دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1037553
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
سفر امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به لندن

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مفتح مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در سفر به انگلیس از مراکز دینی و مؤسسات فرهنگی بازدید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مفتح مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و هیئت همراه طی سفری شش روزه به لندن به دیدار نمایندگان مراجع عظام و علما در لندن رفته، از مراکز دینی و مؤسسات فرهنگی بازدید کرد.

وی در اولین روز سفر با مدیر مرکز اسلامی انگلیس حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی دیدار کرد. حجت الاسلام و المسلمین موسوی در این دیدار ‌از مرکز اسلامی انگلیس و بخشی از فعالیتها و نقش آن را در ارتباط با مسلمانان مقیم این شهر تبیین کرد و سپس ضمن معرفی بخشهای مختلف مرکز، کلیه برنامه ها و فعالیتهای این مرکز را شرح داد.

رایزنی مسئولان مراکز اسلامی هامبورگ  و لندن

رایزنی مسئولان مراکز اسلامی هامبورگ  و لندن

رایزنی مسئولان مراکز اسلامی هامبورگ  و لندن

دومین برنامه حجت الاسلام والمسلمین مفتح دیدار با امام مؤسسه خیریه امام خویی آیت الله سید فاضل میلانی و مدیر آن حجت الاسلام و المسلمین سید عبد الصاحب خویی بود. در این دیدار به پیشینه مؤسسه و همراهی آیت الله العظمی خویی با این مؤسسه از آغاز، و عنایت و نظارت ویژه و مستقیم ایشان بر سیر امور اشاره گردید. علاوه بر آن به طور اجمال به فعالیتها و خدمات دینی و آموزشی مؤسسه اشاره شد و توضیح داده شد که مدارس تحت اشراف این مؤسسه از مهمترین مدارس غیر انتفاعی لندن به شمار می روند و در آن بیش از ۴۰۰ دانش آموز پسر و دختر اعم از مسلمان شیعه، مسلمان سنی، و غیر مسلمان در حال تحصیل هستند و برنامه درسی بریتانیایی را طبق شرع اسلامی با مدیریت و نظارت کامل مؤسسه خیریه می خوانند

در دومین روز سفر حجت الاسلام والمسلمین مفتح با حجت الاسلام و المسلمین عالمی رئیس مجمع جهانی در لندن دیدار داشت و در این جلسه به فعالیتهای مجمع و برنامه های آن و همچنین به پیگیریها نسبت به قضایای انسانی و اجتماعی مورد توجه مجتمع و کمکهای لازم که برای مردم فراهم آمده است پرداخته شد.

رایزنی مسئولان مراکز اسلامی هامبورگ  و لندن

سپس حجت الاسلام والمسلمین مفتح و هیئت همراه به دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله العظمی سیستانی در لندن در خانه و دفتر ایشان رفتند. در این دیدار که با حضور جمعی از علما و فضلای ساکن لندن برگزار شد دکتر مفتح فرصت را مغتنم شمردهاند تا شِمای کلی از سفر ایشان به عراق و دیدار ایشان با آیت الله العظمی سید علی سیستانی و مراجع عظام نجف بیان کنند و همچنین به ارائه خلاصهای از فعالیتهای اتحادیه علمای شیعه در اروپا بپردازند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مفتح به همراه استاد شیخ فرطوسی از دانشکده بازدید کرده، با بخشهای مختلف آن آشنا شد. سپس در جلسه ای که با اساتید دانشکده برگزار گردید برنامه درسی دانشکده و آثار علمی حوزه که تدوین یا انتشار یافته اند به طور مشروح مورد بررسی قرار گرفت.

پس از پایان این جلسه رئیس مرکز اسلامی هامبورگ به اتفاق هیئت همراه، راهی کشور وِلز شدند تا در اردوگاه تابستانی طلاب حوزه علمیه، اساتید و فارغ التحصیلان که به مناسبت پایان سال تحصیلی برگزار می گردید شرکت کنند. در این اردوگاه حجت الاسلام والمسلمین مفتح با رئیس کالج اسلامی لندن دکتر جهانگیر دیدار کرد و سپس برای حاضران به ایراد سخنرانی پرداخت. از جمله مطالبی که در این سخنرانی بیان شد اهمیت دانش در ساختن شخصیت انسان مؤمن شایسته و اینکه اهمیت آموختنِ دانش آنگاه معلوم می شود که به دانشهای فراگرفته شده جامه عمل پوشانده شود چون مدارج بالای بندگی خداوند و موفقیت به دنبال خواهد داشت.

رایزنی مسئولان مراکز اسلامی هامبورگ  و لندن

رایزنی مسئولان مراکز اسلامی هامبورگ  و لندن

همچنین حجت الاسلام والمسلمین مفتح در همایش مبلغان، روحانیون و علمای منطقه که در مرکز اسلامی انگلیس برگزار گردید شرکت کرد. در این همایش نمایندگان مراجع عظام و علمای شیعه مقیم اروپا آیات و حجج اسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری، سید هاشم موسوی، شیخ علی عالمی، سید فاضل میلانی و سید عبد الصاحب خویی و گروهی از علما و مبلغان از سراسر بریتانیا حضور داشتند. حجت الاسلام و المسلمین کشمیری سخنران افتتاحیه این همایش بود، و تعدادی دیگر از علما نیز به بیان مطالب پرداختند.

سخنران قبل از اختتامیه مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بود که در ابتدا به اهمیت این همایشها و نقش آنها در ارتقای فرهنگ دینی مسلمانان و گره گشایی از مشکلات آنان اشاره کرد.

وی طی سخنرانی خود به نظریه های فقهی برخی فقها وعلما اشاره کرد و یادآور این نکته شد که این نظریات می تواند راه حلی برای چالشها ومشکلات معاصر ارائه دهند.

از جمله نظریاتی که دکتر مفتح به بحث پیرامون آن پرداخت نظریه زمان و مکان در فقه از امام خمینی، نظریه منطقة الفراغ شهید سید محمد باقر صدر، و نظریه احکام ثابت و متغیر علامه سید محمد حسین طباطبائی بود.

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در پایان نظریه جدید خود بر اساس نصوص استراتژیک (راهبردی) و نصوص تاکتیکی (کاربردی) را ارائه و به صورت مختصر توضیح داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha