شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست علمی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه اصفهان با حضور آیت الله فیاضی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین فیاضی مطابق با بیان علمای شیعه خلیفه پیامبر اکرم (ص) را دارای سه ویژگی دانست و افزود: اول اینکه منصوب از سوی رسول اکرم (ص) است که خود ایشان منصوب از سوی خداوند هستند؛ دوم اینکه معصوم است، یعنی خداوند او را از خطا حفظ می کند؛ سوم اینکه علم غیب دارد؛ و مورد اول که نصب است، رکن می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، در جلسه درس اخلاق که در حسینیه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به اینکه در معرفت امام ایمان به خلافت او رکن اصلی است، گفت: اگر امام واجب الاطاعت است، به دلیل نصب او از سوی خدا است، و اما نصب امام(ع) از سوی پیامبر(ص) است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ حضرت محمد (ص)، امام علی (ع) را وصی خود انتخاب کرده و در روز غدیر این مطلب را رسمی اعلام کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین معنای واژه «ولی» که در روز غدیر از سوی پیامبر (ص) بیان شد، گفت: مولی در روز غدیر، یعنی مولا و فرمانروا، به دلیل سوال پیامبر قبل از آن؛ اینجا مولی این معنا را دارد که امام علی (ع) واجب الاطاعت است همانطور که پیامبر واجب الاطاعت است.

وی علم غیب را امری مختص به خدا دانست و گفت: خداوند علم غیب خود را به پیامبر (ص) می دهد، و در روایت وارد است که پیامبر ص) علمش را به امیرالمومنین (ع) منتقل کردند.

حجت الاسلام و المسلمین فیاضی مطابق با بیان علمای شیعه خلیفه پیامبر اکرم (ص) را دارای سه ویژگی دانست و افزود: اول اینکه منصوب از سوی رسول اکرم (ص) است که خود ایشان منصوب از سوی خداوند هستند؛ دوم اینکه معصوم است، یعنی خداوند او را از خطا حفظ می کند؛ سوم اینکه علم غیب دارد؛ و مورد اول که نصب است، رکن می باشد.

وی تصریح کرد: اساس تشیع، اعتقاد به نصب الهی خلیفه بر روی زمین است.

استاد حوزه علمیه در ادامه به ماجرایی پرداخت که در آن مسیحیانی به سمت ابوبکر رفته بودند برای تایید خلیفه و جانشین حضرت محمد (ص)، که با سوالاتی که پرسیدند برای آنها آشکار شد که چه کسی باید خلیفه باشد؛ زیرا مطابق کتاب مقدس آنها، وصی پیامبر باید نصب مستقیم از سوی او باشد، نه انتخاب مردم؛ پس از آن خدمت امیرالمومنین (ع) مشرف می شوند و حضرت پیامبر (ص) را برای آنها معرفی کردند.

وی تأکید کرد: اگر وصی برای پیغمبر پیدا شود که همه علم های مورد نیاز را داشته باشد، و جواب های پیغمبرانه می دهد؛ و عوامل بلا را و نوع آنها را می داند و حرفش فصل الخطاب است، انساب را می داند، همه علم های همراه ملائکه را در شب قدر می داند؛ اگر شخصی این خصوصیات را داشته باشد، به وصی بودن او از سوی پیامبر (ص) ایمان می آوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha