سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ولی‌الله نقی پور فر

حوزه / حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پورفر گفت: با توجه به خطبه ۱۶ نهج البلاغه شایسته سالاری در سلسله مراتب اولین رسالت امام علی علیه السلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه "بیست و دومین هم اندیشی تخصصی ملّی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نَجما۲۲)" با موضوع «مبانی هستی شناختی خالق؛ مدیریت رحمانی و ارکان عرش تدبیر و فرماندهی نظام خلقت» با سخنرانی محوری حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پورفر (رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه قم) و حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت حوزه علمیه و دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر، ضمن اشاره به خطبه ۵۰نهج البلاغه گفت: آغاز وقوع آسیب های اجتماعی و به هم ریختگی جامعه معیار قرار دادن هواهای نفسانی و پیروی از آن است و این پیروی از هوای نفس است که باعث ایجاد بدعت در دین می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم بابیان خطبه ۱۶ نهج البلاغه به شایسته سالاری در سلسله مراتب اشاره و بیان کرد: امام علی علیه السلام در این خطبه فرموده اولین رسالت من شایسته سالاری در سلسله مراتب مدیریت اسلامی است که با قاطعیت آن را دنبال خواهم کرد که از فرمایش امام می توان به مهم بودن آن پی برد.

وی در ادامه افزود: در ملاک های مدیریتی و انتصابی در سلسله مراتب باید تامل داشت و با دقت در نقص هایی که در قوای سه گانه وجود دارد باید در صدد اصلاح آنها بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر با بیان اینکه ضعف در سلسله مراتب باعث بروز مشکلات می شود عنوان کرد: ضعف بزرگ ما در سلسله مراتب مدیریت اجرایی و فرهنگی است که این ها باید به عنوان بازوی ولایت فقیه نقش آفرینی کنند .

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه با تأکید بر مسئله تولید دانش بنیان گفت: با رسیدن به تولید دانش بنیان می توان از سبقت بیگانگان از مسلمانان جلوگیری کرد و عقب افتادگی تاریخی را با تولید دانش بنیان می توان جبران کرد .

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر در بخش دیگری یاد آور شد: تلازم تسبیح و استغفار با هم همراه است که باعث رشد و پیشرفت آدمی است ، زبان استغفار زبان دائمی اهل ایمان است و این عدم توجه به نقصان ها است که باعث بروز مشکلات در جامعه است و برای سلوک دینی سالم باید توبه ،استغفار و خودشناسی داشت و این باید در سیره مدیران نیز جاری باشد.

وی، با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق توسط مدیران ومسئولان تصریح کرد: رعایت اخلاق و پذیرش انتقاد از طرف مسئولین و مدیران در جامعه به پیشرفت و رشد جامعه کمک می‌کند ، قبول انتقاد و اشتباهات و خطاهای مدیران و مسئولان ارشد نشان دهنده تدین آنها است و مدیران با پذیرش خطاها و اشکالات زیردستانشان باید سعی بر حل آن داشته باشند.

لازم به ذکر است: دبیری این نشست بر عهده دکتر روح الله تولایی (دانشیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام) بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • m IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    فراد لایق و متعهد جایی در پستها ندارند هرچند افراد لایق درحال انقراض اند و همینکه مسئولین تخلف نکنند، جای سپاس دارد. مدیر مجتمع ما یک فرهنگی استاد هنرستان بود اما بسیار زبان باز و شیاد و پس از 6 سال مدیریت، بعلت فروش واحد ، از روی ناچاری بدلیل اینکه کسی مایل به پذیرش مدیریت نبود ، پذیرفتم و تمام وقت و فکر خود را صرف سامان دادن به اوضاعی کردم که مدیر قبلی بی توجهی کرده بود اما بدلیل اجرای قانون و مخالفت با اشغال دائمی فضاهای مشاع توسط برخی ساکنین من جمله فردی که دکترای عمران داشت و در مدیریت قبلی تذکر نگرفته بودند، مجبور شدم مدیریت را به فردی واگذار کنم که توان هیچ کاری ندارد اما ساکنین راضی اند کاری نشود ولی کسی مانع تخلفات انها نباشد.