دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
احیای شب قدر در حرم امامین کاظمین (علیهما السلام)

حوزه/ یکی از الزامات بهره گیری حداکثری از فیوضات شب قدر، خانه تکانی دل است چه آن که دلِ صیقل یافته ولو با بار گناه می تواند راهی به سوی معبود برای خود بگشاید و بدین سان قدردان شب قدر باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ایامی قرار داریم که حقیقتاً باید آن ها را شب های روشن بندگی توصیف کرد و در این میان، شب قدر، ویژگی ها و شاخصه هایی دارد که قدردانی از آن، زمینه ساز توفیق و سعادتمندی است.

به تعبیر زیبای یکی از اساتید حوزه، در میان ۳۶۵ شب یک سال، شب قدر نزدیک ترین نقطه در خط زمان به باطن عالم است به نحوی که اوج این شب با نزول فرشتگان و روح همراه می شود و فاصله ها از بین می رود، ضمن آن که در این شب حقایق معنوی به سوی زمین سفر می کنند و راه جویندگان حقیقت و مشتاقان معنویت بسیار کوتاه و مساعد می گردد.

این درست است که همه ماه‌ها، روزها و شب‌ها و ساعات سال برای خداست و از این حیث می‌تواند هر کدام از آن ها فرصت خوبی برای تقرب الی الله و فرصت‌های خوبی برای بهره‌مندی از لطف و رحمت پروردگار عالم باشد، اما با این حال باید تأکید کرد که رمضان، به طور خاص ماه رحمت خداست و قلب چنین ماهی شب قدر است؛ شبی برتر از هزار ماه و شب تعیین مقدرات یک ساله آدمی.

واقعیت آن است که چیزی که ما را یاری می کند بیش از پیش، شب قدر را قدر بدانیم و این فرصت درک نشدنی را درک کنیم، توجه به حقایق معنوی و قابلیت های شب قدر است، چه آن که بنابر تأکیدات روایات، همه عبادات و نمازها و دعاها نیز برای همین افزایش توجه به عالم معنا و حقایق معنوی است.

از این نکته حائز اهمیت نیز نباید غافل شد که یکی از الزامات بهره گیری حداکثری از فیوضات شب قدر، خانه تکانی دل است چه آن که دلِ صیقل یافته ولو با بار گناه می تواند راهی به سوی معبود برای خود بگشاید و بدین سان قدردان شب قدر باشد.

مهربانی به گُنه کار بود عادت تو

کرمِ سفره ی غفار تماشا دارد...

القصه آن که در کنار توبه و انابه، در این شب بیش از هر چیز دیگری می بایست در اندیشه احیای دل باشیم که اگر دل احیا شد به نور الهی، راه سعادت بسیار هموار است.

شب قدر همچنین فرصت طلایی و بسیار مغتنمی است تا بنده در مسیر معرفت و شناخت خود و خالقش حرکت کند و اینجاست که به تعبیر ناب حضرت رسول اکرم(ص)، ساعتی تفکر برتر از هفتاد سال عبادت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha