سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
همایش ملی فقه نظام

حوزه/نخستین همایش ملی «فقه نظام ساز» با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی در موسسه آموزش عالی امام رضا (ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نخستین همایش ملی «فقه نظام ساز» با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی در موسسه آموزش عالی امام رضا (ع) قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، دبیر علمی این همایش با اشاره به پیچیدگی مسائل جامعه امروزی، گفت: به دلیل ارتباطی که پدیده‌های اجتماعی با یکدیگر دارند، با فقهی که به مسائل جمعی توجهی نمی‌کند نمی‌شود، پاسخگوی مسائل و سوالات جامعه بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در چنین شرایطی ضروری است تا فضلای حوزه مبانی فقه اجتماعی و کارآمد را استخراج کنند.

وی با تشریح جزئیات همایش ملی فقه نظام‌ساز، ابراز کرد: این همایش به سه هدف مهم نزدیک‌سازی افق‌های نگاه و نظریه‌ها در این حوزه، ایجاد بستر لازم برای آموزش و پژوهش مؤسسات و تقویت و توسعه گفتمان دامنه ادبیات در این حوزه می‌پردازد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بحث نظام‌سازی فقهی عمدتاً پس از انقلاب مطرح شده و یک سیر صعودی داشته است و امروز در یک نقطه مطلوب از طرح شدن قرار دارد، اما دیدگاه‌ها و نظریه‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد و این همایش یکی از اهداف اساسی خودش را متناظر کردن این دیدگاه‌ها قرار داده است.

دبیر علمی همایش ملی فقه نظام‌ساز با اشاره به اینکه این مباحث در حد تئوری باقی نخواهد ماند، عنوان کرد: واحدهای درسی با این عنوان در برخی از مؤسسات در حال انجام است که این همایش به این حرکت توان بیشتری می‌بخشد و فضا و افقی برای توسعه این مباحث پیدا می‌شود، بنابراین یک تئوری صرف نیست و هرگاه مباحث آموزشی عمق پیدا کند، به مسائل اجتماعی سرریز می‌کند که بر آن اساس می‌توان برای مسائل جامعه نسخه‌هایی پیچید.

در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان، دبیر اجرایی این همایش با اشاره به برگزاری پانزده پیش نشست قبل از برگزاری همایش، گفت: ۳۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد و از مجموعه مقالات و دیگر آثار پژوهشی مرتبط با فقه نظام ساز رونمایی شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha