سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سید محمد حسینی

حوزه/ معاون امور مجلس رئیس جمهور تصریح کرد: مدیریت صحیح فضای سایبری یک ضرورت برای حکمرانی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید محمد حسینی، طی سخنانی در نخستین کنفرانس بین المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به این که رسانه الان خیلی فراتر از قبل است و هر کس می‌تواند از طریق فضای مجازی از رسانه ها بهره بگیرد، اظهار داشت: برای دولت ها بحث رسانه بسیار مهم است برای این که بتوانند نکات مثبت خودشان را تبیین کنند به رسانه احتیاج دارند وگرنه مخالفان می توانند بهترین برنامه ها را هم تقبیح کنند. امروزه به صرف گمان و شک و احتمال َ هم مطالب نوشته می‌شود و خیلی وقت ها جعل می‌شود. البته جنبه های مثبتش محفوظ است.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب فرمودند که اگر من این مسوولیت خطیر را نداشتم، مسوولیت فضای مجازی را بر عهده می‌گرفتم، البته در کنار نکات مثبت باید آسیب ها هم گوشزد شود. ما در دینمان هم داریم که مطالب بدون تحقیق و بررسی منتقل نشود. این که مطالب را بدون تحقیق و بررسی منتقل نکنیم الان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت: نتیجه حکمرانی سایبری در کشور ایجاد امنیت اجتماعی، امنیت فعالیت اقتصادی مردم، ارتباطات سالم، توسعه و تسریع در خدمات اجتماعی و ناامن سازی آن برای مفسدان و شیادان است. نمیتوانیم فضای سایبری را رها کنیم. این مدیریت ضرورت دارد. مقام معظم رهبری در همین زمینه می فرمایند: "یارانه ها و فضای مجازی که در اختیار شماست اگر بتوانید این ها را یاد بگیرید می توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران نفر برسانید این فرصت فوق العاده ای است مبادا این فرصت را ضایع کنیدکه خداوند از من و شما سوال خواهد کرد"

حسینی خاطرنشان کرد: بر این اساس، تک تک ما در روشنگری و پاسخ به شبهات مسوولیت داریم. ما باید دیگران را به چالش بکشیم و از این فرصت بهره بگیریم. قدرت سایبری الان یکی از مولفه هاق اقتدار ملی است. در گذشته نیروی دریایی، هوایی، زمینی و فضایی داشتیم، الان فضای سایبری هم یکی از این هاست.

وی همچنین ادامه داد: شعار دولت مردمی و عدالت محور این است که باید ایران، ایران قوی باشد. پس در مسیر اقتدار جهانی ما باید در مسیر حکمرانی سایبری قدم برداریم. در گذشته کشورها را تصرف می‌کردند و تحت قلمرو خود در می‌آوردند اما امروز استعمار به شکل دیگری است. شاید نیروی نظامی دشمن در کشوری نباشد اما آن کشور، مستعمره دیگران باشد. قرار نیست ما مستعمره باشیم دانشمندان ایرانی می توانند معماران فضای سایبری باشند.

حسینی تأکید کرد: یکی از ماموریت های مهم شورای عالی فضای مجازی تنظیم سیاست های حکمرانی فضای سایبری کشور است که باید حکیمانه و عالمانه باشد. در این دنیا که با سرعت تحولات روبرو هستیم روز به روز باید دانشمان را توسعه دهیم. ما جنگ سایبری هم داریم و تروریست های سایبر ی هم داریم. دیدیم که در پمپ بنزین ها و در کارخانه های برق سعی کردند خدمت رسانی را مختل کنند و باعث نارضایتی مردم شوند، از این رو ضرورت دارد پدافند ملی در حوزه سایبری را شکل داده و تقویت کنیم. کشور های دیگر هم اینکار را کرده اند اما وقتی در ایران از ایجاد قانون برای فضای سایبری می گوییم عده ای فریاد برمی آورند که آزادی نیست.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات انشالله بعد از این همه سال در این دولت امیدواریم راه اندازی شود. حمایت از کسب و کار دیجیتال یکی از برنامه های این دولت است. حکمرانی سایبری ضمن اینکه باید به روز باشد باید مبتنی بر فرهنگ ایرانی _اسلامی باشد.

حسینی یکی از مباحث مهم ارتباطات را آموزش سواد رسانه‌ای دانست و گفت: سواد رسانه ای باید آموزش داده شود حتی به توده های مردم. حتی مدیران ما در این باره ضعف قابل توجهی دارند و گاهی اشتباهاتی می کنند که تبعاتی برای کشور دارد و جبرانش سخت است. اگر ارتقای سطح سواد رسانه ای فراهم شود از تسلط دشمنان جلوگیری می شود. باید از علما درخواست شود در بحث فقه رسانه هم کارهای بیشتری داشته باشند و به این مباحث ورود پیدا کنند.

وی تصریح کرد: برخی به دروغ میگویند بحث حکمرانی سایبری دخالت است اما باید توضیح داده شود این مساله ضامن امینت اقتصادی و فرهنگی و خلاقی است. در مبانی نظری فضای مجازی هم باید بیشتر بحث شود. مبانی فکری ما پاسخگو هست و در این باره مشکلی نداریم. معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به این که اراده نظام و دولت سیزدهم است که با بهره گیری از دانشمندان و متخصصان، سواد سایبری افزایش پیدا کند، ابراز داشت: حضور پلتفرم های خارجی در ایران باید همراه با دفتر نمایندگی آنها در کشور باشد. اگر جایی از رسانه آن هاسوءاستفاده ای شد باید جایگاهی باشد که پاسخگو باشند. در خیلی از کشور ها همینطور هست. در ترکیه هم مقررات خاصی وجود دارد و پلتفرم ها موظف هستند دفتری داشته باشند. برخی فکر می‌کنند پلتفرم ها ابزار هستند اما واقعیت این است که پلتفرم فضای فکری افراد را مدیریت می کند. برخی فکر می کنند حق انتخاب دارند اما فضای مجازی در حال افزایش شکاف نسلی و ترویج اخبار بدون منبع و تشویش افکار عمومی است.

وی افزود: اگر فضای مجازی را چهار راهی ازاد برای تردد در نظر بگیریم، بدون مدیریت نتیجه ای به جز تصادف نخواهد داشت. دنیای واقعی در حال غرق شدن در این دنیای نو پدید است. فضای سایبری را نباید در حوزه فناوری خلاصه کنیم، چرا که بخش مهمی از آن مربوط به ارتباطات اجتماعی است.

حسینی گفت: شاخص های حکمرانی می تواند در سایبر هم باشد شاخص قانونمداری، اثر بخشی، تامین منافع عمومی، امکان اظهار نظر و طرح ایده ها در فضای واقعی که ریشه در مبانی دینی و قانون اساسی ما دارد، لذا بازنویسی الگوی شایسته در فضای سایبری می تواند با کمترین چالش انجام شود. حکم رانی سایبری هم در متون رسمی شاخص هایی دارد. چارچوب هایی معلوم می‌شود و اصولی باید حاکم باشدو لذا باید اولویت ها معلوم شود.

وی در خاتمه افزود: در سند تحول دولت سیزدهم، سی و هفت مسئله تدوین شده، وضعیت فعلی گفته شده و راه های برون رفت هم بیان شده است. در بحث اولویت ها باید کاری انجام شود که برای کشور مفید باشد. معنای این کار، دخالت و محدودیت نیست بلکه منظور حمایت و اولویت بندی است. این نظارت اگر نباشد مشکلات زیادی ایجاد می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha