاضر در صحنه و طرفدار انقلاب نباید مورد بی احترامی قرار بگیرند و جایگاه، سوابق و تلاش‌های آنها، نادیده گرفته شود.

وی در خاتمه اظهار داشت: هشدارها و دغدغه‌های امام راحل نباید مورد کم توجهی و فراموشی قرار گیرد و ما باید بدانیم که تلاش حوزویان در راستای تشریح اهمیت و ضرورت بازخوانی این منشور، در واقع حرکت در مسیر جهاد تبیین است که امروز خلف صالح امام امت یعنی رهبر معظم انقلاب به شدت بر روی این مساله تأکید می‌فرمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha