یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نبوی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین نبوی گفت: هیچ وقت نباید احساس بن بست کرد و برای هر مشکلی چاره ای وجود دارد فقط ما باید فکر کنیم و راه چاره را پیدا کنیم. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین نبوی، مولف کتاب مدیریت اسلامی، در دوره دانش افزایی مدیران مدارس علمیه خوزستان، به تعریف برنامه ریزی پرداخت و اظهار داشت: برنامه ریزی متضمن تعیین هدفها و مقاصد سازمان و تهیه نقشه و برنامه کار است. برنامه ها نشان می دهند که هدفها چگونه باید تحقق یابند.

وی، با اشاره به روایت «أماراتُ الدُّولِ إنْشاءُ الحِیَلِ» از امیرالمومنین(ع)، و روایت "إذا عَمِلتَ عَمَلاً فَاعمَلْ بِعِلمٍ و عَقلٍ، و إیّاکَ و أن تَعمَلَ عَمَلاً بِغَیرِ تَدَبُّرٍ و عِلمٍ" از پیامبر اکرم بر لزوم برنامه ریزی تاکید کرد و افزود: بقاء دولت ها بر برنامه ریزی است و علت اینکه دشمنان ما توانسته اند به موفقیت هایی دست پیدا کنند این است که آنها برنامه ریزی را جدی گرفته و برنامه ریزی های دقیقی انجام می دهند.

مولف کتاب مدیریت اسلامی با اشاره به آیه ۲ سوره طلاق «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا»، تصریح کرد: هیچ وقت نباید احساس بن بست کرد و برای هر مشکلی چاره ای وجود دارد فقط باید فکر کنیم و راه چاره را پیدا کنیم. نمی شود و ما نمی توانیم را باید از ذهن خود پاک کنید.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی بر لزوم استفاده مدیران از تجارب مدیران دیگر تاکید کرد و ابراز داشت: بعضی می گویند من می خواهم خودم تجربه کنم تا یاد بگیرم، این کار بسیار غلطی است، انسان نباید خود را از تجارب دیگران محروم کند، ازاین رو مدیران مدارس برای اینکه بتوانند مدیریت بهتری داشته باشند لازم است از تجارب مدیران سابق و مدیران مدارس دیگر استفاده کنند.

وی، با اشاره به حدیث «مَن قَلّتْ تَجرِبَتُهُ خُدِعَ، مَن کَثُرَتْ تَجرِبتُهُ قَلَّتْ غِرَّتُهُ» از امیرالمومنین(ع)، گفت: کسی که از تجارب دیگران استفاده کند خطایش کمتر می شود از این رو باید توجه داشت که مدیر توانمند آن است که خطاهایش کمتر باشد نه اینکه بی خطا باشد چرا که بی خطا بودن اصلا شدنی نیست.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: مدیران مدارس علمیه باید برای حل مشکلات طلاب مدارس خود، ارتقاء آنها و شکوفایی استعدادها و خلاقیت آنها فکر کرده و برنامه ریزی دقیقی انجام دهند.

وی ادامه داد: بعضی از مدیران، پر تحرک و پر جنب و جوش بودن طلاب مدارس را یک نقطه ی منفی تلقی می کنند در حالی که پر جنب و جوش بودن لازمه ی جوانی است و طلبه ای که اینگونه نباشد نمی تواند در آینده در جامعه تحول ایجاد کند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی، با اشاره به آیه ۷ سوره محمد «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» بیان کرد: یکی از چیزهایی که در برنامه ریزی بسیار مفید است، اعتقاد به یاری خداوند، داشتن اخلاص و توسل به اهل بیت(ع) است و هر چه بیشتر این موارد را در خود تقویت کنیم سبب می شود برنامه هایمان دقیق‌تر باشد و متوجه می شویم چه کاری را باید انجام دهیم و از چه کاری دوری کنیم.


وی، در ادامه گفت: برنامه ها دو نوع هستند برنامه های جامع و استراتژیک و برنامه های عملیاتی؛ یک مدیر توانمند باید هم یک برنامه جامع و هم یک برنامه عملیاتی برای هر بخش به صورت مجزا داشته باشد.

مولف کتاب مدیریت اسلامی در پایان گفت: اهداف و راه های دستیابی به آنها دو رکن اصلی برنامه ریزی بوده و امکان اجرا، نیروی مورد نیاز، بودجه، ساختار تشکیلاتی و زمان‌بندی مکمل یک برنامه ریزی خوب هستند.


انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha