دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیر حوزه خواهران یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد یکی از آفات پژوهش را پرداختن به پژوهش های غیر ضروری و بدون نیاز جامعه دانست و افزود: در گذشته آثار زیادی نوشته شده است ولی برخی به فراموشی و برخی نیاز همه زمان هاست و پس از گذشت هزار سال هنوز مورد مراجعه واستفاده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی، پیش از ظهر دوشنبه در نشست تجلیل از برترین های سیزدهمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه خواهران استان یزد، ماه رمضان را بر اساس فرموده پیامبر اکرم(س)ماه برکت ،رحمت و مغفرت خواند و افزود: امیدواریم از برکات ورحمت های این ماه بهره مند و مورد مغفرت الهی قرار گرفته باشیم. زیرا بدبخت ودور از سعادت کسی است که دراین ماه از رحمت ومغفرت خداوند محروم گردد.

وی، بانوان طلبه را به بهره مندی از ساعات و روز پایانی ماه مبارک رمضان فراخواند و افزود: آنچه که مهم است این که از خدا بخواهیم عبادات و اعمال ما را بپذیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، بیان کرد: در حکمت ۴۲۸ نهج البلاغه آمده است«وَ قَالَ (علیه السلام) فِی بَعْضِ الْأَعْیَادِ: إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَهُ؛ وَ کُلُّ یَوْمٍ لَا یُعْصَی اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ عِیدٌ» یعنی حضرت در یکی از عیدها فرمود: عید از آن کسی است که روزه اش پذیرفته شده و نمازش را پاداش داده اند. هر روزی، که در آن روز، خدا را معصیت نشود، روز عید است.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی، با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره)در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: توفیق دست به قلم شدن و خلق آثار از نعمت های الهی است که شکر این نعمت موجب افزون شدن آن می شود.

وی تصریح کرد: برخی افراد از پژوهش هراس دارند، زیرا مقدمات لازم برای آنان فراهم نشده است و هنوز طعم شیرین پژوهش و آینده نگری را نچشیده اند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، به بانوان طلبه توصیه کرد: برای پژوهش خودتان یک هدفی را در نظر بگیرید زیرا هدف اصلی شما باید کشف یا تکمیل دانش بشری باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی، یکی از آفات پژوهش را پرداختن به پژوهش های غیر ضروری و بدون نیاز جامعه دانست و افزود: در گذشته آثار زیادی نوشته شده است ولی برخی که مورد نیاز جامعه نبوده به فراموشی سپرده شده است و برخی نیاز همه زمان هاست و هنوز پس از گذشت هزار سال مورد مراجعه واستفاده است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که فرموده« قَیِّدُوا العِلمَ بِالکِتاب؛ علم را با نوشتن در بند کشید»، خاطر نشان کرد: نویسنده جوانی را می شناسم که بیش از ۴۰ کتاب مفید نوشته است؛ او می گفت در سه جای منزلم قلم و دفتری گذاشته ام به محض اینکه نکته ای به ذهنم رسید یاداشت می کنم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد افزود: اگر شما برای خدا کار کردید عنایات الهی به کمک شما می آید و در این زمینه خاطره ای از آقای عبدالباقی فرزند علامه طباطبایی(ره) نقل کرد که ایشان گفت: پدرم علامه طباطبایی(ره) گاهی در نیمه های شب بدون نقطه مطالب زیادی می نوشت و فردای آن روز نقطه گذاری می کرد، دلیلش را پرسیدم فرمود: در نیمه های شب فیوضات الهی نازل می شود و بدون نقطه می نویسم تا مطلبی از دست نرود و یا علامه مجلسی مصداق دیگری است زیرا به قدری در عمر بابرکت خود کتاب نوشته است که این همه آثار علمی و پژوهشی با عمر معمولی یک انسان امکان پذیر نیست.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، برکت در کار پژوهشی را داشتن رنگ الهی دانست و گفت: اگر به خاطر خدا حرکت کردیم خداوند در کارو اثر ما برکت قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی، از ضرورت های کار پژوهشی را دانستن و آموختن ادبیات عرب از جمله صرف، نحو، لغت شناسی، و ... عنوان کرد و افزود: : پژوهشگران در این زمان برای سرعت در کار باید امور رایانه ای، تندخوانی، فیش برداری حرفه ای، تنظیم یادداشت ها، خلاصه نویسی، نقد و بازنگری، مأخذشناسی و کتاب شناسی را نیز فرابگیرند.

انتهای پیام/ ۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha