یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1013277
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
جلسه طلاب و فضلای دزفول

حوزه/ بیست و یکمین جلسه طلاب و فضلای دزفول با محوریت بیان تجربیات تبلیغی مبلغان برجسته شهرستان در حسینیه چهارده معصوم (ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بیست و یکمین جلسه طلاب و فضلای دزفول با محوریت بیان تجربیات تبلیغی مبلغان برجسته شهرستان در حسینیه چهارده معصوم (ع) قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش: حجت الاسلام شاه آبادی از مبلغین شهرستان دزفول ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک شعبان، به برخی از تجربیات تبلیغی خود در حوزه نشر معارف ناب الهی اشاره کرد و افزود: طلاب و فضلا پرچم داران جهاد تبیین در عمل به رسالت الهی نشر و بسط حق و حقیقت هستند.

وی طلاب و فضلا را مصداق کامل «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» دانست و اظهار داشت: اخلاص، باور و اعتقاد دینی و معرفت به ذات اقدس الهی، مهمترین پایه شکل گیری رسالت تبلیغی مخلصانه است.

حجت الاسلام شاه آبادی در تبیین آسیب‌های حوزه تبلیغ، مسائل مادی را یکی از افت ها و اسیبهای جدی کار تبلیغ برشمرد و اذعان داشت: مسائل مالی و تقویت نگاه مادی به مسئله تبلیغ از آسیب های جدی است که دایره تاثیرگذاری فرایند تبلیغ را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

سخنران این نشست، مخاطب شناسی را از جمله الزامات قدم نهادن در مسیر نشر معارف الهی توصیف کرد و یادآور شد: مخاطب شناسی در منبر و تبلیغ از ضروریاتی است که مباحث تبلیغی را باید ناظر به ویژگی ها اقتضائات و نیازهای این عزیزان تبیین گردد.

توصیه‌های تبلیغی یک مُبلغ به طلاب

وی به اهمیت آشنایی با شیوه های تبلیغ و آراستگی به فنون بیان در منبر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در بیان و به کارگیری شیوه های تبلیغی، باید شأن و منزلت منبر را رعایت نموده، چینش درست و استفاده صحیح و به جایی از اصطلاحات داشته باشیم.

حجت الاسلام شاه آبادی، اعتماد به نفس را یکی دیگر از ضروریات فعالیت‌های تبلیغی برشمرد و اظهار داشت: پیش مطالعه از پایه‌های تقویت اعتماد به نفس در بیان موضوعات تبلیغی است.

وی با بیان این که فعالیت تبلیغی در شهرستان‌ها، متولی خاصی ندارد، اظهار داشت:ساماندهی زمینه‌ها و ظرفیت ها و فعال سازی حوزه های تبلیغی در شهرستان‌ها، درگیر کم‌کاری مسئولین ذی ربط حوزه تبلیغ است.

سخنران این نشست جهاد تبیین را مسئولیت عمده طلاب دانست و یادآور شد: ما به عنوان طلاب علوم دینی، بیش از پیش باید به مسئولیت خود در عرصه جهاد تبیین و نشر معارف ناب الهی توجه و اهتمام داشته باشیم.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر، نماینده طلاب و فضلای دزفول نیز در این جلسه، ضمن تبیین نکات برجسته، آموزه‌ها و هشدارهای سوره عصر به مصادیق تواصی به حق اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ضمن اهمیت توجه به مناسبات، مقتضیات مخاطبان، بارها بر جهاد تبیین تاکید نموده‌اند.

وی در بیان انواع جهاد، جهاد تبیین را تلاش جدی، عالمانه و مجدانه در مسیر روشنگری دانست و یادآور شد: وجود نازنین امام سجاد علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها مهمترین عامل ماندگاری نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام و بزرگترین مانع فراموشی نهضت عاشورا و پوشاندن واقعه کربلا در هاله ای از حوادث تاریخ بود.

نماینده طلاب و فضلای دزفول، جهاد تبیین را واجبی قطعی توصیف کرد که در آن هیچ شک و تردیدی وجود نداشته و باید به فوریت بدان توجه نمود، خاطرنشان کرد: جهاد تبیین بر هرکسی که می تواند در این مسیر قدم بردارد، واجب عینی است.

توصیه‌های تبلیغی یک مُبلغ به طلاب

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر به مستندات قرآنی، روایی و تاریخ جهاد تبیین اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تواصی به حق همان جهاد تبیین و توصیه به حقانیت و تبیین حق است؛ لذا جهاد تبیین دربردارنده منشأ قرانی است.

وی به پیشینه های جهاد تبیین و نقش عمار در دوران رسول الله صلی الله علیه و آله اشاره کرد و یادآور شد: جهاد تبیین بر همگان واجب بوده و طلاب و فضلا از برجسته‌ترین مصادیق جهاد تبیین با دایره مخاطبانی متنوع هستند.

سخنران این نشست به متعلقات جهاد تبیین، محورها و موضوعات این عرصه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه مهمترین اصل در جهاد تبیین، تبیین معارف دینی و بیان برهانی مبانی اسلامی و تثبیت آن در نهان وجودی مخاطبان است، خاطرنشان کرد: بیان منطقی و برهانی آراسته به حسن خلق مهمترین پایه ماندگاری و تثبیت معارف دینی در میان مخاطبان است.

وی جهاد تبیین در حوزه اندیشه سیاسی و مقابله با توصیف های بد و انحرافات در این مسیر را از دیگر متعلقات جهاد تبیین برشمرد و اذعان داشت: برای مقابله با مصادره و تحریف انقلاب، باید دستاوردهای بزرگ انقلاب و نظام اسلامی به خوبی تبیین گردد.

نماینده طلاب و فضلای دزفول، ضمن تاکید بر اهمیت وظیفه خطیر جهاد تبیین بر لزوم نقش آفرینی پررنگ طلاب و فضلا در این مسیر تصریح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر در بخش پایانی سخنان خود روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در چهارم خرداد را مورد توجه قرار داد و با بیان این که مقاومت مردم دزفول در مقابل رژیم بعث عراق، از نمادهای برجسته دفاع مقدس است، اظهار داشت: ترویج بزرگداشت مقاومت و پایداری مردم دزفول، همان تبیین و نشر اندیشه مقاومت و دفاع مقدس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha