دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کشاورزی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: از میان هزار آیه‌ای که درباره مباحث طبیعت همچون جنگل، زمین، زراعت و آب و خاک در قرآن آمده است، ۵۵۰ آیه با کشاورزی مرتبط است.

حجت الاسلام رضا میقانی، کارشناس ارشد مرکز مطالعات حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه حدود ۹ درصد از آیات قرآنی مرتبط با حوزه‌ی کشاورزی است، گفت: از میان هزار آیه‌ای که درباره مباحث طبیعت همچون جنگل، زمین، زراعت و آب و خاک در قرآن آمده است، ۵۵۰ آیه از آن با کشاورزی مرتبط است.
وی افزود: وجود آیات و روایات انبوه درباره کشاورزی دلالت بر اهمیت کشاورزی در دین مبین اسلام و دیگر ادیان الهی دارد که هرکدام از عرصه‌های کشاورزی مورد اشاره آیات می‌تواند یک پروژه پژوهشی و سوژه‌ی مطالعاتی قرار بگیرد.
این پژوهشگر عرصه کشاورزی اسلامی با بیان اینکه نه تنها در آیات قرآن به اهمیت کشاورزی تأکید شده است بلکه در روایات اهل بیت(ع) نیز اهمیت، جایگاه و نقش کشاورزی در تکامل و رفع مطلوب نیازهای جامعه تبیین و تشریح شده است.
وی افزود: بر اساس آموزه‌های دینی، آب و خاک کیمیایی و بسیار ارزشمند است که در اختیار مردم قرار داده شده است که عدم استفاده مناسب از آن باعث دوری از رحمت الهی می‌شود، به همین خاطر به برنامه‌ریزی ویژه‌ای از طرف مسئولان و همچنین فرهنگ‌سازی در جهت استفاده بهینه در مسیر تولید و اشتغال نیازمند است.
حجت الاسلام میقانی تأکید کرد: حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی تاکنون پژوهش‌های کاربردی فراوانی در تبیین مبانی دینی کشاورزی صورت داده است که این تحقیقات می‌تواند برای رفع چالش‌هایی امنیت غذایی و آسیب‌های عرصه زراعت کارگشا باشد.
این استاد حوزه در پایان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی امروزه رسالت مهمی در تحقق شعار سال و فرامین اقتصادی رهبر انقلاب دارد و همچنین پیوست‌های فرهنگی و دینی مباحث کشاورزی به اجرای بهتر سیاست‌های دولت یاری می‌رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha