دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام مهدی نجم

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان گفت: یکی از فلسفه های روزه داری درک احوال مساکین، نیازمندان و فقرا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت الاسلام والمسلمین مهدی نجم، در نشستی با کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران سمنان، با اشاره به آیه شریفه ۲۶۳ سوره مبارکه بقره گفت: یکی از مواردی که در ماه مبارک رمضان مورد سفارش قرار گرفته است دستگیری از مساکین، نیازمندان و فقراست و یکی از فلسفه های روزه داری هم درک احوال آنهاست.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان افزود: دستگیری از فقرا مورد توجه و اهتمام ائمه اطهار بوده به طوری که در روایات متعدد به پینه های پشت ائمه به دلیل حمل کیسه های حمل نان و خرما(غذا) اشاره شده است.

وی تصریح کرد: رفع نیاز های مادی و تغذیه ای یک امر ضروری است و بنابر نقل، زمانی که فقر از یک در وارد شود ایمان از درب دیگر خارج می شود. اگر امکان کمک را نداریم با یک قول کریمانه سائل را رد کنیم و با روی گشاده با او برخورد کنیم طوری که شخصیت آن فقیر خورد نشود. این عمل بهتر از آن است که کمکی کنیم و خدای ناکرده منتی روی آنها بگذاریم. لذا گفتار پسندیده و یک گذشت کریمانه بهتر است از یک بخشش و کمک همراه با منت.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان خاطرنشان کرد: اگر خداوند می خواست کسی را بی نیاز کند، خودش می توانست. در روایات آمده است: زمانی که امام زمان ظهور کند تمامی ذخائر دنیا نیز ظاهر می شود.لذا آیا خداوند نمی توانست آن ذخائر را ظاهر و بارز کند؟! اما خداوند این لطف را به ما بندگان کردند و این اجازه را به ما دادند تا ما به فقرا کمک کنیم و به خاطر این عمل اجر و پاداشی نصیبمان گردد.

وی به آیه ۲۷۴ سوره بقره نیز اشاره کرد و گفت: این انفاق بهتر است در خفا و پنهان صورت گیرد چرا که آن کس که باید ببیند، می بیند. و مانند شهید حاج قاسم سلیمانی به این درجه از مقام برسیم که کارمان را دیگران نبینند و بگذاریم پنهان بماند. البته گاهی اوقات هم لازم است آشکارا باشد. چرا که یکی از فلسفه های آشکارا انفاق کردند این است که دیگران نیز به این امر پسندیده تشویق و ترغیب شوند.

حجت الاسلام‌والمسلمین نجم بیان کرد: در ماه مبارک رمضان انفاق بسیار توصیه شده است، لذا از ثواب افطاری دادن خودمان را بی بهره نکنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha