پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
المصطفی

حجت الاسلام والمسلمین صالح تصریح کرد: اگر در حوزه های علمیه دچار ‌علم‌زدگی محض بشویم آن روز، روز سقوط ما خواهد بود. لذا علم، عبادت و بصیرت هر کدام در جایگاه خودش باید حفظ شود و امروز جدی ترین مطالبه دشمن غفلت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والملسمین محمدرضا صالح، در نشستی با کارکنان و اساتید جامعه المصطفی خراسان با اشاره به ابعاد حیات امام رضا علیه السلام اظهار داشت: امام رضا علیه السلام اقیانوس بزرگ علم، دانش، تقوا و انسانیت است. انسانی که ارزش های انسانی در زندگی او موج می زند و مانند دریایی از ارزش ها و مملو از گوهرهایی که هر کدام از آن ها می تواند باعث ثروتمندی و ارزش انسان گردد.
وی افزود: امام هشتم از جنبه های مختلف برای ما الگو است و هنگامی که بحث پیشوایی اهل بیت علیهم السلام برای ما مطرح می شود، نمی شود به یکی از ابعاد بسنده کرد. در جوامع چنین است که برخی بیشتر به ابعاد اخلاقی، عبادی و یا در نهایت به آداب اجتماعی امام توجه دارند. اما آنچه در معارف و عقاید مکتب اهل بیت(ع) به ما رسیده است آن است که اما ائمه اطهار (ع) در جمیع ساحات زندگی برای ما نقش الگویی دارند و پیشوا و مقتدای ما هستند.
حجت الاسلام و المسلمین صالح ادامه داد: یکی از ابعاد گسترده حیات ائمه(ع) ابعاد سیاسی و اجتماعی آن هاست. نوع مواجه ائمه اطهار علیهم‌السلام با شرایط پیچیده سیاسی در عصر خودشان یک الگوی بزرگ است.
وی اضافه کرد: تلاش ائمه اطهار علیهم السلام در مبارزه با ظلم و بی عدالتی و تلاش برای توسعه عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یک فصل مشابهی از حیات آن بزرگواران را تشکیل داده است.
حجت الاسلام و المسلمین صالح گفت: مکتب تشیع یک مکتب زنده است؛ هرچند مبارزه با ظلم، وجوه مختلف دارد. گاهی اوقات با روشنگری، با توسعه دانش و شناخت مردم، با ارتقای سطح معلومات مردم، آگاهی بخشی به جامعه، مردم را نسبت به وظایف و رسالت اجتماعی خودشان آشنا می کرده اند و هرگاه ضرورت می دیدند اقدام به قیام و مبارزه مسلحانه می کردند همان امامی که در حوزه علم و روشنگری و ارتقاء دانش بشری بود شمشیر بر می دارد و دست به مبارزه می زند و همان جا نیز نقش پیشوا را ایفا می کند و دعوت می کند، شناخت می بخشد، خطبه می خواند، به گونه ای که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فقط در یک نیمروز از صبح تا عصر عاشورا شش بار به ایراد سخن پرداخته است، چون هدف جنگ نبوده است و اصلاح جامعه بوده است و در هنگام جنگ مراقبت بر وقت نماز داشته اند.
وی تصریح کرد: ابعاد حیات انسانی اهل بیت علیهم السلام بسیار جذاب و در واقع یک حیات دارای ابعاد مختلف است و تربیت اهل بیت علیهم السلام یک تربیت چند جانبه است. یعنی هریک از افراد جامعه انسانی باید نسبت به مسائل سیاسی و مسائل اجتماعی و جهانی روز بی تفاوت نباشد.
رئیس نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان یادآور شد: امروز همه المصطفائیان اساتید، کارکنان و بویژه طلاب به عنوان جوانان مشتاقی که از سراسر جهان برای یادگیری معارف اسلام ناب به اینجا آمده اند و مورد تعلیم و تربیت ما هستند باید روح ائمه اطهار را در ما مشاهده کنند. آشنایی با مسائل روز باشند.
وی افزود: امروز حرکت ما و طلاب ما در المصطفی باید پویا شوند و فضای جامعه المصطفی به عنوان یک نهاد فرهنگی الهام بخش باشد. رصد مناسبت ها، تولیدات رسانه ای، مسائل روز جهان، و سایر موارد باید توسط طلاب ما تحلیل شوند و برای این کار مدارس المصطفی باید به صورت بین المللی حرکت کنند و از کوچکترین مسائل بین المللی غافل نشوند تا یک فرد آگاه به زمان و شگردهای دشمن و رسالت مدار تربیت شود.
حجت الاسلام و المسلمین صالح ادامه داد: امروز اگر در حوزه های علمیه دچار ‌علم‌زدگی محض بشویم آن روز، روز سقوط ما خواهد بود. لذا علم، عبادت و بصیرت هر کدام در جایگاه خودش باید حفظ شود و امروز جدی ترین مطالبه دشمن غفلت است.
وی اضافه کرد: امروز باید شعور سیاسی و نگاه امتی در طلبه ما تقویت شود و امت اسلام را یک امت ببیند، چرا که سیره امام رضا علیه السلام این گونه بود، لذا با همه ادیان نشست محترمانه و گفتگوی علمی داشت و ایشان به مسلمانان نگاه امتی و به ادیان نگاه انسانی داشتند و طلبه ما باید این روحیه را در خود تقویت کند.
حجت الاسلام و المسلمین صالح اظهار کرد: نباید تقریب مذاهب اسلامی نادیده گرفته شود لذا مرتب باید در فضای تبلیغاتی و علمی و فرهنگی المصطفی مبانی اتحاد و انسجام جهان اسلام بیان شود و ذهن طلبه ما با این مبانی آشنا و بیشتر بر مبانی قرآنی و روایی و سیره رهبران سیاسی ما تأکید شود. چرا که طلبه ما در بازگشت به کشور با انبوهی از ادیان مکاتب و مذاهب مواجه است. لذا نباید در جوار امام رضا علیه السلام با نگاه ستیز با ادیان و مذاهب پرورش یابد.
وی تصریح کرد: المصطفائیان باید همگامی و همراهی با نگاه رهبر معظم انقلاب را در این مسئله که می فرمایند توهین به مقدسات جایز نیست را سرلوحه امور قرار دهند و تبدیل به محور گفتگوی ادیان و اتحاد باشند و اندیشه سیاسی اهل بیت علیهم السلام یک اندیشه راهگشا برای ما و دنیای امروز است.
رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان تصریح کرد: یک فرد پر محبت در زندگی می تواند جبران همه کسری ها و نواقص را بکند و محبت در همه ابعاد زندگی تاثیر گذار است. این مسئله در سیره اهل بیت علیهم السلام بویژه امام رضا علیه السلام یک شاخص رفتاری است که به عنوان نمادی از عقلانیت در بیان آن ها یاد شده است، و لذا مدارا با مردم نشان خردمندی است. لذا امام علی علیه السلام می فرمایند اول العقل التودد، یعنی پایه و گام اول زندگی عقلانی تودد است.
وی متذکر شد: مهربانی باید خالصانه باشد. یعنی فرد کار را با میل و رضایت انجام دهد. قدرشناسی نشانه مهربانی است. همه باید نسبت به اطرافیان نسبت به زحمات‌شان بدون چشم داشت توقع و مهرطلبی، قدردان باشند. مهرطلبی به واسطه خدمات، عدم برخورداری از روحیه انتقاد پذیری در سیره رضوی بسیار مذموم است.
حجت الاسلام و المسلمین صالح گفت: مهربانی کلید و عامل ایجاد ارتباط مؤثر با اطرافیان است. امام رضا علیه السلام فرمودند ارتباط و مهر و محبت با ارحام موجب طول عمر است و این مسئله به عنوان یک اصل اساسی در سیره امام رضا علیه السلام پیوسته نقل شده و در این موضوع همه مردم مخاطب ما هستند.
وی خاطر نشان کرد: مهربانی علاوه بر سلامت روان و ایجاد نشاط درونی در شخص، به واسطه احساس رضایت در بدن، کاهش استرس و اضطراب در سلامتی جسم افراد هم تأثیرگذار است.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha