شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
DSC_0036 (Copy).JPG

حوزه / عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه مسئله فلسطین در کشورهای جهان، گفت: قضیه فلسطین در کشورهای غیر عربی یک مسئله حاکمیتی تلقی شده و گاهی در ساختار و بدنه مردمی برداشت دیگری وجود دارد و این نشان از ضعف موضع گیری امت اسلامی در قبال فلسطین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، نشست «اهل سنت ایران و آینده فلسطین» به همت مدرسه راهبری علم و عمل و گروه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی، شب گذشته در محل مدرسه راهبری علم و عمل برگزار شد.

در ابتدای این نشست؛ مصطفی ذوالفقارطلب عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس گروه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی، با بیان اینکه برگزاری این نشست نمایشی نیست، بلکه بر اساس دغدغه های جدی پیرامون مسئله فلسطین می باشد، گفت: مسلمانان در شرایط کنونی باید اندیشه امت محوری را مورد توجه قرا بدهند تا بتوانند باهم اندیشی وهم افزایی یکدیگر و نخبگان، پیوند استواری را با امت اسلامی ایجاد کنند و قضیه فلسطین می تواند عامل مهم وبارز در  ایجاد این پبوند و انسجام باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در قضیه فلسطین، دفاع از سرزمین اسلامی یکی از مصادیق بارز جهاد محسوب می شود، گفت: مسئله فلسطین از جهات مختلف، دارای جایگاه والا وارزش است و دفاع از وطن نیز از مصادیق آن می باشد.

وی به جایگاه و منزلت والای  سرزمین فلسطین در آیات قرآن اشاره کرد و ابراز داشت: خداوند متعال در قرآن کریم نسبت به جایگاه معنوی بیت المقدس می فرماید «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیر» از آیه شریفه می توان برداشت های فراوانی را در تبیین جایگاه بیت المقدس بیان کرد. قرآن کریم درباره منزلت والای بیت المقدس به عنوان قبله اول مسلمانان و مبارک بودن آن و دیگر ارزش های معنوی تصریح کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به تبیین جایگاه فلسطین در شرایط کنونی پرداخت و اظهار داشت: قضیه فلسطین در اغلب کشورهای اسلامی یک مسئله حاکمیتی وسیاسی محض تلقی شده و به نظر می رسد که مساله فلسطین به اسباب متعدد جایگاه مردمی خود را به حد مطلوب پیدا نکرده است و نخبگان امت وعلمای اسلام  در بر طرف کردن این بخش از آسیب، رسالت عظیمی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب شناسی های قضیه فلسطین بخش مردمی آن است، گفت: در بخش حاکمیتی وسیاسی کشورهای اسلامی نیز نسبت به قضیه فلسطین همنوایی واحدی وجود ندارد. برخی از این کشورها حمایت جدی، برخی دیگر تسلیم  و سایر کشورها سکوت را اختیار کرده اند.

ذوالفقارطلب با اشاره به اهداف نشست «اهل سنت ایران و آینده فلسطین»، گفت: در این نشست آنچه مورد توجه قرار خواهد گرفت آینده فلسطین با توجه به داده های کنونی است. بدین معنا که وضعیت و جایگاه کنونی فلسطین در بین حکومت ها و مردم چگونه است و اگر این گونه پیش برود، وضعیت آینده فلسطین چگونه خواهد بود و چه تدابیری را  باید اتخاذ کرد.

رییس گروه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با توجه به وضعیت بحرانی کنونی کشورهای حامی تجاوز در فلسطین اشغالی، شرایط و زمینه به نفع مردم ستمدیده فلسطین مهیا شده است که لازمه تحقق پیروزی مردم مظلوم فلسطین، بیداری امت اسلامی با نگرش امت محوری، تقوای سیاسی، انسجام  و حمایت جدی کشورهای اسلامی و نیز نهضت های آزادی بخش جهان  است که  ان شاءالله در این نشست علمی، سخنرانان و پژوهشگران فاضل و ارجمند به تبیین وضعیت مساله فلسطین، موانع، وظایف، راهکارها و چشم انداز آن خواهند پرداخت.

 ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حبیبی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    با سلام و تقدیر از متولیان این نشست مقدس خوب بود با برخی محافل دانشگاهی و رسانه ای از مردم فلسطین چه در داخل یا خارج آن ارتباط گیری و در این نشست دعوت میشدند