یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه مرکز آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «تقابل و مقایسه اعمال مومنان و کافران در داستان های قرآن کریم» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، زهرا پرداسی، طلبه مرکز آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) خمینی شهر، صبح امروز از پایان نامه خود با عنوان «تقابل و مقایسه اعمال مومنان و کافران در داستان های قرآن کریم» با راهنمایی فردوس میریان و داوری خدیجه احمدی بیغش دفاع کرد.

پرداسی در دفاع از پایان نامه خود گفت: مقایسه اعمال مؤمنان و کافران در قالب داستان یکی از شیوه های غیرمستقیم تربیتی است که نقشی تأثیرگذار در بیداری انسان‌ها دارد.

وی گفت: امروزه با عوض شدن ملاک دینداری در نظر عده ای به نظر می رسد نشانه و مشخصه عمل مومن و کافر در جامعه کمرنگ شده و جایگاه این دو گروه به اندازه ای بهم نزدیک شده که در بسیاری از موارد مومن و کافر قابل تشخیص نیستند از این رو با روش توصیفی تحلیلی به مقایسه ی، اعمال انسان‌های مؤمن و کافر و بیان معیار رفتار فردی و اجتماعی آنان می تواند انسان را در شناخت عمل مؤمنانه و کافرانه کمک دهد؛ و با روش توصیف و تحلیل آیات در ارائه ملاک و میزان انسان کامل بهره رسانده است. به‌عنوان نمونه؛ مقایسه عمل حضرت آدم (ع) در توبه و استغفار در سرپیچی از فرمان خداوند و تکبر شیطان در عدم سجده بر آدم و عدم پشیمانیش به انسان ها را تبیین نموده است.

پرداسی در بیان معیار رفتار فردی در تشخیص افراد مؤمن و کافر؛ ایمان و عمل صالح، عقل، داشتن علم و بصیرت، تقوا، و ولایتمداری، نام برد که مهم‌ترین معیار و میزان در اعمال فردی و اجتماعی شناخت و معرفت نسبت به پیامبر اکرم( ص) و ائمه معصومین (ع) را می توان معرفی کرد و در بعد معیار اجتماعی عدالت، وحدت و صلح ملاک های معتبری در شناخت فرد مؤمن و کافر می باشند. مهم‌ترین معیار در این بعد عدالت است که در راستای ارتقای سطح آگاهی و معرفت فرد و جامعه کاربرد بسزایی دارد.

وی گفت: از مقایسه و تقابل اعمال این دو گروه می توان نتیجه گرفت که مومنان با پیروی از متخصصان معصوم مانند پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین (ع) راه سعادت را می پیمایند و کافران با پیروی از هوی و هوس و ابلیس جز گمراهی و تاریکی و عذاب دنیوی و اخروی نصیبشان نمی‌شود و فقط انسان های مومن هستند که برنده ی زندگی دنیا و آخرت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha