یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه باید هر کسی که در مسجد فعالیتی دارد خود را مالک مسجد نداند، گفت: نقش محوری امام جماعت در مساجد پررنگ دیده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز در دیدار محمدحسین باغبانها (مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین) گفت: خداوند در آیه ۱۸ سوره جن می‌فرماید «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» یعنی مساجد مخصوص پرستش ذات یکتای خداست پس نباید با خدا احدی غیر او را پرستش کنید، یعنی در مساجد غیرخدا را به عنوان محور قرار ندهید و هر کس به مسجد می‌آید باید همه فعالیت‌هایش سمت و سوی خدایی داشته باشد.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه باید هر کسی که در مسجد فعالیتی دارد خود را مالک مسجد نداند، خاطرنشان کرد: طبق آیات الهی مساجد فقط به خداوند تعلق دارد و اگر بتوانیم فرهنگ اخلاص را در مساجد جا بیندازیم درک می‌کنیم هر کاره‌ای هم هستیم مسجد فقط متعلق به خداست. برای مثال کسی که برای ساخت مسجد هزینه ‌می‌کند باید در راه خدا باشد و این کار خیر نباید باعث شود که پس از ساخت مسجد، خانه خدا را ملک شخصی بداند و بخواهد صرفاً برنامه‌ها و ایده‌های خود را پیاده کند، چرا که در این شرایط مسجد روح و اثرگذاری معنوی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مسجد محور کار است، جغرافیای این امت مسجد است و محور مدیریتی انسانی آن نیز امام جماعت است، بنابراین جایگاه امام جماعت باید جدی دیده شود و امام جماعت محور هر مسجدی قرار گیرد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: در قرآن و روایات ما چیزی به عنوان پیش‌نماز نداریم، بلکه امام جماعت داریم و امام جماعت در هر محله‌ای مسئولیت‌های متعددی بر عهده دارد و نباید خود را صرفاً پیش‌نماز بداند.

وی ادامه داد: حضور گروه‌ها و نهادهای مختلف در مسجد باید تبدیل به فرصت شود و شرایط باید به گونه‌ای باشد به واسطه این شرایط خدا را شاکر باشیم و شاهد باشیم که کارها با هم‌افزایی و وحدت بیشتری پیش می‌رود و اختلافات کاهش پیدا می‌کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) وقتی به مدینه آمدند در همان ابتدا مسجد بنا کردند و این مهم نشان دهنده اهمیت مسجد در نظام دینی است. اگر در مسجد همه به صورت همدل، همراه و هم‌افزا فعالیت کنند، همه مواردی که در برخی مساجد تهدید است به فرصت تبدیل می‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: اگر مردمی‌کردن کانون‌ها را مهم ببینیم و جدی بگیریم کارها با سرعت و اثرگذاری بیشتری پیش می‌رود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: هر مسجد فعالی حداقل یک مجاهد فرهنگی فعال حضور دارد که همه به او اعتماد می‌کنند، زیرا دنبال منافع شخصی نیست. اگر بتوانید آدم های فعال را پیدا کنید، یک جا ممکن است پنج آدم فعال در یک مسجد باشند، یک مسجد ممکن است ده آدم فعال داشته باشد، چنین مساجدی فعال و زنده هستند.

وی اظهار کرد: موفق‌ترین مساجد را آدم‌های مخلص، موفق کرده‌اند، نه صرفاً آدم‌های پولدار، مگر آن پولداری که برای اخلاص پولش را به میدان آورده است. اگر بیاییم با تکیه بر اخلاص و ایمان که خدا سفارش کرده، پیش برویم خیلی کارها برکت پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در پایان اظهار کرد: آقای باغبان‌ها مسبوق به سابقه‌ فعالیت‌های درخشان و مثبت بوده‌اند، اکنون نیز با توجه به روحیاتی که در ایشان سراغ دارم در مسئولیت خوبی قرار گرفته‌اند و چشم‌انداز خوبی که برای آینده دارند نویدبخش است، ان‌شاءالله خداوند به برکت مسجد و رسالت‌های مسجدی به عمر، زندگی و فعالیت‌های شما برکت دهد.

در ابتدای این دیدار، محمدحسین باغبانها، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین بیان کرد: کانون‌های مساجد یک پشتوانه سیاست‌گذاری در شورای فرهنگ کشور دارد؛ یعنی در شورای فرهنگ کشور یک دفترچه سیاست‌گذاری برای آن تصویب شده و از سال ۷۱ شروع به کار کرده است، اما از سال ۸۰ فعالیت آن تا حدودی جدی‌تر شده و در سال ۸۵ این فعالیت‌ها در حوزه مساجد کشور به اوج رسیده و رونق اساسی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از بین ۴۵۰ مسجد فعالی که در استان قزوین داریم ۳۷۵ مسجد دارای کانون فرهنگی است و تلاش می‌کنیم کانون‌ها را در مساجد دیگر نیز فعال کنیم.

باغبانها تصریح کرد: از این تعداد کانون‌ها تقریباً ۷۰ کانون فعال است، همچنین از این ۷۰ کانون، ۳۰ کانون ویژه‌تر فعال هستند که خوشبختانه این ۳۰ کانون در سطح استان پخش هستند و فقط مختص شهر قزوین نیستند و این مسئله بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم و سرمایه ارزشمند کانون‌ها، شبکه‌ای است که در استان وجود دارد، یعنی به‌جز پایگاه‌های بسیج، ما شبکه مرتب و منظم فرهنگی مشابه کانون‌ها در استان نداریم که ۳۷۰ شبکه به‌صورت مرتب به هم متصل باشند و هر کدام مسئول داشته باشند.

فعالان مساجد خود را مالک مسجد ندانند | نقش محوری امام جماعت پررنگ دیده شود

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha