دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1019001
۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
محمد محمودپور

حوزه/ مؤلف کتاب سایبان آفتاب با توصیه به این‌که درباره شخصیت‌های تاریخی جهان اسلام نباید وارد دعواهای ذوقی و سلیقه‌ای شویم، تصریح کرد: بیشتر این دعواها به نام کلام است، در حالی که کلامی نیستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر محمد محمودپور، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مؤلف کتاب «سایبان آفتاب»، در نشست تخصصی «گونه شناسی تألیفات درباره حضرت خدیجه(س)» با محوریت بررسی تاریخی زندگی ام المومنین خدیجه(س)، در دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که درباره زندگی حضرت خدیجه(س) آثار بسیار کمی وجود داشته است، یادآور شد: خوشبختانه طی دهه گذشته آثاری به زبان‌های فارسی، ترکی، انگلیسی، اردو و فرانسوی درباره زندگی این بانوی بزرگوار تألیف شده است.

وی ادامه داد: از سال ۸۸ تا ۹۸ تنها در شهر مقدس قم ۲۱ عنوان کتاب جدید درباره حضرت خدیجه(س) برای گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال تألیف شده که این نشانگر ایجاد حرکت جدیدی است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی با تأکید بر این‌که یک سوم أثار تألیف شده به زبان عربی، تولیدات نویسندگان فارسی است، تصریح کرد: دو سوم این آثار نیز توسط نویسندگان عرب زبان تألیف شده است.

وی، یکی از مشکلات اساسی کتاب‌های فارسی تألیف شده درباره زندگی حضرت خدیجه(س) را تحقیقی و پژوهشی نبودن آن‌ها دانست و گفت: وقتی اثری پژوهشی و تحقیقی نباشد و از ذوق بهره ببرد، به صورت روشمند قابل دفاع نخواهد بود.

محمودپور اضافه کرد: هر چند تألیفات درباره حضرت خدیجه(س) از نظر کمی قابل توجه است، ولی این آثار بیشتر به صورت مقاله‌ای، روزنامه‌ای و یا مجموعه اشعار هستند که براساس مناسبت‌ها تهیه شده است.

وی ادامه داد: کار اگر پژوهشی باشد، با گذر زمان گرفتار تغییر محتوایی نمی‌شود، چون متکی بر علم تاریخ و مستند به منابع تاریخی است. نکته مهم در کارهای تاریخی این است که نباید براساس نگاه‌های سلیقه‌ای و عرفی تهیه شود.

مؤلف کتاب سایبان آفتاب با توصیه به این‌که درباره شخصیت‌های تاریخی جهان اسلام نباید وارد دعواهای ذوقی و سلیقه‌ای شویم، تصریح کرد: بیشتر این دعواها به نام کلام است، در حالی که کلامی نیستند.

وی افزود: متأسفانه بیشتر آثار تاریخی که در جهان اسلام نوشته می‌شوند به جای طرح مباحث حدیثی، تاریخی و یا کلامی، کاملاً ذوقی، سلیقه‌ای و گرفتار اقوام زدگی هستند. برای نمونه بیشتر مطالب مطرح در کتاب‌ها درباره سن، فرزندان و ازدواج‌های حضرت خدیجه(س) عرفی هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی با اشاره به این‌که متأسفانه به دلیل نبود نظارت‌های خاص درباره کتاب‌ها، سخنان عوامانه به عنوان کتاب چاپ می‌شود، گفت: افراد باید توجه داشته باشند هر آنچه در کتاب‌ها نوشته می‌شود، قابل اعتماد نیستند، بلکه مطالبی قابل استناد هستند که یا توسط نویسنده و ناشر مطرح و یا مرکز تخصصی تهیه شود.

محمودپور با بیان این‌که خوشبختانه درباره زندگینامه حضرت خدیجه(س) به اکثر زبان‌های زنده دنیا کتاب تهیه شده است، عنوان داشت: اثر سه جلدی مارک‌هاتلر، کتاب کودک «خدیجه مادر یتیمان» و کتاب سیره الکبری به زبان اردو از کتاب‌های خوبی هستند.

مؤلف کتاب سایبان آفتاب در ادامه، حضرت خدیجه(س) را از شخصیت‌های مطرح جهان اسلام دانست و عنوان داشت: ام المؤمنین(س) یک شخصیت منحصر بفرد بوده و هیچ فردی را نمی‌توان با ایشان مقایسه کرد. چرا که در دوره‌های خاصی حامی نبی اکرم(ص) بودند. ولی با این وجود چون در دوره مدنی و تشکیل جامعه اسلامی‌حضور نداشتند، درباره‌شان مطالب تاریخی کمی داریم.

در پایان این نشست علمی، پرسش و پاسخ برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha