دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

حوزه/ حضرت آیت الله صافی شخصیتی جامع الاطراف بود و تا پایان عمر خود بیکار ننشستند و بسیار پر کار بودند؛ ایشان به منابع روایی شیعی و عامه اشراف داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که از سوی حضرت آیت الله نوری همدانی برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع) با اشاره به جایگاه فقه در زندگی انسان بیان کرد: یک معنای فقه آشنایی با علوم شرعی و احکام است؛ گویند: هو العلم بالاحکام الشرعیه عن الادله التفصیلیه؛ اما برای فقه یک معنای وسیع‌تری در آیات و روایات برای فقه است، خداوند می‌فرماید «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»، این تفقه فقط علم به احکام نیست، بلکه فهم در همه عرصه‌های دینی یعنی اعتقاد و اخلاق و عرفان است؛ عرفان دینی به معنای شناخت درست دین داشتن است، این معنای فقه است.

وی عهده دار شناخت دین را حوزه‌های علمیه دانست و گفت: سرنوشت دین با زندگی انسان گره خورده است؛ دایره دین همانند طب و ریاضیات نیست، علم فقه، فرا دنیایی است و اختصاص به دنیا ندارد؛ شناخت دین با سرنوشت انسان گره خورده است، لذا امر به تفقه شده است.

استاد حوزه علمیه در ادامه به نقل یک جریان تاریخی از عظمت امام موسی کاظم (ع) پرداخت که امام (ع) شخصی را توصیه به فراگیری فقه می‌فرمایند و در این مسیر راه و منبع صحیح اخذ دین را به آن شخص می‌آموزند که آن راه صحیح آخر فقه از امام معصوم (ع) است.

وی با اشاره به روایت «تَفَقَّهُوا فِی دِینِ اَللَّهِ فَإِنَّ اَلْفِقْهَ مِفْتَاحُ اَلْبَصِیرَةِ وَ تَمَامُ اَلْعِبَادَةِ وَ اَلسَّبَبُ إِلَی اَلْمَنَازِلِ اَلرَّفِیعَةِ وَ اَلرُّتَبِ اَلْجَلِیلَةِ فِی اَلدِّینِ وَ اَلدُّنْیَا وَ فَضْلُ اَلْفَقِیهِ عَلَی اَلْعَابِدِ کَفَضْلِ اَلشَّمْسِ عَلَی اَلْکَوَاکِبِ وَ مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فِی دِینِهِ لَمْ یَرْضَ اَللَّهُ لَهُ عَمَلاً.» از امام کاظم (ع) گفت: فقه کلید بصیرت و تمام عبادت است؛ کسی که نفقه در دین نکند.

سخنران این مراسم، با اشاره به شخصیت مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بیان کرد: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی عامل به یافته‌های خود بود؛ زیرا فاقد شیء معطی شیء نمی‌تواند باشد؛ در عرصه اعتقادات به باور واقعی رسیده بود و عنایت ویژه‌ای به حضرت ولی عصر (عج) داشتند؛ کتاب منتخب الأثر ایشان از جمله آثار ایشان است و بالغ بر ۸۰ اثر دارند.

وی در بیان داستانی از آیت الله صافی گلپایگانی در زمانی که در بیمارستان بستری بودند بیان کرد: وقتی از جسم مفارقت کردند، ایشان از دنیا رفته و برگشته بودند و در آن عالم واقعیت‌های عجیبی را درک کرده بودند؛ هرچه درباره آخرت به شما گفته‌اند واقعیت آن منتقل نشده است، زیرا واقعیت‌های اخروی در الفاظ نمی‌گنجند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به اینکه شخصیت آیت الله صافی شخصیتی جامع‌الاطراف بود گفت: ایشان تا پایان عمر خود بیکار ننشستند و بسیار پر کار بودند؛ به منابع روایی شیعی و عامه اشراف داشته و حتی در مسائل سیاسی نیز فعال بودند.

وی، خاطرنشان کرد: مرجعیت شیعه قداستی دارد و این بر اساس آنچه است که از اهل بیت (ع) به ما رسیده است؛ امروز وجود مراجع بزرگوار مایه برکت است؛ حضرت امام (ره) حرکتی کرد و دنیا را تکان داد، این کار از دست دیگران بر نمی‌آمد، این جمع تفقه، علم و بینش لازم بود که چنین حرکتی در دنیا حاصل شد.

این استاد حوزه علمیه قم، در پایان بیان کرد: آیت الله صافی گلپایگانی به استاد، بسیار زیاد اهمیت می‌داد و بسیار متواضع بود؛ ایشان یکی از اساتید عصر آیت الله بروجردی و از ممتحنین بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha