شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حرم امام رضا

حوزه/عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: بی شک تلاش برای حل مشکلات مردم، تأسی به سیره نورانی امام رضا(ع) است.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک سالروز ولادت باسعادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) ابراز داشت: اهل بیت (ع) از جمله آقا امام رضا(ع) نه تنها به فکر هدایت فکری، معنوی و فرهنگی مردم بودند بلکه نسبت به رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی آن ها نیز اهتمام ویژه ای داشتند.

وی افزود: امام رضا (ع) در حدیثی نورانی در باب وجوب زکات می فرمایند:"خداوند مردم سالم و تندرست را مکلف کرده تا به کار مردم زمین‌گیر و گرفتار رسیدگی کنند. در عین حال پرداخت زکات موجب برکت مال و زمینه‌ساز رأفت و مهربانی به ناتوانان و توجه به مسکینان و انگیزه مردم به برابری و تقویت فقیران و کمک کردن به آن‌ها برای انجام تکلیف‌های الهی است".

وی همچنین بیان داشت: در روایت داریم که فردی به حضرت رضا(ع) عرض کرد: "کوفه به من نمی‌سازد و زندگی در آن همراه با مضیقه است. زندگی ما در بغداد بود و در آنجا در روزی بر مردم باز است که امام رئوف به ایشان فرمودند: اگر می‌خواهی بیرون بروی برو. چراکه امسال، سال آشفته‌ای است و مردمان را چاره‌ای جز طلب روزی و کوشش برای به دست آوردن معیشت خوب نیست. پس طلب و کوشش را برای به دست آوردن امکانات زندگی از دست نده".

این مدرس دانشگاه گفت: از نگاه امام رضا(ع)، کار کردن و تلاش برای کسب روزی حلال و نیز تلاش برای حل مشکلات مردم جایگاه والایی دارد تا جایی که حضرت می فرماید: "کسی که با کار و کوشش، در جست‌وجوی مواهب زندگی برای تأمین خانواده خویش است پاداشی بزرگ‌تر از مجاهدان راه خدا دارد".

وی افزود: در شرایط کنونی که متأسفانه وضعیت اقتصادی و معیشتی برخی از خانواده ها در شرایط مساعدی قرار ندارد، تأسی به سیره نورانی حضرات معصومین(ع) از جمله امام رضا(ع) که ولی نعمت ما ایرانیان به شمار می روند، باعث می شود که تا حدودی سختی و رنج مشکلات زندگی کاسته شود، ضمن آن که همدردی با مردم و محرومان و تلاش برای کاستن از مشکلات آن ها برای خود انسان نیز برکات روحی و معنوی خاصی به همراه دارد که نباید از آن غافل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha