دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / همایش ملی فناوری نرم ، شبکه سازی و چهارمین همایش تسهیل گران پیوند آسمانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به لزوم ترویج ازدواج آسان در سطح جامعه افزود: رشد روحیه قناعت، ساده زیستی و صداقت در جامعه بهترین راهکار برای تسهیل ازدواج است؛ آن طور که در روایات آمده است هرچه بیشتر مردم را به امر ازدواج تشویق نمائیم اجر و ثواب بالاتری کسب خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی رئیس مرکز رشد مسئله محور تعالی در همایش ملی فناوری نرم، شبکه سازی و تسهیل گران ازدواج که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن تبریک عید مبعث گفت: نتیجه تهذیب ها و چهله گرفتن‌های پیامبر اکرم در غار حراء بعثت ایشان برای هدایت جامعه بشری بود.

وی افزود: در زمان نزول اولین آیات وحی وقتی پیامبر (ص) از غار حراء پایین آمد درختان این واقعه بزرگ را به ایشان تبریک می‌گفتند و اولین انسانی هم که به ایشان تبریک گفت حضرت خدیجه بود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی خاطرنشان کرد: در روایات پیغمبر خدا و ائمه معصومین به مسئله تسهیل ازدواج توصیه‌های فراوان داشته اند.

وی خواندن خطبه عقد را اولین بار از سوی حضرت ابوطالب علیه السلام برای ازدواج حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (ص) دانست و گفت: هر ملتی در هرکجای دنیا آداب و رسومی برای ازدواج دارند که اگر در آن قالب‌ها ازدواج صورت گیرد از نظر ما هم شرعی بوده و فرزند حاصل از آن حلال زاده خواهد بود.

رئیس مرکز رشد مسئله محور تعالی با اشاره به بحث‌های مطرح شده در روزهای اخیر حول مسئله ازدواج معاطاتی تصریح کرد: در ازدواج معاطاتی باید تمام شرایط ازدواج فراهم باشد و فقط عقد خوانده نشده باشد؛ یعنی مثلاً اگر یکی از شرایط ازدواج که نیت و قصد داشتن دوطرف و یا اذن ولی زوجه است، در کار نباشد، فقط رابطه‌ای برای دوستی به وجود آید و در نتیجه آن فرزندی حاصل شود، آن فرزند حلال زاده نمی‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به لزوم ترویج ازدواج آسان در سطح جامعه افزود: ترویج روحیه قناعت، ساده زیستی و صداقت در جامعه بهترین راهکارها برای تسهیل ازدواج است؛ آن طور که در روایات آمده است هرچه بیشتر مردم را به امر ازدواج تشویق نمائیم اجر و ثواب بالاتری کسب خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    ازدواج معاطاتی شرعا درست نیست للاجماع و فرزند حاصل از آن حلال زاده نیست پس چرا این آقایان بطور صریح و واضح ازدواج معاطاتی را مورد نقاش قرار نمیدهند؟ ازدواج سیاه که هیچ، و بلا شک ازدواج نیست شرعا اما ازدواج معاطاتی هم خلاف اجماع، خلاف سیره متشرعه و خلاف احتیاط و ولد حاصل از آن هم حلال زاده نیست یا حداقل در حلال زاده بودنش شبهه هست.
  • ماهیت IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    آنچه معاطات نامیده شده است در واقع تغییر صیغه است نه فقدان آن. در واقع معاطات که فقط مبادله عملی باشد در نکاح نداریم، همان چیزی که مقاوله ماقبل ازدواج می نامند در واقع صیغه فاقد ساختار معمول و متداول است پس از آن طرفین آن را تایید می کنندو بدین و سیله انشاء تحقق می یابد. اما مهم این است که هر چه شکل عقد بیشتر بهم بریزد زمینه دعاوی بعدی و مشاجرات متعاقبه بیشتر فراهم می شود .
  • وجه تسمیه IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    عقد یعنی گره. وقتی عقدی بسته می شود بایستی جوانب استحکام کاملا مراعات شود. معاطات در معاملات معمول و جزیی آری اما در مسایل مهم به ویژه پیوند عمری حاشا و کلا.