یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سریال های نوروزی

حوزه/ منتقد حوزویِ سینما و تلویزیون تصریح کرد: متأسفانه ضعف فیلمنامه و شخصیت پردازی در سریال های نوروزی امسال مشهود بود.

حجت الاسلام سیدعلی آتش زر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: واقعیت تلخی که وجود دارد این است که به لحاظ کیفی شاهد افت محسوسی در برنامه های نمایشی صدا و سیما به خصوص سریال های نوروزی بودیم که چرایی این مساله باید به درستی مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد.

وی افزود: اساساً آفت و آسیب جدی سینما و تلویزیون در سال های اخیر این بوده که از حیث فیلمنامه دچار ضعف بوده و این مساله به عنوان پاشنه آشیل به کلیت فیلم ها و سریال ها ضربه زده است، چه آن که می بینیم قصه ها آن طور که باید و شاید برای مخاطب، کشش ندارد و شخصیت پردازی ها ناقص و ضعیف است

وی به طور خاص به سریال زیرخاکی به عنوان یک سریال نسبتاً پرمخاطب اشاره کرد و گفت: به عقیده بنده و بسیاری از کارشناسان و حتی مردم، فصل اول و دوم زیرخاکی به مراتب بهتر از فصل سوم آن بود و حال آن که در فصل اخیر افت مشهودی را نظاره گر بودیم و این در حالی است که انصافاً بازی ها همچنان قابل قبول بود.

این کارشناس و تحلیلگر رسانه ادامه داد: شیرین کاری های دم دستی در این سریال تا حدی برای جلب نظر مخاطب، کشش دارد و از یک جایی به بعد می تواند به نقطه ضعف بزرگ تبدیل شود، ضمن آن که از سوی دیگر باید ارتباط منطقی میان قصه اصلی و شاخ و برگ های فرعی آن وجود داشته باشد.

وی افزود: در این سریال، بخش مربوط به اردوگاه اسرا، جذابیت هایی برای مخاطب داشت و پتانسیل خوبی داشت که اگر بهتر کار می شد، مخاطب را با خود بیشتر همراه می ساخت، اما بخش خارج از زندان عراق، آن طور که باید و شاید قابل قبول نبود با توجه به این که ما سابقه خوب فصل اول و دوم سریال را داشتیم.

حجت الاسلام آتش زر در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این که در برخی سال ها، سریال های ماه رمضان به معنای واقعی کلمه مناسبتی هم با حال و هوای ماه مبارک داشت اما در سال های اخیر این مساله نیز کمرنگ شده است به طوری که در برخی سریال ها، مخاطب هیچ ارتباطی بین سریال و ماه مبارک دریافت نمی کند و این یک نقطه ضعف به شمار می رود.

وی تأکید کرد: این در حالی است که صدا و سیما به عنوان دانشگاه عمومی ملت این فرصت را در اختیار دارد که با تولید و پخش سریال های خوب و جذاب و قوی در مناسبت هایی چون ماه رمضان و یا محرم و صفر، به دنبال ارایه پیام به ویژه از منظر ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی باشد.

وی همچنین گفت: اگر در این زمینه ضعف ها برطرف نشود، رسانه ملی در مقابل رقبا نمی تواند کاری از پیش ببرد و لذا باید سیاست گذاری جدی در حوزه برنامه سازی به خصوص سریال سازی تلویزیون وجود داشته باشد تا جلوی افت مخاطب را بگیرد، ضمن آن که لازم است مجموعه های اندیشه ای در رسانه ملی شکل بگیرد تاهم به لحاظ محتوای مضمونی و هم فرمی شاهد تحولی در این باره باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha