دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1030156
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
آثار شهادتین با محوریت نهج البلاغه

حوزه/ در نشست معارفی جمعی از زائرین در حال تشرّف به حج بیت الله الحرام، آثار شهادتین بر محور معارف نهج البلاغه تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در نشست معارفی جمعی از زائرین در حال تشرّف به حج بیت الله الحرام، حجت الاسلام ایمان شکیبایی به تبیین آثار شهادتیْن بر محور معارف نهج البلاغه پرداخت.

وی، در ابتدا به بیان کرامت کعبه در قالب حدیثی از نبی مکرم اسلام پرداخت و گفت: پیامبر خدا(ص)فرمود: «أَکْرَمُ الْبُیُوتِ عَلی وَجْهِ اْلأَرْضِ أَرْبَعَةٌ: الْکَعْبَةُ وَ بَیْتُ الْمَقْدِسِ وَ بَیْتٌ یُقْرَأُ فِیهِ الٌقُرْآنُ وَ الْمَساجِدُ». «گرامی ترین خانه بر روی زمین، چهار خانه است: کعبه، بیت المقدس و خانه ای که در آن قرآن بخوانند و دیگر مساجد.»

وی، افزود: شما عزیزانی که قرار است إن شاء الله با سلامت و عافیت در سرزمین مکه حاجی و حاجیه بشوید باید خیلی شاکر این دعوت و موهبت الهی باشید و از لحظه لحظه آن سفر معنوی بهره ببرید.

حجت‌الاسلام شکیبایی، گفت: همانطوری که مقام معظم رهبری چند روز پیش در جمع کارگزاران حج به ایراد سخن پرداختند به این نکته اشاره کردند که حجاج در آن کشورها وقتشان را در بازار تلف نکنند و اگر بناست سوغاتی تهیه بشود از کشور خودمان آن سوغات تهیه بشود و تقدیم عزیزانتان کنید و آنجا فقط فکر و ذهنتان پیشرفت معنوی باشد.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه، افزود: توجه داشته باشید کعبه جایی است که نگاهش به دنیا و آخرت می ارزد چرا که امام صادق(ع) فرمودند: «مَنْ نَظَرَ إِلَی الْکَعْبَةِ بِمَعْرِفَةٍ فَعَرَفَ مِنْ حَقِّنَا وَ حُرْمَتِنَا مِثْلَ الَّذِی عَرَفَ مِنْ حَقِّهَا وَ حُرْمَتِهَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَکَفَاهُ هَمَّ الدُّنْیَا وَ الاْآخِرَةِ». «هرکس از روی معرفت و شناخت، به کعبه نگاه کند و حق و حرمت ما را مثل همان که از حق و حرمت کعبه می شناسد، بشناسد، خداوند گناهانش را می آمرزد و او را از اندوه دنیا و آخرت کفایت می کند.»

استاد نهج البلاغه، گفت: الحمدلله امسال جمعی از هموطنان عزیز ما توفیق حج و زیارت پیدا کردند و إن شاء الله برای تمام آرزومندان در آن سرزمین وحی دعاگو باشند.

وی، افزود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۴٧ نهج‌البلاغه تذکر مهمی داده اند و فرموده اند: «الله الله فی بیت ربکم لاتخلوه ما بقیتم...» :«از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره خانه پروردگارتان (خانه کعبه)، مبادا تا زنده هستید،آن خانه از شما خالی بماند،که اگر رها شد،مهلت داده نمی شوید و به عذاب دچار می گردید و اگر از شما خالی ماند، کیفر خداوند فرصت زندگی به شما نمی دهد.»

حجت‌الاسلام شکیبایی، به یکی از اساسی ترین موضوعات مهم اسلامی اشاره کرد و در ادامه به مهمترین آثار شهادتین که هم در دنیا و هم در لحظه تلقین و برزخ و نیز آخرت و قیامت با آن مواجه می شویم با محوریت معارف نهج‌البلاغه به بیان ١٠ اثر مؤانست با آن پرداخت که بطور فهرست وار در ادامه به آنها اشاره می کنیم :
شهادتین باعث بالا رفتن اذکار عبادی می‌شود (شَهَادَتَیْنِ تُصْعِدَانِ الْقَوْلَ) خطبه ١١۴
شهادتین موجب بالا رفتن عمل صالح می‌شود (تَرْفَعَانِ الْعَمَلَ) خطبه ١١۴
شهادتین باعث سنگینی میزان عمل می‌شود (لَا یَخِفُّ مِیزَانٌ تُوضَعَانِ فِیهِ) خطبه ١١۴
بدون شهادتین میزان عمل، وزنی نخواهد داشت (لَا یَثْقُلُ مِیزَانٌ تُرْفَعَانِ عَنْهُ) خطبه ١١۴
شهادت به توحید مانند حبل الله قابل تمسک و موجب نجات است (نَتَمَسَّکُ بِهَا أَبَداً مَا أَبْقَانَا) خطبه ٢
شهادت به توحید، ذخیره روزهای هول و ترس بویژه هول محشر است (نَدَّخِرُهَا لِأَهَاوِیلِ مَا یَلْقَانَا) خطبه ٢
شهادت موجب استحکام درونی ایمان میشود ( (فَإِنَّهَا عَزِیمَةُ الْإِیمَانِ) خطبه ٢
راه‌گشای احسان است (فَاتِحَةُ الْإِحْسَانِ) خطبه ٢
شهادت به توحید، موجب رضای خداوند است (مَرْضَاةُ الرَّحْمَنِ) خطبه ٢
شهادت به توحید، دور کننده شیطان است (مَدْحَرَةُ الشَّیْطَانِ) خطبه ٢
استاد حوزوی، در پایان از زائرین عازم سرزمین وحی درخواست کرد به نیابت از همه هموطنان عزیزمان به ویژه عزیزانی که اگر عمرشان به دنیا می بود امسال عازم بیت الله الحرام می شدند اما به دلایل مختلفی همچون کرونا و سوانح مختلف دار فانی را وداع گفتند، نائب الزیاره باشند و دو رکعت نماز بخوانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha