یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمد مهدی احمدی فراز

حوزه/ چهارمین نشست علمی صحیفه پژوهی با موضوع، «تبیین فرایند کاربردی سازی صحیفه سجادیه در ارتقای سلامت اخلاقی و سلامت معنوی» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمد مهدی احمدی فراز، به‌عنوان ارائه‌دهنده چهارمین نشست صحیفه پژوهشی، تبیین فرایند کاربردی سازی صحیفه سجادیه در ارتقای سلامت اخلاقی و سلامت معنوی را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: در حوزه صحیفه سجادیه باید کارهای بنیادینی را دنبال نماییم؛ در عین ارزشمندی آموزش مقاطع و دوره‌های صحیفه سجادیه، ناظر به خلأهای معنوی بشری امروز، نباید از ظرفیت تحول بنیادی صحیفه سجادیه در عرصه بین‌الملل غافل شویم.

وی با بیان این که رشد عرفان‌های نوظهور به‌خاطر گسترش تقاضای بشر امروزی شکل‌گرفته است، اظهار داشت: در حوزه صحیفه سجادیه باید کارهای مستمر و پایدار را دنبال نماییم؛ بیان تجربه‌های ارزشمند نیازمند نگاه فرایندی و راه‌اندازی اتاق فکر است.

این استاد دانشگاه، با اشاره به این که مردم عموماً هنگام مشکلات سراغ دعا می‌روند، اظهار داشت: در نگاه صحیفه سجادیه، دعاها فرایندی به‌هم‌پیوسته برای هدایت انسان به قرب الی الله است؛ هدف از دعاخوانی باید باهدف ائمه از دعا همخوانی پیدا کند و فلسفه اذکار امام سجاد علیه‌السلام موردتوجه قرار گیرد.

دکتر احمدی فراز، جامعیت نگری به دعا را از الزامات کار برای دعا توصیف کرد و با بیان این که دعا از منظر صحیفه سجادیه، تحول اساسی را در خود انسان ایجاد می‌کند، اظهار داشت: با دعا تمام ارتباطات انسانی متحول خواهد شد.

وی با بیان این که دعا با تاثیرگذاری در روان افراد اخلاق انسان را ارتقاء می دهد، خاطرنشان کرد: امام سجاد علیه السلام در جایگاه امامت برای رشد اخلاقی جامعه، فرایند اثرات دعا را به خوبی تعریف نموده اند. دعا اثری ماوراء هم برای دعا کننده و هم برای دعا شوند می‌گذارد.

دکتر احمدی فراز، در ادامه بخشش و عدم بخشش را از موضوعات کلیدی جامعه امروزی در حوزه اخلاق توصیف کرد و اذعان داشت: با دعا و صحیفه سجادیه می‌توان بخشایشگری به فرد ارائه نماییم، تا شهد شیرین و ارزشمند بخشایشگری را تجربه نماید؛ اگر ارتباط انسان با دعا درست و ناظر به تجربیات اکتسابی روشمند اعمال گردد، هیچ‌گاه ارتباط خود با دعا و صحیفه را از دست نخواهد داد.

این محقق و پژوهشگر، بر اهمیت نیازسنجی‌ها و احصا خطایابی‌ها، پیش از انتقال باورها، تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: در ارتقای سلامت اخلاقی در حوزه اخلاق، باید به مراحل و فرایندهای کسب حالات نفسانی که تخت تأثیر باورهاست توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

دکتر احمدی فراز، افزود: در کار بر روی اخلاق، باید به حوزه باورها توجه داشته، اعتقادات به‌صورت حقیقت تزریقی و اکتسابی و حوزه تربیت به‌عنوان مقوله‌ای اکتشافی موردتوجه قرار گیرد.
وی صحیفه سجادیه را یکی از بهترین روش‌های تقویت باورهای دینی توصیف کرد و اذعان داشت: در فرایند کاربردی سازی صحیفه سجادیه برای ارتقای اخلاق، باید فرایندها استمرار داشته باشد؛ در کاربردی سازی، نیاز مخاطب شناسایی و بر اساس طراحی دقیق نیازها، ارائه درست در دستور کار قرار می‌گیرد.

سخنران این نشست علمی، آموزش الفبای دریافت و ارتباط با دعا را، پیش از ورود به مقوله صحیفه سجادیه مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: در حوزه اخلاق، ارتباط با خود و دیگران بسیار پررنگ بوده، معنویت در بعد جسم و روان تأثیر متقابل دارد. اگر معنویت مبتنی بر دعا پیگیری شود، اثرات ارزشمند و پایداری را در حوزه سلامت اخلاقی در پی خواهد داشت.
وی در ادامه با بیان این که دعای مکارم‌الاخلاق، اخلاق کریمانه را تبیین و به زیبایی معارف، محاسن و مصادیق اخلاقی را ارائه نموده است، خاطرنشان کرد: این که چگونه باور بخشایشگری در مخاطب ایجاد شود، نیازمند توجه به فرازهای متعددی از مضامین دعاست. در تقویت بنیه‌های بخشایشگری با دعا، فرایند نحوه ارائه و اصلاح نوع نگاه‌ها به دعا، مورد تاکید است.
دکتر احمدی فراز، در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به تأسیس پژوهشکده مطالعات معنوی، اظهار داشت: با تأسیس کارگروه‌های تخصصی پژوهشکده مطالعات معنوی، معنویت کاربردی در حوزه دعا در حال طراحی است.

«فرایند کاربردی سازی صحیفه سجادیه در ارتقای سلامت اخلاقی و سلامت معنوی» بررسی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین فؤادیان نیز به‌عنوان ناقد این نشست علمی، تصریح کرد: هر دانشمند، فرهیخته و متفکری به سمت صحیفه سجادیه رجوع کند، در برابر این آینه تمام‌نما، نکات بدیع و جدیدی را بازخوانی و خوانش نوینی از این ادعیه نصیبش خواهد شد.

وی به خدمات ارزشمند دکتر احمدی فراز در نشر معارف و بهره‌گیری ایشان از دانش‌های جدید علوم‌انسانی اشاره کرد و گفت: استاد احمدی فراز احصا نکات روان‌شناسی جدید و جذاب از صحیفه سجادیه را ناظر به خلأهای علمی و پژوهشی ارائه دادند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی، با بیان این که دانش‌های نو و لؤلؤهای گران‌بها را باید از دل دریای صحیفه استخراج نماییم، اظهار داشت: مسائل عادی زمانی که با علوم جدید ارتباط می‌یابد، برای دانشمندان دستاوردهای فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند؛ صحیفه سجادیه متن دست اولی است که گوهرهای ارزشمندی برای متخصصان حوزه‌های مختلف دانشی خواهد داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطراتی را از مواجهه و رویارویی اساتید و اندیشمندان حوزه‌های مختلف دانشی با فرازهایی از دعاهای نورانی صحیفه سجادیه ارائه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فؤادیان در بخش پایانی سخنان خود بحث سلامت اخلاقی و بهداشت معنوی جسم، روح و روان را مورد توجه قرارداد و اذعان داشت: هنرمندی حضور در محضر صحیفه سجادیه بر این است که از جاهایی که عموم فکر نمی‌کنند، بتوان مقوله‌های معرفتی چون؛ بخشش را احصا نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha