یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به روند مذاکرات احیای برجام، گفت: معتقدیم دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام و روند جاری مذاکرات است؛ آنان باید اراده جدی و عملی نشان دهند و همزمان با قول و اظهار نظر، مسئولانه عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به مذاکرات، گفت: به روایت‌های غیر رسمی از مذاکرات اهتمام نکنید، زیرا مذاکرات حساسی است و در فضای مذاکره باید بر دادوستدهای رسمی در مذاکرات اظهار نظر و قضاوت کنیم.

وی افزود: تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم؛ مذاکرات یک مجموعه است و باید در همه موضوعات مرتبط با آن توافق حاصل شود و تا وقتی درباره همه موضوعات توافق نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیدیم و به استقبال موضوعات جلوتر برویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: موضوعات باقی مانده اگر چه به لحاظ نسبت، اندک است، اما موضوعات مهمی است که درباره آن باید تصمیم‌گیری شود تا توافق شکل گیرد.

کنعانی تاکید کرد: ایران همواره جدی، سازنده و مسئولانه در مذاکرات حضور یافته و به دیدگاه طرف‌های اروپایی پاسخ داده، مبتکرانه عمل کرده و انعطاف لازم را برای رسیدن به توافق نشان داده است، اما تعلل از جانب طرف آمریکایی است و گرنه ما بهنگام عمل کردیم و نشان دادیم که مسئولانه عمل می‌کنیم.

وی تصریح کرد: معتقدیم دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام و روند جاری مذاکرات است؛ آنان باید اراده جدی و عملی نشان دهند و همزمان با قول و اظهار نظر، مسئولانه عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در پی توافق هستیم و تیم مذاکره‌کننده ما با هدف تأمین منافع ملت در مسیر مذاکرات جدی و حرفه‌ای عمل کرد و همچنان در این مسیر پای کار ایستاده است، البته جمهوری اسلامی ایران معطل طرف مقابل نمی‌ماند.

ایران از خطوط قرمز عدول نمی کند

کنعانی یادآور شد: مقامات عالی کشور بارها اعلام کرده اند که معیشت مردم و اقتصاد کشورمان را به روند مذاکره گره نمی‌زنیم و موضوعات مذاکره برای رفع تحریم‌ها را یکی از موضوعات خارجی تعریف می‌کنیم.

وی افزود: تعلل آمریکا در ارائه پاسخ به طرف اروپایی، بی‌عملی طرف اروپایی، مسائل داخلی دولت آمریکا، فشار تندروها در داخل این کشور، فشار لابی صهیونیستی در دولت آمریکا و نیز فرسایشی کردن مذاکرات که آثارش مشاهده می‌شود، جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری اولویت هایش باز نمی‌دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما معطل این مسائل نمی‌مانیم و تاکید می‌کنم اگر ایران نیازمند توافق است، طرف‌های اروپایی و آمریکایی حتماً بیشتر نیازمند توافق اند.

کنعانی تصریح کرد: ما بر حقوق خودمان حتماً پایبند می‌مانیم و تیم مذاکره‌کننده در این باره جدیت کامل نشان را می‌دهد و در عین حال که ایران تمایل عملی را نشان داده که در پی توافق است، اما منافع مشروع دولت و ملت ایران باید تأمین شود و ما از خطوط قرمز عدول نخواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: بارها گفته ایم که در پی توافق خوب و پایداریم و توافق خوب از این منظر است که منافع پایدار کشورمان تامین شود و در فرایند اجرا لازم است که برای کشورمان اثبات شود طرف مقابل به تعهداتش به طور عملی پایبند است.

وی افزود: برای ما ضروری است که از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم و تلاش خواهیم کرد که به توافق خوب، قوی و پایدار برسیم و منافع مشروع ملت و کشور تأمین شود.

کنعانی اضافه کرد: ما در ارتباط با تحریم‌ها به طور طبیعی منتظرپاسخ طرف مقابل هستیم، اما در حوزه توسعه مناسبات با همسایگان و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای دیگر؛ اعم از همسایگان و غیر همسایگان؛ منتظر دیگران نخواهیم بود

دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی مذاکرات است

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در آخرین دور مذاکرات در وین، پیشنهادی از جانب هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به همه طرف‌ها و ما داده شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه اش پاسخش را به طرف اروپایی ارائه کرد.

وی افزود: هنوز از جانب طرف مقابل و به طور مشخص آمریکا پاسخ به پیشنهادهای طرف اروپایی داده نشده است و ما زمانی می توانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مراحل صحبت کنیم که طرف اروپایی بگوید که طرف آمریکایی پاسخش را ارائه کرده است.

سفر امیرعبداللهیان به آفریقا

وی در ادامه به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سه کشور آفریقایی اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه امروز سفر به کشورهای مالی، تانزانیا و زنگبار آغاز می‌کند. این سفر در چارچوب سیاست کشورمان برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی و تاکید رئیس جمهور برای بهره مندی از ظرفیت‌های آفریقا انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سفر به مالی در پاسخ به دعوت وزیر خارجه این کشور در راس هیاتی سیاسی اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی انجام خواهد شد. آقای امیرعبداللهیان در این سفر با مقامات عالی رتبه مالی دیدار و رایزنی می‌کند و نخستین نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار می‌شود و مجمع اقتصادی دو کشور راهکارهای توسعه روابط تجاری دوجانبه را بررسی می‌کند.

وی اظهار کرد: حجم تبادل تجاری ایران و کشورهای آفریقایی در یک سال اخیر به بیش از دو برابر افزوده شده و از حدود ۶۰۰ میلیون دلار به بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار رسیده است.

مذاکرات ایران و عربستان رو به جلو است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: روابط ما با عربستان مبتنی بر مسائل و موضوعات دوجانبه است و ارتباطی با روند گفتگوها برای رفع تحریم‌ها ندارد.

کنعانی خاطرنشان کرد: موضوعات مشترک و متعددی با عربستان سعودی هم در حوزه دوجانبه و هم در حوزه مسائل منطقه‌ای داریم و معتقدیم گفتگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تأمین کننده منافع دو طرف خواهد بود.

وی افزود: طبیعی است اختلاف‌نظرها و موضوعات پیچیده ای وجود دارد، اما تا الان روند مذاکرات مثبت بوده است و گام‌های بسیار خوبی را به سمت جلو برداشته‌ایم، البته از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست که بلافاصله مذاکره انجام شود و گام بعدی رخ بدهد، مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و ایران در این مسیر گام برداشته و تا الان از سوی طرفین عربستانی هم شاهد گام‌های متقابل بوده‌ایم و باید خوش بین باشیم که در مسیر ارتباطات و گفتگوهای دیپلماتیک بتوانیم گام موثری را به سمت جلو برداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: شرایط در منطقه خوشبختانه شرایط خوبی است و می‌توان این امیدواری را ایجاد کرد که روابط منطقه‌ای میان ایران و همسایگان به سمت بهتری در حال حرکت است.

آرژانتین پنج شهروند ایرانی را آزاد کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه از دولت آرژانتین خواست با آزادی سریع پنج شهروند کشورمان که هیچ جرمی مرتکب نشده اند، از خود حسن نیت نشان دهد.

وی با تاکید بر این که وزارت امور خارجه در پیگیری حقوقی و کنسولی وضعیت شهروندان مان کوتاهی نمی‌کند، اظهار کرد: گفتگوهای ما برای آزادی این پنج شهروند ایرانی در تهران و نیز از طریق سفارت ما در بوینس آیرس در آرژانتین ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: گفتگو با مقامات کشور دوست ونزوئلا هم در این باره ادامه دارد.

دولت سوئد برای آزادی سریع آقای نوری اقدام کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با تاکید بر این که دولت‌های سوئد و بلژیک برای آزادی بی قید و شرط آقای نوری و اسدی در اسرع وقت اقدام کنند، گفت: پیگیری‌های وزارت خارجه برای آزادی این دو شهروند کشورمان به طور مستمر در سطوح مختلف ادامه دارد و هیچ گاه متوقف نشده است.


مقاومت سوریه موجب شکل‌گیری شرایط جدیدی شد

وی در مورد کاهش تنش در شمال سوریه هم گفت: خوشبختانه شاهد واقع نگری بسیاری از دولت‌های منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای در ارتباط با تحولات این کشور هستیم. متاسفانه چیزی که حدود ۹ سال گذشته در ارتباط با سوریه رخ داد، نتیجه سیاست‌های غلط تعداد زیادی از کشورها بود. نتیجه رفتارهای غیرمنطقی و مداخله در امور داخلی کشور مستقلی بو، اما در سایه مقاومت ملت سوریه و نیروهای مسلح این کشور و سیاست توأم با پایداری مقاومت شاهد شکل گیری شرایط جدیدی در این کشور هستیم که از نگاه همه بازیگران بین المللی به این معنا است که دولت سوریه شرایط بحران و بی ثباتی را پشت سر گذاشته و از نگاه مردم سوریه دولت توانسته با تروریست‌ها مبارزه قدرتمندانه‌ای را انجام دهد و امنیت را به مناطق بحرانی سوریه برگرداند و حاکمیت کشور را حفظ کند.

کنعانی افزود: شاهد بازگشت تدریجی کشورهایی هستیم که در طول سال‌های گذشته در نتیجه محاسبات غلط دمشق را ترک و سفارتخانه‌های خود را تعطیل کرده بودند، اما در حال حاضر شرایط در حال تغییر است و برخی کشورها سفارتخانه‌های خود را افتتاح کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha