چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
رائفی پور

حوزه/ مدیر موسسه مصاف ایرانیان گفت: دولت اگر قصد جراحی اقتصادی دارد، باید سراغ بانک ها برود، مشکل اصلی در بانک ها است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، علی اکبر رائفی پور، شامگاه سه شنبه در ویژه برنامه دهه کرامت، در گلستان شهدای اصفهان با بیان اینکه برای من ارزش ها و باورها مهم است و هیچ نسبت سببی و نسبی با مسئولین نظام ندارم، گفت: با هیچ دولتی هم عقد اخوت نبسته ام و معتقدم اگر امروز ما خود دولت سیزدهم را نقد نکنیم، فضای نقدغیرمنصفانه را به دست دشمن و رسانه بیگانه داده ایم.

پنج سال آینده پنجره جمعیتی ما بسته می شود

وی با بیان اینکه از نقدهایی که من به دولت سیزدهم دارم این است که رئیس جمهور بسیار فعال است، ولی برخی از وزرای دولت متاسفانه چون رئیس جمهور فعال نیستند، اظهار کرد: علی رغم اینکه حضور در میادین و سفرهای استانی برای مناطق محروم امری بسیار مهم و حتی مورد تاکید اسلام است، ولی رئیس جمهور بداند این سفرها به شرکت در برخی جلسات چون شورای عالی مسکن نباید لطمه بزند، ساخت سالانه یک میلیون مسکن شعار دولت است و تا رئیس جمهور شخصا بالای سرکار نباشد، کار حل نخواهد شد.

مدیر موسسه مصاف ایرانیان تصریح کرد: پنج سال آینده پنجره جمعیتی ما بسته می شود و اگر در این پنج سال کار جدی کردیم، موفق شده ایم و گرنه میدان و عرصه را باخته ایم.

وی با اشاره به اینکه از دیگر نقدها به دولت سیزدهم ضعیف بودن تیم رسانه ای دولت است، چرا که استراتژی خاصی ندارند، عنوان کرد: دولت کارهای زیادی انجام داده که تقریبا هیچ کس خبر ندارد؛ این یک ضعف است؛ خزانه ارزی دولت به صورت خالی تحویل دولت سیزدهم داده شد، بنابراین دولت فعلی چاره ای جز حذف ارز ۴۲۰۰ نداشت.

رائفی پور با اشاره به اعداد و ارقام نجومی با ضریب هزار میلیارد تومانی به عنوان بدهی های متفاوتی که دولت قبل برای دولت سیزدهم به میراث گذاشته است، گفت: معتقدم یکی از دلایل اصلی انتخاب وزرای غیرهمجنس در این دولت، این بود که رئیس جمهور به دنبال ایجاد یک همدلی حداکثری در کشور میان همه سلایق بود.

یکی از مشکلات عمده ما دخالت دولت‌ها در امر اقتصاد است

وی در توضیح ضعیف بودن عملکرد تیم رسانه ای دولت، متذکر شد: بِرَند اصلی دولت سیزدهم مبارزه با فساد است، در همین عرصه تیم رسانه ای دولت ضعیف عمل کرده، به عنوان مثال خودروسازان از مظاهر فساد در کشور محسوب می شوند که دولت باید عملکرد مناسب تری از خود نشان می داد.

رائفی پورتصریح کرد: معتقدم فساد در خودروسازان یک فساد اقتصادی نیست، بلکه فساد سیاسی است.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع اقتصاد در جهان امروز، گفت: بدانید اجماع بین اقتصاددان ها امری ناممکن است، ما به تعداد اقتصاددان ها نظریه و نظر داریم، اما چیزی که از اجماع مهمتر است این بوده که یک اقتصاددان در ایران باید علاوه بر تخصص در امور اقتصادی و مالی و حسابرسی، مسلط به مباحث مختلف چون سیاست و جامعه شناسی هم باشد تا بتواند نظریه ای عملیاتی بدهد؛ اقتصاددان در ایران باید مسائل فرهنگی و اجتماعی را درک کند، چرا که برای گرفتن تصمیم اقتصادی در ایران، باید از یکسری مسائل فرهنگی و اجتماعی و حتی امنیتی آگاه بود.

مدیر موسسه مصاف ایرانیان با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات عمده ما دخالت دولت‌ها در امر اقتصاد است، خاطرنشان کرد:‌اگر امروز شاهدیم که دولت دست به جراحی اقتصادی می زند و نسبت به حذف یارانه آرد و گندم اقدام می کند، دلایل جهانی دارد، چرا که صهیونیست ها براساس یک پروتکل درونی در پی ایجاد قحطی در دنیا هستند، ولی دلایل این جراحی باید برای مردم شفاف بازگو می شد.

مستند بیان مکنم مخالف دادن یارانه نقدی هستم

وی افزود: امروز برای تصمیمات اقتصادی کشور باید مدیریت واحد آب، مدیریت واحد مسائل کشاورزی و حتی مدیریت واحد انرژی داشت، چرا که اگر فقط به فکر آب بودیم، انرژی و برق مشکل زا می شود؛ اگر فقط به فکر کشاورزان باشیم، مسائل آب بین استانی و امنیتی ایجاد می شود.

رائفی پور تاکید کرد: نظریه های اقتصادی قابل اجرا برای همیشه نیست، بلکه اجرا و یا عدم اجرای نظریه اقتصادی بستگی به شرایط روز و اقتضائات اجتماعی دارد، به عنوان مثال اگر یک‌ روز حذف کوپن کاری درست بود، امروز برگشت به سیستم کالابرگی به همان میزان درست است، چون شرایط ایجاب می کند.

مدیر موسسه مصاف ایرانیان خاطرنشان کرد: وقتی سخن از تاثیر فرهنگ در تصمیمات اقتصادی می گوییم یعنی اینکه طبق آمارها ایران در میان کشورهای خاورمیانه بیشترین دور ریز سرانه غذا به نسبت جمعیت در سال را دارد، به نحوی که حدوداً ایران میزان غذای ۱۰تا۱۵میلیون نفر را به صورت سالانه دور می ریزد؛ این اثبات کننده تاثیر فرهنگ در اقتصاد است.

وی یادآور شد: اگر امروز شاهد تورم اقتصادی هستیم چون که در مقابل خلق نقدینگی، رشد تولید در کشور نداریم و این موجب تورم می شود، ولی در کشورهایی مثل عراق که تورم بسیار کمتر از ایران است چون دقیقا به همان میزان فروش نفت واردات کالا انجام می شود، تورم ایجاد نمی شود.

رائفی پور تصریح کرد: از ابتدا، با دادن یارانه درحالی که مکررا دولت ها خلق نقدینگی می کنند مخالف بودم، چون اشتباه محض است، اگر امروز مخالف دادن یارانه ۳۰۰هزارتومانی هستیم به این علت است؛ روزی که یارانه ۴۵هزار تومانی داده می شد، دلار هزار تومان بود، یعنی یارانه ماهانه معادل ۴۰دلار بود که معادل ریالی همین یارانه باید یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان پرداخت شود که نمی شود.

وی عنوان کرد: دولت اگر قصد جراحی اقتصادی دارد، باید سراغ بانک ها برود، مشکل اصلی در بانک ها است.

مدیر موسسه مصاف ایرانیان توضیح داد: همیشه دولت خلق پول ندارد، بلکه براساس سیاست هایی محو پول هم دارد، بانک ها با دادن وام، خلق پول و با پس دادن وام، محو پول می کنند.

وی اظهار کرد: امروز تقریبا ۵ هزار هزار میلیارد تومان میزان نقدینگی ارزی و ریالی در بانک ها است که ۸۵درصد آن متعلق به دو درصد حساب ها است؛ این حساب ها متعلق به فرد نیست بلکه متعلق به شرکت هایی است که خود بانک ها براساس نقشه هایی ایجاد کردند.

رائفی پور خاطرنشان کرد: امروز بهترین ملک‌های کشور متعلق به بانک ها است؛ ایران بهشت بانک ها است؛ یکی از بزرگترین اثرات خلق نقدینگی که تورم زا هم هست ایجاد هایپرمال های بزرگ در ایران ۸۰میلیونی است؛ ایران مال با وسعت تقریبا ۲میلیون مترمربعی، از بزرگترین مکان های تجاری جهان محسوب می شود، ایران از حیث بزرگترین هایپرمال ها در جهان رتبه اول را داراست که همه آنها را بانک ها براساس خلق پول ایجاد کرده اند.

ایران بهشت بانک هاست | صهیونیست ها به دنبال ایجاد قحطی در جهانند | تیم رسانه ای دولت ضعیف است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha