دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زاد و ولد

مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

شیب کاهشی زاد و ولد پایان یافت

کاهش زاد و ولدهای کشور متوقف شد به طوری که سال گذشته یک میلیون و ۱۰۶ هزار و ۷۲ نوزاد به جمعیت ایران اضافه شدند؛ جمعیتی که باعث شد عدد ۷ دهم درصد، برای رشد جمعیت کشور ثبت شود. بر اساس جدیدترین آمارهای سازمان ثبت احوال تعداد نوزادانی که در سال ۱۴۰۰ متولد شدند نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش ناچیزی داشته؛ اتفاقی که باعث شده روند کاهش جمعیت در ایران تقریباً متوقف و بالاخره ترمز کاهش نرخ رشد جمعیت ایران کشیده شود. این در حالیست که از نگاه جمیعت شناسان سیر کاهش زاد و ولد در ایران در ۳۰ سال گذشته بی سابقه و اعجاب آور توصیف شده است. صالح قاسمی پژوهشگر تحولات جمعیتی ایران و جهان می‌گوید؛ در ۳۰ سال گذشته در کمال حیرت نرخ باروری ایران بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و این کاهش در طول تاریخ بشریت بی‌سابقه است. پرفسور محمداسماعیل اکبری، دبیر کارگروه جمعیت هم افزود: ما یک مطالعه هفتاد ساله را در دنیا روی ۱۹۵ کشور انجام دادیم، و در کمال تعجب فهمیدیم در طول هفتاد سال گذشته نزول فرزندآوری در ایران مثل کوه که نه مثل سرسره‌ای با شیب بلند بوده است؛ این اعجاب آور است. بنابر گزارش سازمان ثبت احوال تا پایان اسفند ۱۴۹۰، مادران گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ ساله بیشترین نوزاد را به دنیا آورده اند؛ و پس از آن، مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله قرار دارند؛ مادران گروه سنی ۵۰ تا ۵۴ ساله هم با تولد ۴۵۵ نوزاد در این رشد جمعیتی سهم داشته اند. تهران، خراسان رضوی، خوزستان و سیستان و بلوچستان به ترتیب بیشترین موالید و استان‌های سمنان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی به ترتیب کمترین موالید را در سال گذشته داشته اند. صالح قاسمی افزود: پیمایش سال ۹۷ در جهاد دانشگاهی و پیمایش‌هایی که سال ۹۹ انجام شد به ما می‌گویند در طول پنج سال گذشته میل فرزند خواهی خانواده‌های ایرانی دودهم درصد افزایش پیدا کرده؛ این پیام خوبی برای نظام مدیریت کشور دارد؛ یعنی اگر ما رویکردها و سیاست گذاری هایمان را اصلاح کنیم خانواده ایرانی همچنان یک خانواده فرزند دوست و فرزند خواه است، اما در مقابل فرزند خواهی او موانعی وجود دارد؛ بخشی از این موانع در حوزه اقتصاد است و بخش بسیار زیادی در بخش نگرش و فرهنگ خانواده، قانون جوانی جمعیت برای هر دوی این‌ها راهکار دارد. پنج ماه پیش وقتی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد برای بسیاری از مشکلات پیش روی فرزندآوری هم تدبیر شد؛ تحلیلگرانِ جمعیت وجود چنین قانون‌هایی را در رشد جمعیت کشور موثر می‌دانند؛ با این حال تا امروز جز معدودی از بندهای این قانون هفتاد و سه ماده‌ای اجرا نشده؛ نگرانی برای آینده جمعیتی ایران همچنان ادامه داره؛ برای افزایش زاد و ولدها و به دنبال اون جوان موندن ایران در سال‌های پیش رو که به نظر می‌رسه نظارت بر اجرای درست قانون جوانی جمعیت می‌تونه راهگشا باشد.

منبع: شبکه خبر

سونامی بزرگترین بندر صیادی کشور را درنوردید

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: بالا آمدن آب دریا (مد شدید) که به زبان محلی به (طُغیاله) معروف است باعث خسارت به شناورهای صیادی شد. کوروش دهقان گفت: بر اثر این طغیاله تعدادی از شناورهای پهلو گرفته در اسکله شهرداری دیر لنگرگاه قایق‌های صیادی زیر آب رفتند که با همت امدادگران جمعیت هلال احمر و مردم همه آنها از آب خارج شده و مفقودی در این زمینه گزارش نشده است. او گفت : طغیاله و مد شدید دریا باعث شده به بدنه، موتور قایق ها و بخشی از ادوات صیادی صیادان شهرستان دیر خسارت‌هایی وارد شود. دهقان می گوید: این حادثه هیچ خسارت جانی به دنبال نداشته و در حال بررسی خسارت مالی این حادثه هستیم. در نوروز سال ۱۳۹۵ طغیان شدید دریا در شهرستان دیر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب استان بوشهر صورت گرفت و موجب خسارت های جانی و مالی قابل توجهی شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسکو اسناد جدید آزمایشگاه‌های بیولوژیک را فاش کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مدارک بیشتری بدست آورده که گستردگی فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیک را در اوکراین نشان می‌دهد. به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مدارک بیشتری بدست آورده که گستردگی فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیک را در اوکراین نشان می‌دهد، آزمایشگاه‌هایی که تامین بودجه آن‌ها را وزارت دفاع آمریکا بر عهده داشته است. روس‌ها پیش از این نیز بارها درباره وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین و شناسایی ده‌ها مورد از این آزمایشگاه‌ها هشدار داده بودند که با حمایت مالی پنتاگون و با هدف توسعه تسلیحات کشتار جمعی فعالیت داشته اند.

منبع: شبکه خبر

روسیه اروپایی ها را اخراج کرد

روسیه اعلام کرد ۱۸ نفر از کارکنان نمایندگی اتحادیه اروپا در مسکو را در طی اقدام تلافی جویانه اخراج می‌کند. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای با اعلام این خبر تأیید کرد امروز جمعه، «مارکوس ایدر» رئیس نمایندگی اتحادیه اروپا در این کشور را احضار کرده و اعتراض شدید مسکو را به اقدام غیرقابل توجیه این اتحادیه در پنجم آوریل برای اخراج ۱۹ عضو نمایندگی دائم روسیه در اتحادیه اروپا و نامطلوب خواندن آنها، به او ابلاغ کرد. بر اساس این بیانیه، طرف روسی اتحادیه اروپا را مسئول تخریب سیستماتیک ساختار گفتگوها و همکاری‌های دوجانبه دانست که طی دهه‌های اخیر ساخته شده است و بر لزوم پایبندی قاطع اتحادیه اروپا به کنوانسیون وین درباره روابط بین المللی تأکید کرد. در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه تأکید شد: به عنوان اقدامی تلافی جویانه در واکنش به اقدامات غیردوستانه اتحادیه اروپا، ۱۸ کارمند نمایندگی اتحادیه اروپا در روسیه عناصر نامطلوب هستند و باید در اسرع وقت خاک روسیه را ترک کنند. همچنین خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: مقامات مقدونیه شمالی تصمیم گرفتند ۶ دیپلمات روس را «عنصر نامطلوب» اعلام کنند و دیپلمات‌های روس باید ظرف «پنج روز آینده» این کشور را ترک کنند. این اقدامات بخشی از دور جدید «جنگ سفارتخانه‌ها» بین مسکو و غرب است، چرا که آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا و برخی از شرکای آنها حدود ۳۰۰ دیپلمات روسی را از زمان آغاز عملیات نظامی مسکو از ۲۴ فوریه گذشته در اوکراین تا کنون اخراج کرده اند. روسیه نیز متعهد شد که این اقدامات بی پاسخ نخواهد ماند و به برخی از آنها پاسخ مشابهی داده است.

منبع: مهر

رژیم صهیونیستی از آمریکا و عربستان درخواست ترمیم روابط کرد

«مایکل هرتزوگ» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا گفت برای منطقه ما بسیار مهم خواهد بود که آمریکا و عربستان سعودی روابط خود را ترمیم کنند. نشریه آمریکایی «اکسیوس» به نقل از سفیر رژیم صهیونیستی نوشت: عربستان سعودی از نظر راهبردی بازیگر بسیار مهمی در منطقه ما و در کل جهان اسلام است. من همه مشکلات را نادیده نمی‌گیرم ولی به نظرم ترمیم روابط ریاض- واشنگتن برای بهبود روابط در منطقه ما بسیار مهم است. ترمیم روابط بین واشنگتن و ریاض به ویژه در زمانی که ایالات متحده قصد دارد به توافق هسته‌ای ایران که مورد مخالفت اسرائیل و عربستان سعودی است، بسیار مهم خواهد بود. بنا به گزارش اکسیوس، سفیر رژیم صهیونیستی به سوال این نشریه مبنی بر اینکه آیا شخصاً مقامات آمریکایی را در این زمینه تحت فشار قرار داده است، پاسخی نداده است. به نوشته این نشریه اینترنتی آمریکایی، تل‌آویو با نگرانی به ادامه تنش در روابط میان دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و عربستان سعودی می‌نگرد و بیم آن دارد که این امر به نزدیکی عربستان سعودی با روسیه و چین و کاهش حضور آمریکا در خلیج فارس و گسترش نفوذ ایران منجر شود. اکسیوس افزود: روابط آمریکا و عربستان از زمان انتخاب بایدن که در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود عربستان را منزوی کند، تیره شده است. دولت بایدن بعداً گزارشی اطلاعاتی منتشر کرد و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مستقیماً مسئول قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی متهم کرد. از سوی دیگر سعودی‌ها نیز اخیراً درخواست‌های آمریکا را برای افزایش تولید نفت خود رد و در عوض به توافق تولیدی که با روسیه در چارچوب «اوپک +» منعقد شده است، اعلام پایبندی کردند.

منبع: مهر

سپاه شناور قاچاقچی ها را توقیف کرد

مسئول روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه ظهر جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تلاش کارکنان منطقه دوم نیروی دریایی سپاه کشتی حامل سوخت قاچاق در خلیج‌فارس توقیف شد. سرهنگ غلامحسین حسینی با اشاره به دستگیری هفت نفر از خدمه این شناور خاطرنشان کرد: خدمه این کشتی پس از دستگیری برای تکمیل تحقیقات و سیر مراحل قانونی در بازداشت به سر می‌برند. وی با بیان اینکه مقابله با قاچاق به ویژه سوخت از مأموریت‌های مهم نیروی دریایی سپاه است ادامه داد: ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از این شناور کشف شده است. مسئول روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه بیان کرد: این کشتی و خدمه‌های آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع ذی‌صلاح می‌شود.

منبع: مهر

نفت به دور صعود بازگشت

بازار جهانی نفت خام به اخبار مربوط به تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه بخش انرژی روسیه واکنش نشان داد. نیویورک تایمز در گزارشی خبر داد اتحادیه اروپا در حال بررسی ممنوعیت تدریجی واردات نفت خام از روسیه است تا از این طریق به آلمان و دیگر کشورهای عضو این اتحادیه فرصت دهد جایگزینی برای تامین سوخت مورد نیاز خود پیدا کنند. همین موضوع باعث جهش دوباره بهای طلای سیاه در بازار انرژی شد. به گزارش رویترز، بهای نفت آتی برنت دریای شمال در معاملات بازارهای جهانی با ۲.۶۸ درصد افزایش به ۱۱۱ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۲.۵۹ درصد افزایش، ۱۰۶ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. تحلیلگران بازار انرژی معتقدند حتی در صورت جایگزینی نفت روسیه توسط کشورهای اروپایی و آزادسازی ذخایر نفتی استراتژیک برای کنترل نسبی بازار نفت این اقدامات تنها می‌تواند در کوتاه مدت پاسخگو باشد و در بلندمدت تحریم نفت روسیه می‌تواند تبعات زیادی برای کشورهای غربی به همراه داشته باشد. آژانس بین المللی انرژی در روزهای اخیر هشدار داده بود ممکن است در ماه‌های آینده به دلیل تحریم نفت روسیه از سوی کشورهای غربی بازار از حدود روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام این کشور محروم شود و این می‌تواند بازار عرضه را با تلاطم‌های شدیدی مواجه کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

زنان پیشتازان کنکور 1401 شدند

رئیس مرکز اجرای آزمون های سازمان سنجش با بیان اینکه یک میلیون و۴۸۷ نفر در کنکور امسال شرکت کردند، گفت: زنان بیشترین شرکت کنندگان این آزمون هستند و متقاضیان گروه علوم انسانی افزایش یافته است.مهندس عزیزی در آیین هماهنگی کنکور ۱۴۰۱ در استان مرکزی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: کنکور فرآیندی است که اگر به درستی و با دقت انجام نشود در بلندمدت نتیجه منفی آن آشکار خواهد شد و کشور به اهداف بلندمدت خود نخواهد رسید. بنابراین درصورتی که کنکور به درستی برگزار نشود، کشور با مشکلات قابل توجهی مواجه می‌شود. وی عنوان کرد: در بهمن ماه و اسفند ماه سال گذشته دو مرحله ثبت نام آزمون سراسری داشتیم و تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون سراسری به صورت تقریبی و بدون غربالگری، یک میلیون و۴۸۷ هزارنفر بوده است. از این تعداد ۹۱۲ هزار و۸۶۹ نفر زن و ۵۷۳ هزار و ۸۳۶ نفر مرد هستند. عزیزی ادامه داد: نسبت ۶۱ درصدی تعداد بانوان شرکت کننده در کنکور نشان‌دهنده انگیزه بیشتر آنان برای کسب علم و دانش در کشور توسط بانوان است. عزیزی توضیح داد: ثبت نام در گروه علمی رشته انسانی بر خلاف رشته ریاضی با افزایش داوطلبان مواجه بوده است. در گروه علوم انسانی آزمون سراسری سال جاری ۴۱۲ هزار و ۵۸۸ نفر شرکت کرده‌اند در حالیکه در رشته ریاضی این رقم به ۱۴۲ هزار و ۷۲۱ نفر می‌رسد که تنها ۳۶ درصد از داوطلبین علوم ریاضی را بانوان تشکیل می‌دهند. وی تشریح کرد: آزمون سراسری از ۸ تا ۱۱ تیرماه برگزار خواهد شد. از یک میلیون و ۴۸۷ هزار نفر که در آزمون سراسری ثبت نام کرده‌اند، ۲۴ هزار و ۴۵۶ نفر متعلق به استان مرکزی هستند. از این تعداد ۲۶۴۳ نفر در گروه ریاضی، ۶ هزار و ۴۰۷ نفر گروه علوم انسانی، ۹ هزار و ۶۰۶ نفر علوم تجربی، ۲ هزار و۵۴۳ نفر رشته هنر و ۳ هزار و ۲۵۷ نفر در رشته زبان خارجی ثبت نام کرده‌اند. عزیزی افزود: بطور کلی از ۲۴ هزار و ۴۵۶ نفر ثبت نام کننده در استان مرکزی، ۱۵ هزار و ۵۴۷ نفر خانم و ۸ هزار و ۹۰۷ نفر آقا هستند. همچنین مهران شاه منصوری معاون آموزشی دانشگاه اراک نیز در این آیین گفت: سابقه کنکور در کشور به سال ۱۳۴۸ بازمی‌گردد و با لحاظ دو الی سه سال انقلاب فرهنگی و تعطیلی کنکور، این آزمون‌ها تاکنون ۵۲ بار برگزار شده است و تغییرات زیادی را تجربه کرده است. وی تاکید کرد: کنکور واژه‌ای با ریشه فرانسوی است که تمامی خانواده‌ها در مقاطع مختلف زندگی با آن روبرو بوده و نظرات مثبت و منفی متفاوتی را درخصوص آن دارند. شاه منصوری یادآورشد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز این آزمون برای ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و مانند کشورما به دلیل قرارگیری در پیک جمعیتی شانس قبولی در برخی رشته‌ها بالای ۱۰۰ درصد و برخی رشته ها شانس قبولی پایین بوده و رقابت بالاست. وی تاکید کرد: در بسیاری از رشته‌ها نسبت متقاضی به ظرفیت، یک به ۱۲ است و رشته‌ پزشکی نیز جزو رشته‌های پر متقاضی یه شمار می‌رود.

منبع: مهر

ایران به رژیم صهیونیستی هشدار داد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه "تعرض بی‌شرمانه" صهیونیست‌ها در ماه مبارک رمضان به اماکن مقدس فلسطین و یورش به روزه‌داران و نمازگزاران در مسجدالاقصی را قویا محکوم و نسبت به "تداوم اقدامات وحشیانه و تروریستی اشغالگران در قدس و فلسطین اشغالی" هشدار داد.سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ضرب و جرح نمازگزاران فلسطینی به دست نظامیان اشغالگر اظهار داشت، جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین حاکی از ضعف روزافزون این رژیم اشغالگر می‌باشد که برای سرپوش گذاشتن بر آن، توان پوشالی خود را در برابر عده‌ای نمازگزار بی‌دفاع را به نمایش می‌گذارد. خطیب زاده افزود، این جنایات که نقض آشکار حقوق بین الملل و حقوق بشر است، بیش از پیش نشان می‌دهد که خیانت برخی سران کشورهای اسلامی در عادی‌سازی روابط با رژیم‌ جعلی صهیونیستی، به عادی سازی رفتارهای این رژیمِ ذاتا خون‌ریز و بحران آفرین نمی انجامد، بلکه بر عکس، اقدامات ددمنشانه این رژیم در قبال فلسطینیان به دلیل پشت کردن برخی سران کشورهای اسلامی و عربی به آرمان فلسطین افزایش یافته، تا حدی که شاهد خشونت افسار گسیخته این رژیم آپارتاید و نژادپرست هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن دعوت از دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی به حمایت از مردم فلسطین و جلوگیری از تداوم جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین، خواستار تحرک مردمی و ملت های مسلمان در حمایت از مسجد الاقصی شد. خطیب زاده در پایان، پیامد اقدامات صهیونیست‌ها درقدس و فلسطین را متوجه این رژیم و حامیان منطقه‌ای و بین المللی آن دانست و خواستار واکنش صریح و فوری سازمان همکاری اسلامی و کشورهای مسلمان در حمایت از مسجد الاقصی شد.

منبع: ایسنا

واکسن های دپو شده ترخیص شدند

طبق اعلام گمرک، وزارت بهداشت امروز(جمعه ۲۶ فروردین ماه) جهت ترخیص محموله‌های واکسن دپو شده در گمرک فرودگاه امام اقدام کرد و در مجموع ۳.۸ میلیون دوز واکسن استرازنکا از گمرک ترخیص و تحویل نمایندگان این وزارتخانه شده است. بر اساس اعلام سلیمانی- مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) - طی مکاتبه‌ای که از سوی وزارت بهداشت با گمرک صورت گرفته با صدرو مجوز، محموله‌های واکسن‌های وارداتی مانده در انبارهای گمرک امام ترخیص و تحویل هیات امنای ارزی به عنوان نماینده وزارت بهداشت شده است. در مورد تعداد و نوع واکسن‌های ترخیص شده نیز وی توضیح داد که در مجموع سه میلیون و ۸۱۸ هزار و ۴۰۰ دوز واکسن که از ۱۹ فروردین تا امروز ۲۶ فروردین ماه، در چهار مرحله وارد گمرک و دپو مانده بود، ترخیص شد، از این میزان دو میلیون و ۸۳۰ هزار و ۴۰۰ دوز از بلغارستان، ۷۰۰ هزار دوز در دو مرحله از ژاپن و ۲۸۸ هزار دوز از کرواسی وارد ایران شده است. وی با بیان اینکه ترخیص فوری و حمل یکسره اقلام کرونایی و به طور خاص واکسن‌های وارداتی در دستور کار گمرک قرار دارد و متوقف نشده است، یادآور شد که اگر در مورد این محموله‌ها نیز تاخیری در ترخیص صورت گرفته به دلیل شرایط مربوط به وزارت بهداشت بوده است و تا زمانی که مجوز به گمرک ابلاغ نشود امکان ترخیص وجود ندارد. ماجرا از این قرار است که روز گذشته (پنج شنبه ۲۵ فروردین)، پرس و جو از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) با این توضیح به ایسنا همراه بود که سه محموله وارداتی واکسن از ۱۹ فروردین تاکنون در گمرک مانده و در انبارهای آن نگهداری می‌شود - البته یک محموله هم امروز(جمعه) به آن اضافه شد - در حالی که وزارت بهداشت مراجعه‌ای جهت ترخیص و تحویل این اقلام نداشته است. این در حالی اتفاق افتاده بود که از ابتدای جریان واردات واکسن در نیمه بهمن ۱۳۹۹ تا پایان اسفند سال گذشته، طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، ترخیص اقلام کرونایی از جمله واکسن به صورت حمل یکسره و بدون انجام تشریفات گمرکی از سوی گمرک صورت گرفته و بلافاصله ترخیص شده بود. اما بعد از انتشار اخباری در مورد بلاتکلیفی محموله‌های واکسن در گمرک، اینالو-مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو- اعلام کرد که "این محموله‌های واکسن کرونا مشکلی ندارند و فرایند اداری آن‌ها باید طی شود، گاهی محموله‌های عمومی تا یک هفته هم زمان می‌برند تا کارهای اداری‌شان طی شده و ترخیص شوند. سه محموله واکسن کرونا هم تازه امروز (پنج شنبه) رسیده است. "این اعلام وزارت بهداشت جای سوال داشت از این جهت که تا قبل از محموله های رسیده در ۱۹ فروردین ماه، به غیر از محموله برگشت خورده از لهستان که منبع ساخت آن مورد قبول نبود- واکسن های وارداتی همواره از سوی گمرک با کمترین تشریفات گمرکی و از پای پرواز با زمانی کمتر از ۱۵ دقیقه ترخیص شده بود و ماندگاری در گمرک نداشت. در عین حال که برخلاف اعلام وزارت بهداشت این محموله‌ها همگی پنج شنبه وارد نشده و حداقل از یک هفته قبل به تدریج وارد ایران و در انبارهای گمرک نگهداری شده بود. طبق گفته مدیر کل فرودگاه امام این اولین بار بوده که محموله واکسن کرونا را به دلیل عدم ترخیص وارد انبار کرده بودند (به استثنای محموله برگشت خورده به لهستان). با این حال اینکه از شب گذشته تا به امروز جریان اداری و تشریفاتی که در مورد آن مطرح بود حل و ترخیص صورت گرفت نیز قابل تامل است.

منبع: ایسنا

روسیه به کی‌یف هشدار داد

وزارت دفاع روسیه امروز جمعه پس از متهم کردن اوکراین به هدف قرار دادن شهرهای مرزی روسیه هشدار داد که در پاسخ به حملات به خاک روسیه، حملات به کی‌یف، پایتخت اوکراین را تشدید خواهد کرد.این وزارتخانه در به روز رسانی بیانیه روزانه خود گفت: "تعداد و ابعاد حملات موشکی علیه اهداف در شهر کی‌یف در پاسخ به هرگونه حمله تروریستی یا خرابکاری که توسط رژیم کیف در خاک روسیه انجام شود، افزایش خواهد یافت. این وزارتخانه افزود که نیروهای روسی اواخر روز پنجشنبه با استفاده از موشک های دوربرد مستقر در دریای مدل کالیبر به یک کارخانه "نظامی" در خارج شهر کی یف حمله کردند. در این بیانیه تصریح شد:"در نتیجه حمله به کارخانه ماشین سازی ژولیانسکی ویزار، کارگاه های تولید و تعمیر سیستم های موشکی ضد هوایی دوربرد و میان برد و همچنین موشک های ضد کشتی منهدم شدند. "این وزارتخانه همچنین گفت که سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه یک هلیکوپتر اوکراینی مدل Mi-۸ را در نزدیکی چرنیگوف که "در ۱۴ آوریل به غیرنظامیان در منطقه کلیمووو در حوزه بریانسک" حمله کرد، سرنگون کرد. ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای روسیه در جریان عملیات ویژه اوکراین ۴۵۶ پهپاد و ۲۲۱۳ تانک را منهدم کردند. روس‌ها اعلام کردند که ۱۳ تأسیسات نظامی را در مناطق مختلف در طول شب گذشته علاوه بر هدف گرفتن یک هلیکوپتر Mi-۸ اوکراینی هدف حمله قرار داده‌اند. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اظهار کرد: گروهی از نیروهای روسی و واحدهای شبه نظامی خلق جمهوری دونتسک کارخانه آهن و فولاد ایلیچ را به طور کامل از دست ملی گرایان اوکراینی آزاد کردند. پس از آن که اوکراین گفت به کشتی مهم مسکوای نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه حمله کرده، انفجارهایی قوی امروز جمعه در کی یف شنیده و درگیری در شرق اوکراین تشدید شد. به نظر می رسد که این انفجارها یکی از مهم ترین حملات در منطقه پایتخت اوکراین از زمان عقب نشینی نیروهای روسی از این منطقه در اوایل ماه جاری میلادی با هدف تدارک برای نبرد در جنوب و شرق اوکراین را رقم زده اند. اوکراین گفته است که رزمناو موشکی مسکوا را با موشک ضد کشتی نپتون هدف گرفته است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشتی متعلق به دوران شوروی روز پنجشنبه هنگام یدک‌کش شدن به بندر به دنبال به آتش‌سوزی و انفجار گرفتار شد. این وزارتخانه بدون اعلام این که این کشتی جنگی هدف حمله واقع شده، گفت که بیش از ۵۰۰ خدمه آن تخلیه شدند. انفجار در این کشتی جنگی در حالی رخ می دهد که نیروی دریایی روسیه به بمباران شهرهای اوکراین در دریای سیاه با گذشته نزدیک بیش از ۵۰ روز از حمله اش به این کشور برای ریشه کن کردن آنچه که ملی گرایان راست افراطی خوانده ادامه می دهد. کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام داشت: نزدیک به پنح میلیون اوکراینی در عرض ۵۰ روز جنگ از کشورشان گریخته اند. بر اساس این گزارش همچنین بیش از ۷.۱ میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده اند.

منبع: ایسنا

وام مسکن میلیاردی شد

با موافقت بانک مرکزی، حداقل مبلغ سپرده‌گذاری و سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان افزایش یافت.حساب پس انداز مسکن جوانان نوعی برنامه‌ریزی بلند مدت برای خانه‌دار شدن افراد است که متقاضیان می‌توانند با واریز مبالغ به صورت ماهانه و یا یکجا حداقل پس از پنج سال و حداکثر بعد از ۱۵ سال نسبت به دریافت تسهیلات خرید و احداث مسکن اقدام کنند. بدین منظور، هر شخصی که به سن هیجده سال تمام رسیده و یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادر شده باشد می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت ولایت و قیومیت او باشند حساب پس انداز مسکن جوانان افتتاح کنند که متقاضیان افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان می‌توانند سپرده‌گذاری خود را با واریز حداقل مبلغ ماهیانه (به دفعات یا به صورت یکجا در ابتدای دوره) آغاز کنند. در این زمینه، برخی از ضوابط و شرایط حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای پرداخت تسهیلات از این محل برای سال جاری تغییر کرده که تغییر تقسیم‌بندی مناطق جغرافیایی حساب جوانان به ترتیب از سه منطقه "تهران"، "شهرهای بزرگ" و "سایر مناطق شهری" به "تهران"، "مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت" یکی از این موارد است. علاوه بر این، افزایش حداقل مبلغ سپرده‌گذاری از ۲۰۰ به ۴۰۰ هزار تومان و افزایش سقف تسهیلات حساب مذکور از ۱ میلیارد تومان، ۸۵۰ و ۷۰۰ میلیون تومان تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ به مبالغ ۲، ۱.۷ و ۱.۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری، برای حساب‌های افتتاحی سال ۱۴۰۱، از دیگر مواردی درخواستی بانک مسکن است که بانک مرکزی با آن موافقت کرده است. علاوه بر این، با درخواست مجدد آن بانک مبنی بر امکان تجمیع تسهیلات مسکن از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن جوانان و اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آن بانک در سقف‌های مصوب هر یک از حساب‌های مزبور، با توجه به سیاست‌های کنونی دولت و مجلس شورای اسلامی مبنی بر تقویت ساخت مسکن (قانون جهش تولید مسکن) موافقت نشد.

منبع: ایسنا

گرد و خاک در مرکز و شرق کشور خیز برداشت

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در برخی مناطق کشور طی امروز خبر داد. صادق ضیاییان با بیان اینکه مطابق نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی تا روز سه‌شنبه گذر متناوب امواج تراز میانی جو از کشور پیش بینی می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس جمعه در مناطقی از جنوب غرب، جنوب و مرکز کشور، نیمه غربی کرمان، یزد، دامنه‌های زاگرس مرکزی در همدان، مرکزی و قم، استانهای واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، همچنین در شرق سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی ابرناکی و رگبار پراکنده باران و گاهی رعد و برق و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیش بینی می‌شود. به گفته وی، شنبه گستره فعالیت سامانه نوار شمالی، مرکز، شرق، جنوب، جنوب شرق کشور و همچنین دامنه‌های زاگرس در استان‌های مرکزی، قم و شرق لرستان و ارتفاعات در جنوب غرب کشور را در بر خواهد گرفت و در بعضی ساعات رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی پیش بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه طی روزهای جمعه و شنبه شمال خلیج فارس مواج و متلاطم و در شمال غرب و غرب کشور روند کاهش نسبی دما حاکم است، درباره وضعیت جوی یکشنبه، ادامه داد: یکشنبه گستره فعالیت سامانه در شرق سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز در شرق تهران و سمنان، شمال شرق و شرق کشور و شمال سیستان و بلوچستان و کرمان است و در شرق خراسان رضوی و غرب خراسان شمالی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد. ضیاییان همچنین این را هم گفت که دوشنبه این موج در منطقه خراسان، شرق یزد، شمال سیستان و بلوچستان و ارتفاعات کرمان سبب افزایش ابر، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و کاهش نسبی دما خواهد شد و در مناطقی از خراسان رضوی و خراسان جنوبی بارش شدت خواهد داشت. وی افزود: سه‌شنبه این سامانه در خراسان رضوی سبب رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید می‌شود و بعد از ظهر از شمال شرق کشور خارج خواهد شد و در نوار غربی کشور نیز جوی پایدار همراه با افزایش نسبی دما انتظار می‌رود. به گفته ضیاییان، جمعه در مرکز، شرق و جنوب شرق وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد، خیزش گرد و خاک انتظار می‌رود و این شرایط شنبه، یکشنبه و دوشنبه در جنوب، شرق و شمال شرق کشور پیش بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه طی روزهای شنبه و یکشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی بارش برف و در دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق کشور روند کاهشی نسبی دما و در برخی مناطق رویداد تگرگ انتظار می‌رود، این خبر را هم داد که یکشنبه و دوشنبه تنگه هرمز و شرق خلیج فارس مواج و متلاطم خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۲۷ فروردین) نیمه ابری تا ابری، گاهی رگبار و رعد وبرق و به همراه وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد و طی ‌روز یکشنبه ( ۲۸ فروردین) نیمه ابری تا ابری، در بعضی ساعت‌ها بارش باران و رگبار و رعد و برق و گاهی وزش باد شدید و به تدریج کاهش ابر با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان در پایان گفت: اهواز و بندر عباس با دمای ۳۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل و ارومیه با دمای صفر درجه سانتیگراد سردترین و طی فردا ( ۲۷ فروردین) بندر عباس با دمای ۳۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با ۱_ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

منبع: ایسنا

انفجار اربیل را لرزاند

منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار ناشی از حمله پهپادهای ناشناس به برخی نقاط در اربیل عراق خبر دادندمنابع محلی از شنیده شدن صدای انفجاری مهیب در منطقه «زمار» در اربیل کردستان عراق خبر دادند. کانال تلگرامی صابرین نیوز با انتشار این خبر اعلام کرد که پهپادهای ناشناس برخی نقاط و مواضع نیروهای مشترک را در منطقه «زمار» هدف قرار دادند. گفته می‌شود که همزمان با بمباران هوایی نقاط امنیتی، یک هواپیمای K۲C آمریکا در این منطقه حضور داشت. گزارش‌های تأیید نشده حاکی از این است که یکی از پایگاه‌های الحشد الشعبی در اثر این بمباران مورد هدف قرار گرفته شده و یک فرمانده و سرباز مجروح شدند. هنوز جزئیاتی دقیق و میزان خسارات و تلفات، از این حادثه منتشر نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کاروان لجستیک آمریکا هدف قرار گرفت

یک کاروان لجستیکی متعلق به ارتش آمریکا در بابل عراق مورد هدف قرار گرفت. هنوز جزئیات بیشتری از خسارات یا تلفات احتمالی این حادثه منتشر نشده است. پس از اینکه پارلمان عراق تصویب کرد نیروهای خارجی باید هر چه سریعتر خاک این کشور را ترک کنند و بعد از تعلل نیروهای آمریکایی برای تخلیه پایگاه‌های خود در این کشور بارها کاروان‌های لجستیکی ائتلاف آمریکا در مسیرهای جاده‌ای مورد هدف موشک و بمب قرار می‌گیرند. گروه‌های عراقی بارها تاکید کردند دولت این کشور با حمایت مقامات و قانونگذاران تمامی نیروهای خارجی را از خاک خود خارج خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پدافند هوایی سوریه فعال شد

منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در آسمان دمشق و فعال شدن پدافند هوایی سوریه خبر دادند. خبرنگار شبکه خبری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد صدای انفجار در آسمان اطراف دمشق، پایتخت سوریه شنیده شد. به گفته منابع خبری پدافند هوایی سوریه علیه اهداف متخاصم در آسمان دمشق فعال شده است. خبری سانای سوریه به نقل از خبرنگار خود نوشت، تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی برخی نقاط حومه دمشق را هدف قرار داد. به گفته منابع خبری هدف جنگنده‌های صهیونیستی مناطق «رأس العین» و «الدیماس» در حومه پایتخ سوریه بوده است. یک منبع نظامی سوریه در این باره گفت جنگنده‌های دشمن اسرائیلی حدود ساعت ۲۳:۲۰ پنج‌شنبه شب (به وقت محلی) از سمت شمال جولان اشغالی به سمت آسمان پایتخت سوریه پرواز کردند و در حمله خود نقاطی در حومه غربی دمشق را هدف قرار دادند. به گفته این منبع این حمله تلفات جانی نداشت و پدافند دفاع هوایی سوریه موشک‌های دشمن صهیونیستی را دفع و تعدادی از آن‌ها را سرنگون کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

چهره‌های سال هنرهای تجسمی معرفی شدند

آخرین شب از هشتمین هفته هنر انقلاب با معرفی چهره‌های هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ در رشته‌های تجسمی و معماری پنجشنبه ۲۵ فروردین در محوطه باز حوزه هنری برگزار شد.در این مراسم از غلامحسین معماریان، بهزاد پروین قدس، دکترشب چهره‌های سال هنر انقلاب در حوزه هنرهای تجسمی برگزار شد حسین عصمتی، عبدالحمید قدیریان، نادر قشقایی و محمد رضا میری به عنوان‌های چهره‌های برتر سال ۱۴۰۰ در حوزه تجسمی، معماری و عکس قدردانی شد. علی فروزانفر مدیر مرکز معماری حوزه هنری گفت: یکی از چهره‌های حوزه معماری و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ دکتر معماریان هستند که از چهره‌های خاص معماری و شهرسازی در دهه‌های گذشته هستند و اگر قرار باشد فعالیت ایشان در سال ۱۴۰۰ فقط مورد توجه باشد جفا در حق شان است. وی افزود: در پویشی که در مخالفت با تخریب بافت تاریخی مسجد شاهچراغ در شیراز اتفاق افتاد ایشان از چهره‌های برگزیده هنر انقلاب هستند. در سال‌های گذشته نیز ایشان همین دلسوزی را داشتند. ایشان در دهه‌های گذشته تلاش کردند مجدانه فعالیت کنند و پیگیر مسائل بافت‌های قدیمی و هویت معماری ما بودند. غلامحسین معماریان به دلیل حفظ و صیانت از بافت‌های تاریخی و سنتی ایران و همچنین فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی ارزشمند ایشان در زمینه معماری اصیل و فاخر ایرانی اسلامی به عنوان چهره هنر انقلاب در حوزه معماری در سال ۱۴۰۰ تقدیر شد. وی گفت: ما هر چه داریم از بزرگان داریم. اگر من اینجا هستم ۳۵ سال پیش استادانم تشخیص دادند می‌توانم در معماری فعالیت کنم. ما با حضور دانشجویانمان زنده هستیم کسانی که خود امروز دکتر و مهندس هستند. به ویژه در جریان تلاش برای حفظ بافت شیراز که استادان و همراهان زیادی در ده سال گذشته به ما کمک کردند. غلامحسین معماریان چهره هنر انقلاب سال ۱۴۰۰ در رشته معماری، در آیین تقدیر از چهره‌های هنر انقلاب حوزه هنری از مردم خواست تا در حفظ بافت‌های تاریخی معماری به عنوان فرهنگ معنوی کشور بکوشند. وی افزود: بافت‌های تاریخی فرهنگ معنوی مردمان را در تاریخ نشان می‌دهد و از مردم خواهش دارم نگذارند تخریب شوند. عبدالحمید نقره کار درباره معماریان گفت: ایشان در دوره‌ای که غرب زدگی رواج زیادی داشت در جایگاه خود باقوت و کیفیت بدون واهمه از رویکردهای رایج در فضای دانشگاهی نه تنها معماری سنتی را کشف کرد که استادان زیادی را تربیت کرد و احساس مسئولیت به فرهنگ عظیم اسلامی داشت. سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان چهره هنر انقلاب در رشته عکاسی گفت: در این روزها که اتفاقات تلخ و شیرین در کشور افتاده است عکاسان همواره چشمان تیزبینی برای انتقال ارزش‌ها و میراث‌ها و انتقاد از کژی‌ها و زشتی‌ها بوده‌اند. در حوزه هنری نیز از روزهای ابتدای انقلاب تاکنون بهترین عکاسان فعالیت داشته‌اند. انشالله که همه عکاسان و هنرمندان عزیز در هر جایی موفق و در پناه مهر خداوند باشند. بهزاد پروین قدس در این بخش به دلیل مجموعه داری و عکاسی دفاع مقدس و خلق آثار ماندگار و جریان ساز به عنوان چهره سال هنر انقلاب در رشته عکاسی معرفی و تقدیر شد. سید مسعود شجاعی طباطبایی گفت: استاد محمد خزایی مجموعه‌ای را خلق کردند که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از زمینه سازان هنر انقلاب بود. خزایی افزود: هنر انقلاب جایگاه خاص خود را دارد و اگر بخواهیم در مقیاس جهانی ببینیم شانه به هنر تجسمی می‌زند؛ و شانه با شانه هنر تجسمی در دنیا پیش می‌رود. با بررسی هنر انقلاب کوبا، روسیه و.. هنر انقلاب اسلامی ایران نیز در تجسمی مطرح است و زمان می‌برد که بیشتر از قبل نیز خود را به دنیا معرفی کند. دکتر حسین عصمتی به دلیل خلق آثار فاخری در ارتباط با شهید سلیمانی و نگاه بینامتنی بین رشته‌ها که منجر به خلق تندیس فاخری از سردار دل‌ها شد، و همچنین محمدرضا میری به عنوان چهره‌های هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ در رشته نگارگری معرفی و تقدیر شد. عبدالحمید قدیریان نیز به دلیل خلق تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» و واکنش سریع به شهادت دختران مدرسه سیدالشهدای افغانستان به عنوان چهره سال هنر انقلاب در رشته نقاشی تقدیر شد. نادر قشقایی نیز به دلیل خلق یادمان سردار سلیمانی و چند یادمان فاخر دیگر و سابقه درخشان در ارتباط با خلق آثار انقلابی و مذهبی در رشته مجسمه سازی به عنوان چهره سال هنر انقلاب شناخته شد. محمدمهدی دادمان، مجدالدین معلمی، حسین قورچیان، سید مسعود شجاعی طباطبایی، مسعود نجابتی، علی قربانی، محمد زرویی نصر آباد، عبدالحمید قدیریان، صابر شیخ رضایی، احسان باقری، علی فروزانفر، محمدحسین حیدری، غلامحسین معماریان، نادر قشقایی، و… از چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

منبع: شبکه خبر

مسکو به فنلاند و سوئد هشدار داد

روسیه هشدار داد عضویت احتمالی سوئد و فنلاند در ناتو باعث تقویت امنیت ملی آنها نمی‌شود. روسیه بار دیگر به فنلاند و سوئد درباره قصد این دو کشور برای پیوستن به ناتو هشدار داد. این گزارش می افزاید ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «مقامات سوئد و فنلاند حق انتخاب دارند. اما آن‌ها باید پیامدهای چنین اقدامی را برای روابط دوجانبه و معماری امنیت اروپایی به مثابه یک مسئله کلی، درک کنند.» ماریا زاخارووا افزود: عضویت احتمالی سوئد و فنلاند در ناتو باعث تقویت امنیت ملی آنها نمی‌شود و جایگاه بین المللی آنها را ارتقاء نخواهد داد. مسکو همچنین روز پنج شنبه هشدار داد که اگر این دو کشور به ائتلاف نظامی تحت هدایت آمریکا بپیوندند، دیگر نمی‌توان از عاری سازی منطقه بالتیک از سلاح هسته‌ای صحبت کرد. فنلاند این هفته اعلام کرد طی چند هفته آینده درباره تقدیم درخواست عضویت در ناتو تصمیم می‌گیرد و سوئد هم در حال بررسی این موضوع است. روسیه به طور قاطعانه با گسترش ناتو در شرق اروپا مخالف است و آن را تهدیدی امنیتی قلمداد می‌کند.

منبع: شبکه خبر

بارنامه هم به جمع الکترونیکی ها پیوست

در راستای تحقق دولت الکترونیک و در پی سیاست‌های دولت سیزدهم و مصوبات معاون اول رئیس‌جمهور در مورخ هشتم آبان‌ماه ۱۴۰۰، حذف فیزیک بارنامه محقق شد و صدور بارنامه در کشور فقط به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل این سازمان گفت: با حذف فیزیک بارنامه، بارنامه الکترونیک تنها سندی است که در جابجایی کالا استفاده می‌شود و مرجع مورد تایید برای دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی، دستگاه‌های نظارتی، صاحبان کالا و وزارت صمت است.صدور بارنامه فقط به صورت الکترونیکیشهرکی اهم دستاوردهای حذف فیزیک بارنامه را جلوگیری از جعل بارنامه، صرفه جویی بیش از یکصد میلیارد تومانی در چاپ و توزیع بارنامه، تعیین مرجع واحد برای تایید اصالت بارنامه و جلوگیری از مراجعات مکرر شرکت‌ها به بانک برای اخذ کاغذ بارنامه دانست. معاون حمل و نقل سازمان مهمترین اقدامات صورت گرفته برای حذف فیزیک بارنامه را راه اندازی سامانه صدور کد رهگیری بارنامه، استفاده از امضای الکترونیک در ۴۶۰۰ شرکت حمل و نقل کالای برون شهری، کنترل اطلاعات ارسالی شرکت حمل و نقل با بانک اطلاعاتی ثبت احوال، ثبت شرکت‌ها، پست جمهوری اسلامی، کارت هوشمند ناوگان، کارت هوشمند رانندگان، معاینه فنی ناوگان و. برشمرد. وی همچنین آماده سازی برنامه‌های کاربردی بر روی کامپیوتر و موبایل برای کنترل بارنامه در جاده‌ها و سایر مراکز مورد نیاز، هماهنگی با سازمان امور مالیاتی برای پیاده‌سازی دریافت حق تمبر از طریق درگاه پرداخت الکترونیک و ارسال داده‌های بارنامه الکترونیک برای دستگاه‌های مختلف از جمله ناجا و سازمان امور مالیاتی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای حذف فیزیک بارنامه عنوان کرد. حمیدرضا شهرکی در خصوص نحوه عمل حذف فیزیک بارنامه نیزگفت: شرکت حمل و نقل از طریق رایانه و با امضای الکترونیک به ارسال اطلاعات بارنامه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (سازمان) اقدام کرده و این سازمان پس از کنترل داده‌ها و ارسال به بانک‌های اطلاعاتی مختلف در کسری از ثانیه اقدام به صدور کد رهگیری می‌کند که در این مرحله بارنامه الکترونیک صادر شده است. صدور بارنامه به عنوان سند رسمی حمل به استناد قانون الزام صورت می‌پذیرد و عوارض قانونی جاده‌ای از محل صدور بارنامه به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود، همچنین رابطه حقوقی میان صادر کننده سند حمل با حمل کننده کالا توسط بارنامه مشخص شده و تعیین ارزش بها ارائه این خدمات یعنی صدور بارنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی که به عنوان فاکتور فروش ارائه خدمت تلقی می‌شود، از وظایف حمل کننده کالا است.

منبع: شبکه خبر

پلیس فرانسه تظاهرات دانشگاه سوربن را سرکوب کرد

دانشجویان در اعتراض به نتیجه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری، دانشگاه سوربن را اشغال کردند آنها معتقدند مکرون و لوپن نماینده آن‌ها نیستند.دانشجویان فرانسوی در اعتراض به نتیجه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری دانشگاه سوربون پاریس را اشغال کرده اند. جنبش اعتراضی به موسسات آموزشی دیگری مانند مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس (Sciences Po) یا مدرسه عالی نرمال (ENS) کشیده شده است. به نوشته نشریه لوپاریزین، روز پنج شنبه ۱۴ آوریل، درگیری‌هایی بین پلیس و حدود یکصد دانشجو در دانشگاه سوربن روی داد. تظاهرکنندگان سعی داشتند از نصب موانع فلزی در اطراف دانشکده جلوگیری کنند در حالی که حوالی ظهر تعداد زیادی نیروی پلیس در اطراف ساختمان مستقر شده بود. پلیس برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک آور استفاده کرد. یک دانشجو گفت هنوز حدود صد دانشجو در سوربن هستند و هیچ کس نمی‌تواند وارد یا خارج شود. دانشجویان که شعار «نه مکرون، نه لوپن» را فریاد می زنند ، به راه یافتن امانوئل مکرون و مارین لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعتراض دارند. یک دانشجو گفت: «جوانان احساس نمی‌کنند که این دو نامزد نماینده آن‌ها هستند.»دانشجویان دانشکده علوم سیاسی که امانوئل مکرون و مارین لوپن، را برای رهبری کشور قبول ندارند در دانشگاه سوربن تظاهرات کردند.دانشجویان شرکت کننده در این تظاهرات ورودی این دانشگاه را مسدود کردند. این تظاهرات‌ها حاکی از آن است که فاصله زمانی بین دور نخست انتخابات ریاست جمهوری و دور دوم آن متلاطم خواهد بود. مجتمع سوربن همچنان به طور جزیی در کنترل دانشجویان است. روز پنجشنبه ساختمان‌های سنتی سوربن در نتیجه این اعتراضات آسیب دید. دانشجویان با برگزاری این تظاهرات و گردهمایی‌های اعتراضی در نظر دارند صدای اعتراض خود را به گوش افکار عمومی و سیاستمداران کشور برسانند. یک دانشجوی دختر در توضیح اعتراض خود گفت خیلی وقت است که مارین لوپن صحبت از اقدامات اجتماعی بیشتری نسبت به امانوئل مکرون می‌کند، اما ما باور نمی‌کنیم. زیرا طرح‌های لوپن به همان اندازه طرح‌های مکرون اوضاع و شرایط زندگی جوانان را متزلزل می‌کند و البته لوپن رنگ و بوی نژادی نیز به آن می‌دهد. از این گذشته هیچ کدام از دو نامزد برنامه‌هایی مدون و مشخصی برای حمایت از مسائل زیست محیطی ندارند. ماموران پلیس در اطراف دانشگاه سوربن مستقر شده اند تا امنیت آن را تامین کنند. با وجود این برخی از دانشجویان توانستند با زور وارد آن شوند تا با شرکت در مجمع عمومی دانشگاه مانع از تصمیم گیری آن درباره ادامه این جنبش اعتراضی شوند. در دیوار ساختمان‌های این دانشگاه پارچه نوشته‌های آویزان شده بود که بر آن عبارت نه لوپن نه مکرون نوشته شده بود. یک دانشجوی دختر می‌گوید ما دوست داریم به نظر و رای جوانان، جوانانی که نگرانی و دغدغه‌های زیست محیطی دارند و نگران بی عدالتی‌ها، نابرابری‌ها و آینده خودشان هستند رجوع شود.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha