یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بعثت

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: ترویج سیره نبوی در جامعه به خصوص اخلاق نبوی، حرکت در مسیر جهاد تبیین است.

مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن عید بزرگ مبعث ابراز داشت: مبعث سالروز آغاز نزول آیات قرآن بر سینه مبارک پیامبر اکرم (ص) است و از این رو به عنوان نقطه عطفی در تاریخ بشریت در مسیر دست یابی به فلاح و رستگاری حقیقی به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق (ع)، افزود: یکی از اصلی ترین اهداف بعثت همه انبیای الهی به ویژه حضرت محمد مصطفی (ص)، تلاش در مسیر تکامل عقلانی بشر بوده که این مهم البته در سایه اتمام مکارم اخلاقی صورت گرفته است.

وی همچنین گفت: حضرت رسول (ص) در همین زمینه تأکید می‌فرمایند که هدف از بعثت، تکمیل عقول بشر است و لذا مشخص می‌گردد که تحقق این هدف در کنار تبیین آموزه‌های اخلاقی تا چه اندازه می‌تواند بستر ساز تعالی حقیقی بشریت باشد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در واقع بیست و هفتم ماه رجب، همان روز عزیزی است که تحولی بزرگ در جامعه بشری و در کل عالم هستی رخ داد و با آغاز نبوت خاتم الانبیا (ص)، راه هدایت بیش از پیش روشن و هموار شد.

وی افزود: معنای هدایت به وسیله بعثت آن جایی بیشتر معلوم می‌شود که این مسیر با رحلت پیامبر اکرم (ص) نیز منقطع نشده و در روز غدیر خم با اعلام جانشینی امیرالمؤمنین (ع) و ائمه اطهار (ع) مسیر هدایت مشخص ماند و لذا انسان‌ها تا روز قیامت بهانه‌ای برای گمراهی و اشتباه با وجود داشتن قرآن و اهل بیت (ع) ندارند.

وی بیان داشت: از این حیث ما مفتخر به زیستن در سایه مکتبی هستیم که پیامبر آن، حضرت محمد مصطفی (ص) و ادامه دهنده راه ایشان حضرات معصومین (ع) هستند و حتی در ایام غیبت امام زمان (عج) نیز، به دستور خودشان تابع ولایت فقیه هستیم.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکید خاص مقام معظم رهبری در چند سخنرانی اخیر مبنی بر اهمیت و ضرورت پرداختن به مقوله جهاد تبیین تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما مسلمانان به عنوان پیروان حضرت رسول اکرم (ص) این است که در حد توان و وسع خود به دنبال تبیین و تشریح کلام نورانی و سیره ایشان و اهل بیت (ع) باشیم و در این راه به هیچ وجه، کوتاهی و غفلت و سستی نورزیم.

وی گفت: به ویژه ما باید در تبیین شاخصه‌ها و مؤلفه‌های اخلاق نبوی به عنوان والاترین اخلاق حسنه، اهتمام مضاعفی از خود نشان دهیم و نخبگان و فعالان حوزوی و دانشگاهی بی شک در این میان، رسالت بسیار مهم‌تر و سنگین‌تری هم برعهده دارند.

وی با بیان این که ما در این راستا باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود، نهایت استفاده را ببریم، افزود: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که حقیقتاً بیش از هر دوره تاریخی دیگری به شدت نیازمند دریافت و عمل به آموزه‌های ناب دینی به خصوص الگوهای اخلاقی ای هستیم که از ناحیه پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت ایشان به دست ما رسیده است.

وی افزود: بدون تردید چنانچه جامعه‌ای بخواهد پیامبر (ص) و سیره و اخلاق والای ایشان را الگوی خویش قرار دهد، می‌تواند با دوری از رذائل اخلاقی و آراسته شدن به فضائل، آرامش حقیقی را برای خود به دست آورد و این آرامش، مقدمه‌ای است برای بندگان خدا که در مسیر طاعت الی الله موفق باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) همچنین در خاتمه تأکید کرد: آن چه به خصوص حائز اهمیت است این که ما به شیوه‌ای هنرمندانه و با استفاده درست از ابزارهای نوین از جمله امکانات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، آحاد جامعه به خصوص نسل جدید را با مؤلفه‌ها و شاخصه‌های اخلاق پیامبر اکرم (ص) آشنا کنیم که اگر در این راستا موفق باشیم، بی شک خواهیم توانست بر تهاجم فرهنگی دشمن نیز تا حدود زیادی غلبه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha