سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دیدار

حوزه/ هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی تسخیری با اسلاو مالی اسقف پراگ در ساختمان اصلی اسقف اعظم دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری با اسلاو مالی اسقف پراگ در ساختمان اصلی اسقف اعظم دیدار و گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش، جناب آقای اسلاومالی، اسقف پراگ، ضمن خیر مقدم به حجت الاسلام والمسلمین تسخیری و هیئت همراه برای حضور در جمهوری چک و شهر پراگ، اظهار امیدواری کرد که این دیدارها و گفت‌وگوها بتواند موجب تقویت و گسترش روابط فی ما بین شود.

در این دیدار اسلاومالی با تقدیر از فعالیت‌های گسترده حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری در راستای گسترش گفت‌وگوهای ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد؛ حضور شما در روسیه و گفتگوهای انجام شده با کلیسای شرق روسیه از جمله نقاط بارز در فعالیت‌های شما است و امیدوارم این جلسه بتوانند سرآغاز گفت‌وگوها و فعالیت‌های جدی و موثری باشد.

اسقف پراگ همچنین با بیان دیدگاه خود راجع به ملاقات عالیجناب پاپ با حضرت آیت الله سیستانی و همچنین امضای عقد اخوت میان پاپ و جناب آقای احمد طیب، رئیس الازهر مصر، عنوان کرد ؛ چنین برنامه‌ها و دیدارهایی بین رهبران بزرگ دینی می‌تواند در پیشبرد اهداف صلح‌جویانه و زندگی‌مسالمت آمیز بسیار ثمربخش باشد.

اسلاومالی افزود: در سفری که به ایران داشتم از نزدیک با فعالیت‌های دینی و مذهبی اقلیت‌های دینی ایران آشنا شدم و از اینکه اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی نمایندگانی دارند و از اقدامات دانشگاه ادیان و مذاهب که یک دانشگاه دینی به حساب می‌آید و در این دانشگاه مسیحیت و سایر ادیان مورد بحث و تحقیق و تدریس قرار می‌گیرد بسیار خوشحال شدم و امیدوارم دانشگاه ادیان و مذاهب در راستای رسالت خود زمینه‌های هرچه بیشتر فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی اقلیت‌های دینی ایران را به نحو شایسته فراهم سازد.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری نیز ضمن تشکر از اسقف پراگ و با بیان اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب یک دانشگاه بین‌المللی و تنها دانشگاه اختصاصی در مورد ادیان است گفت: در دانشگاه ادیان و مذاهب همه ادیان شرق و غرب تدریس می‌شوند و ما در این دانشگاه برای تدریس برخی از دروس دانشگاهی از بزرگان ادیان مختلفی که در ایران هستند دعوت می‌کنیم.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: با توجه به اینکه رویکرد اصلی دانشگاه ادیان و مذاهب توجه به ادیان جهت ترویج و گسترش صلح و زندگی مسالمت‌آمیز میان ادیان می‌باشد، فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علاوه بر اینکه بر فعالیت‌های علمی و آموزشی متمرکز است گفت‌وگوی ادیان در جامعه دانشگاهی را نیز در نظر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تسخیری با ابراز خوشحالی از سفر اسقف اسلاومالی به ایران گفت: ما حضور ادیان مختلف در ایران را نه تهدید بلکه فرصتی مغتنم برای خود و کشور عزیزمان می‌دانیم و امیدواریم مجددا شما را در ایران ببینیم و شما بار دیگر از نزدیک شاهد باشید که سایر ادیان در ایران چقدر آزاد هستند و یا اینکه حداقل، آزادی آنها بسیار بیشتر از آزادی مسلمانان در بیشتر کشورهای اروپایی است .

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد: گاهی یک کاندیدای مجلس شورای اسلامی مسلمان در تهران با داشتن بیش از یک میلیون رأی نمی‌تواند وارد مجلس شود و این درحالی است که یک شهروند مسیحی یا یهودی و زردشتی می‌تواند تنها با چند هزار رأی وارد مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران شده و مثل سایر نماینده‌های مجلس در تمام امور مربوط به کشور آزادانه اظهار نظر کند.

حجت الاسلام والمسلمین تسخیری تاکید کرد: در ایران همه به عنوان یک شهروند در نظر گرفته می‌شوند و در سختی‌ها و خوشی‌ها در کنار همدیگر هستند. بسیاری از مسیحیان و حتی دیگر ادیان در دفاع مقدس و جنگی که با عراق داشتیم حضور داشتند و در دفاع از خاک وطن به مقام شهادت نائل شدند و اقلیت‌های دینی ایران دوشادوش هموطنان مسلمان خود در پیشرفت و آبادانی کشور نقش دارند.

وی ادامه داد: ما بر این باور هستیم که ادیان پیام محبت، رحمت و عدالت را برای بشریت به ارمغان آورده‌اند؛ اما متاسفانه سلطه طلبان، دروغ بزرگی را در جامعه منتشر می‌کنند و علت بسیاری از اختلافات در جامعه را ادیان و مذاهب می‌دانند و این در حالی است که این مسأله با روح پیام پیامبران الهی منافات دارد.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه بیان کرد: تبیین ارزش‌های انسانی که توسط پیامبران برای انسان‌ها به ارمغان آورده شده موجب نشر فرهنگ محبت و صلح در جامعه بشری امروز است و شما بر اساس همین پیام در جامعه خود حرکت می‌کنید و تلاش می‌کنید مردم را از بندهای غیر انسانی رها کنید. بدون شک شما رهبران مسیحی نیز در برابر هر گونه ظلم و فقر و جهل ایستادگی می‌کنید همانطوری که شما مدتی را در زندان دیکتاتورهای گذشته محبوس بودید و برای دفاع از حقوق مردم مقاومت کردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha