چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
DSC_0525 (Copy).JPG

حوزه / دبیر جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه نسبت به مسائل روزمره و مبتلی به نمی توان تقلیدی عمل کرد، گفت: هم اکنون تهران محل رجوع در حوزه های علمی و محافل روشنفکری و نخبگانی است و ضرورت دارد با تأملات عمیق و دقیق نسبت به آیات و روایات، پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، دبیر جامعه روحانیت مبارز، در نشست تخصصی بررسی‌ «هویت تاریخی حوزه علمیه تهران و آینده آن» که به همت مدرسه راهبری علم و عمل، شامگاه روز سه شنبه با حضور مسئولان و مدیران مدارس علمیه تهران، در محل مدرسه تاریخی حکیم هاشم برگزار شد، با تاکید بر تاسیس مدرسه کلامی و فلسفی در شأن فلسفه و حکمت شیعی در تهران، گفت: بزرگانی هستند که می توانند با حمایت قوی از این مسئله به تحقق این موضوع کمک کنند و لازمه عملیاتی شدن این موضوع همت مسئولان حوزه علمیه تهران و سایر مسئولان مربوطه را می طلبد.

وی با بیان اینکه در حوزه فقه مملو از تلاش عظیم و قابل تقدیر مواجه هستیم، افزود: اقدامات صورت گرفته در حوزه فقه با اجرترین تلاش حقوقی معاصر جهان می باشد. فقه غیر از عبادیات می شود حقوق و حقوق پایه همه علوم انسانی است.

دبیر جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه فلسفه شیعی، ابراز داشت: هم اکنون غنای قابل توجهی در این حوزه وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به رشد علوم مربوط به فلسفه مضاف، گفت: آنچه که در علوم انسانی و در تمدن معاصر شاهد شکوفایی تفکر انسانی در دنیای معاصر هستیم ناظر به فلسفه مضاف است. وقتی وارد مباحث علوم انسانی مختلف می شوید، اینجا حوزه فلسفه مضاف است نه فلسفه محض! چیستی علوم انسانی و مبانی و اصول حاکم بر آن ها در فلسفه مضاف بحث می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از ساختارهای اجتماعی باید در فلسفه مضاف تعریف شود، افزود: در قرآن به مسئله عقلانیت اشاره شده است. سوال این است که این عقلانیت چه نوع عقلانیتی است؟ این عقلانیت مد نظر قرآن عقلانیت فلسفی است و این پیام روشنی است که جامعه را باید بر اساس تعقل بنا کرد و لذا به یک مشرب تأمل عمیق فیلسوفانه نیاز است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی در پایان با بیان اینکه نسبت به مسائل روزمره و مبتلی به نمی توان تقلیدی عمل کرد، گفت: هم اکنون تهران محل مراجعه در حوزه های علمی و محافل روشنفکری و نخبگانی است و ضرورت دارد با تأملات عمیق و دقیق نسبت به آیات و روایات، پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha