پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
نشست

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه سیاستی که منهای حکمت نظری باشد سیاستی مثله است، گفت: چنین سیاستی نمی تواند ما را به غایت حقیقی برساند، سیاست و تدبری در حکمت متعالیه می بینیم که به دنبال روشن کردن جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: برای رسیدن به دولت جامع سیاسی باید به فلسفه و اندیشه صحیحی دست یافت که هدف اصلی آن دوری جامعه از انحرافات و عبور از ظلمات تا رسیدن به جامعه نورانی است.

وی افزود: هرگز تصور نمی کردیم پس از ۴۰ سال به این سطح از مسائل سیاسی و اجتماعی برسیم، لذا ضرورت دارد تا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در چارچوب مباحث علمی به آسیب شناسی و کنکاش مسائل بپردازد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جامعه به سمتی رفته است که هم حکمت نظری و هم حکمت عملی را خوانش کنیم، ابراز کرد: حکمت نظری پایه ریزی برای حکمت عملی است، در فضای اعتباری ممکن است در حکمت سیاسی سخن بگوییم اما این حکمت سیاسی اگر به پشتوانه نبوت نباشد قطعاً نمی تواند حکمت عملی به بار بیاورد، لذا حکمت نظری پشتوانه حکمت عملی است.

وی با بیان اینکه سیاستی که منهای حکمت نظری باشد سیاستی مثله است، عنوان کرد: چنین سیاستی نمی تواند ما را به غایت حقیقی برساند، سیاست و تدبری در حکمت متعالیه می بینیم که به دنبال روشن کردن جامعه اسلامی است.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: شناخت دقیق شریعت و مردم دو محوری است که باید به آن پرداخته شود، جریان شریعت برای سیاست همانند شریعت برای نبوت است؛ یکی از آسیب های دین وارونه نشان دادن آن است.

وی با اشاره به حقوق و تکالیف مردم در جامعه اظهار کرد: مردم همانگونه که حقوقی دارند، تکالیفی را نیز عهده دار می باشند، سوال اینجاست که آیا مردم به تکالیف خود آگاهی دارند؟

حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی در پایان گفت: بخشی از جامعه را نخبگان تشکیل می دهند، آن ها باید ولایت جامعه را بدست بگیرند و مردم را نسبت به حقوق و تکالیف خود آشنا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha