دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نمایشگاه عکس با محوریت ماه مبارک رمضان در فرانسه

حوزه/ این کتاب که در واقع گزیده ای از کتاب"ماه خدا" است، حاوی مهم ترین دانستنی‌ها در خصوص روزه و ماه مبارک رمضان می باشد که به همت انتشارات دارالحدیث به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این کتاب خواندنی به شاخصه ها و فضایل ماه مبارک رمضان، شرایط آمادگی برای میهمانی خدا، آداب این مهمانی و ضیافت بزرگ، همچنین عظمت شب قدر و آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا پرداخته شده است.

نکته حائز اهمیت آن که در هر فصل این کتاب، یک یا چند موضوع با روایات مربوط به آن از پیامبر(ص) و معصومین(ع) به زبان عربی ذکر شده و سپس ترجمه آن آورده شده است، ضمن آن که در هر بخش، یک صفحه احادیث به زبان عربی و در صفحه‌ مقابل، ترجمه‌ آن احادیث به زبان فارسی نوشته شده است.

توضیح بیشتر هم آن که؛ بخش اول، در مورد فضایل ماه رمضان است که در ۴ فصل به عظمت، ویژگی، برکات و تاکید بر استفاده از این ماه پرداخته شده است. در بخش دوم، با عنوان آمادگی برای ماه خدا، به شناخت این ماه و آمادگی و اسباب آمادگی در این ماه پرداخته شده است. بخش سوم، در مورد آداب میهمانی خداست که در هفت فصل به آن پرداخته شده است. بخش چهارم، در مورد شب قدر و فضایل و اعمال آن است و بالاخره بخش پنجم، راجع به آداب بیرون آمدن از این ماه، عید فطر و اعمال و آداب این روز است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم؛ "به هر تقدیر ماه رمضان برای خداجویان سالک، فرصتی بی‌همتاست که اگر به خوبی مورد استفاده قرار گیرد ـ به تعبیر قرآن کریم که می‌فرماید: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است ـ می‌توان یک شبه، راه هزار ماهه را پیمود. خداوند سبحان، در این ماه بافضیلت، میهمانی ویژه‌ای را برای تربیت روح ترتیب داده است، به گونه‌ای که می‌تواند در حیات معنوی انسان تحوّلی پدید آورد که او را به سعادت ابدی برساند و کامیابی همیشگی را برایش تضمین کند. نکته مهم در این مسیر، آن است که انسانی که تصمیم دارد به دنیای این ضیافت گسترده وارد شود، بداند به کجا می‌رود؟ معنای میهمانی الهی چیست و چگونه باید وارد آن شود؟ چه باید انجام دهد و چگونه مسئولیت خویش را ادا کند و چگونه از آن بیرون آید؟ شناخت همه این‌ها ضروری است تا انسان از این میهمانی، به نحو شایسته بهره‌مند شود. "

گفتنی است: این کتاب ارزشمند چند سال پیش به همت مرحوم آیت الله محمدی ری شهری و با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین رسول افقی نگاشته شد و حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی آن را ترجمه کرد و به علت استقبال مخاطبان تاکنون بیش از ده بار نیز تجدید چاپ شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha